Słodkie chwile luksusu

O Orient Expressie słyszał chyba każdy. Kultowy, luksusowy pociąg pasażerski występował choćby w powieści Agathy Christie, w filmie „W osiemdziesiąt dni dookoła świata” czy serialu „Arsène Lupin”. W 2023 roku, po blisko 150 latach od pierwszego kursu i 45 latach od zawieszenia działalności, Orient Express powróci na tory w odświeżonym wydaniu. Jest w tej historii również miejsce na polski akcent.

Ogromną rolę odegrała tu marka Accor Hotels, która w 2017 roku wykupiła połowę udziałów francuskiej spółki kolei państwowej SNCF, oraz włoska firma inwestycyjna Arsenale, które połączyły siły, by odrestaurować zabytkowe składy i wykorzystać je m.in. do promocji hoteli spółki.

Projekt, nazwany Orient Express La Dolce Vita, uruchomi sześć różnych połączeń w 14 regionach Włoch oraz na trzech trasach międzynarodowych: z Rzymu do Paryża, Stambułu i Splitu.

– Przywracamy luksusową ikonę jednak w zupełnie nowym, włoskim stylu – mówi Paolo Barletta, dyrektor generalny Arsenale.

Za wystrój odrestaurowanych wagonów odpowiada mediolańskie Dimorestudio, które zerwało z charakterystyczną dla Orient Expressu stylistyką art déco (którą w ubiegłym roku mogliśmy podziwiać dzięki współpracy Wesa Andersona z równie legendarną linią pociągów Pullman) na rzecz włoskiego designu z przełomu lat 60. i 70. XX wieku.

Magazyn Design Alive

NR 9/2022 HOME

ZAMAWIAM

NR 9/2022 HOME

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 41 JESIEŃ 2022

Każdy z sześciu pociągów będzie się nieznacznie różnić od siebie, jednak w skład linii wchodzić będzie zawsze 12 wagonów deluxe, 18 standardowych, jeden przeznaczony dla gości specjalnych oraz wagon restauracyjny z menu inspirowanym pięciogwiazdkową kuchnią oryginalnego Expressu.

Nowością będą również „wycieczki na zamówienie”. – W trakcie podróży rano będziesz mógł wybrać się na polowanie na trufle w Piemoncie, wieczorem do teatru w Mediolanie, a następnego dnia odwiedzić maleńką wioskę na sycylijskiej wsi – rekomenduje Stephen Alden, dyrektor generalny Orient Express.

– Ta linia na nowo zdefiniowała luksusowe podróże i zaczęła reprezentować znacznie więcej niż tylko pociąg. Chcemy napisać kolejny rozdział w tej historii – dodaje Barletta.

W 2025 roku na tory wyjadą również składy z unikatową aranżacją przygotowaną przez Maxime d’Angeaca. Tym razem wnętrza pociągu inspirowane będą oryginalnym wystrojem z lat 20. XX wieku unowocześnionym do standardów współczesnego luksusu we francuskim stylu. Projekt Orient Express Revelation już teraz można podziwiać w wersji cyfrowej na wystawie w Paryżu, a następnie od 30 listopada do 4 grudnia podczas Design Miami na Florydzie.

Obecnie można rezerwować miejsca na przejazdy w 2023 roku. Noc w pociągu Orient Express La Dolce Vita to około około 2 tys. euro.

A skąd te pociągi? Między innymi z Polski! Orient Express przez lata kursował przez Warszawę, ale zatrzymywał się również w mniejszych miastach takich jak Koluszki, Częstochowa, Katowice czy Zebrzydowice. W latach 2008-2018 na terenie kolejowego portu przeładunkowego w Małaszewiczach stało aż 13 luksusowych wagonów, które po zakończeniu jazd w Rosji zwyczajnie tu utknęły po zmianie szerokości torowisk.

Po latach zaniedbań ich stan techniczny pozostawiał wiele do życzenia, pojawiły się też trudności w ustaleniu faktycznego właściciela pozostawionych wagonów. Ostatecznie po 10 latach postoju wagony załadowano na platformy samochodowe i przewieziono do Francji, gdzie poddano je renowacji. W 2023 roku powrócą na tory w ramach Orient Express La Dolce Vita.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: