Setne urodziny włoskiej fabryki snów. Alessi ironizuje i szykuje prezenty!

Czym byłoby wzornictwo ostatniego stulecia bez wyciskarki do cytrusów Juicy Salif, korkociągu Anna G. czy kawiarki La Conica? A to tylko garstka spośród mnóstwa zachwycających przedmiotów, jakie miłośnikom designu ofiarował Alessi. Wszystkie łączą funkcjonalność ze znakomitą formą – piękną, intrygującą lub rysującą na twarzy uśmiech. Z okazji jubileuszu 100-lecia Alessi zobaczymy swych ulubieńców w zupełnie nowej odsłonie.

Firma Alessi powstała w 1921 roku. Przez kolejne sto lat ewoluowała, aby stać się jednym z najważniejszych reprezentantów włoskiego wzornictwa we wszystkich zakątkach globu. Nazywana bywa włoską Fabryką Snów. Dlaczego? Bo choć nie zapomina o swych korzeniach i do dziś większość produktów wytwarza w oparciu o obróbkę metali na zimno, stawia na ciągły rozwój i spełnianie marzeń zarówno projektantów, jak i klientów. Tradycją uczyniła współpracę z najwybitniejszymi artystami z całego świata. Wytwarza i dostarcza miłośnikom designu niepowtarzalne akcesoria kuchenne, naczynia, lampy, biżuterię oraz najróżniejsze drobiazgi – małe, praktyczne dzieła sztuki.

Alberto Alessi, który kieruje rodzinną firmą od lat 70. XX wieku, o tegorocznym jubileuszu mówi: – Moja fabryka ma sto lat. To z pewnością niezwykły kamień milowy, jednak sama rocznica porusza mnie tylko w pewnym stopniu. Tym, co interesuje mnie bardziej niż wiek firmy, jest jej świeżość, jej zdolność do ciągłego wprowadzania nowych pomysłów, wnoszenia nowych form do ewolucji rodzimego krajobrazu. Kiedy dziadek Giovanni założył markę Alessi w 1921 r., miał precyzyjne wyobrażenie o jakości, bazujące na gruntownie przemyślanym i starannie wykonanym produkcie. I to podejście wywarło wpływ na nas wszystkich, jego potomkach. Można więc powiedzieć, że przepis, który moja fabryka będzie stosować przez następne sto lat, jest dokładnie taki jak dotąd. To przemyślany i starannie wykonany produkt, dobrze zaprojektowany przez znakomitego twórcę.

100 lat najlepszego designu

Jubilat zaplanował huczne obchody i nietuzinkowe prezenty dla swoich przyjaciół. Do oferty wprowadza 12 wyjątkowych przedmiotów – dawnych ulubieńców w nowych odsłonach oraz produkty premierowe. W każdym miesiącu roku jubileuszowego prezentuje nowy projekt lub reedycję klasycznego produktu, a powstaniu każdego z nich przyświeca jedna z idei, którymi kieruje się firma Alessi. Pierwszą odsłoną urodzinowej kolekcji Values (ang. wartości) było Industrial craftmanship (ang. rzemiosło przemysłowe). Ta oparta na paradoksie idea przypomina, że Alessi to firma lokująca się pomiędzy masową produkcją przemysłową a warsztatem rzemieślniczym. Choć dziś niemal wszystkie etapy procesu wytwórczego wykorzystują pracę maszyn, to jednak urządzenia te używane są w sposób zgodny z duchem rzemiosła, a nie z logiką linii produkcyjnej – i chętnie dostosowują się do ekspresji twórczej projektanta.

W mini kolekcji Industrial craftmanship znajdziemy Twergi – drobne akcesoria kuchenne, takie jak młynki, korkociągi, solniczki czy pieprzniczki, wykonane z drewna i wykończone barwnymi lakierami, które po raz pierwszy ujrzały światło dzienne w 1989 roku dzięki projektantom: Ettore Sottsassowi i Andrei Branzi. Dzisiejsza reedycja tych klasycznych przedmiotów skrzy kolorami, puszcza designerskie oczko. Jest doskonałym przykładem odnowienia wielowiekowej tradycji, przekazanej potomkom przez mistrzów tokarstwa z doliny rzeki Strona nad jeziorem Orta.

Kolejne wartości, przyświecające premierom jubileuszowych projektów to:

Alessi
Art – dzięki której poznajemy niezwykłą interpretację klasycznego dekoru zaprojektowanego w 1976 roku przez Alessandro Mendiniego, nową wersję słynnej wazy 100 % make-up Proust.
Alessi
Paradox – prezentująca projekt zaprzeczający swej domyślnej funkcji i stający się obiektem sztuki kolekcjonerskiej, czyli złotą szczotkę do WC Merdolino.
Beyond – zachęcająca do zmiany patrzenia i zejścia z utartej ścieżki postrzegania przedmiotów, tak jak robi to australijska złotniczka Susan Cohn, uzyskując zaskakujący efekt optyczny w projekcie nowej wersji misy Cohncave.
Hybridisation – podkreślająca typowe dla marki Alessi łączenie sztuki designu z produkcją przemysłową, a w wyniku tego mezaliansu prezentująca zupełnie nowe wcielenie klasycznej pary… korkociągów: Anna G. i Alessandro M.
Research Lab – nawiązująca do słów Alberto Alessiego o tym, że jego firma jest przemysłowym laboratorium badawczym łączącym ogromne możliwości artystyczne z marzeniami społeczeństwa, i prezentująca reedycje dwóch kultowych kawiarek: La conica manica lungo i 9090 manico forato.
Wreszcie Irony, idea listopadowa, dzięki której zobaczymy nową odsłonę czajnika Bulbul. Idea ta zdaje się przyświecać całej działalności marki Alessi, co wcale nie dziwi Alberto: – Ludzie często mnie pytają, dlaczego ironia, jako pojęcie retoryczne, często występuje w naszych produktach. Nie bardzo wiem, jak odpowiedzieć, ponieważ w rzeczywistości użycie tego pojęcia jest bardzo związane z naszymi próbami, aby nie brać siebie zbyt poważnie, aby rozjaśnić nasze codzienne życie.

***

Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki!  Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Ploop Zięty wśród aluminiowych ikon

Ploop ikoną

Mediolan | 9 maja 2015

Ploop Oskara Zięty na stałej wystawie w muzeum nauki i techniki.

Cały ten Mendini

Włoska ikona

wrocław | 2 grudnia 2014

Pierwsza "polska" wystawa prac Mendiniego od dziś we Wrocławiu.

Dobry design daje radość [zdjęcia]

Radość z designu

s'Hertogenbosch | 21 lipca 2014

Roderick Vos Studio otworzył nowy showroom w s'Hertogenbosch.