Psychologia barwy

Beżowy gabinet, niebieska sala konferencyjna czy open space z zielonym akcentem. Odpowiednio dobrane kolory w przestrzeni biurowej mają ogromny wpływ na pracowników, ich emocje oraz wydajność. Potwierdzają to opinie ekspertów z branży wnętrzarskiej, gdzie psychologia koloru znajduje praktyczne zastosowanie w codziennym życiu. Szymon Hanczar, Magdalena Boul i Marcin Zieliński opowiadają nam o kolorach w biurze

Statystyczny Polak spędza w pracy ponad 44 godziny tygodniowo, czyli ok. 2000 godzin w ciągu całego roku. Dlatego warto zadbać o to, aby przestrzeń biurowa była odpowiednio zaaranżowana. Okazuje się, że nie tylko wyposażenie ma tutaj ogromne znaczenie. Kolorystyka przestrzeni biurowej jest równie ważna, jak barwy, w których urządzamy mieszkanie. W domu możemy w większym stopniu opierać się na indywidualnych odczuciach i preferencjach. O tyle w biurze należy stosować barwy, które sprzyjają dobremu samopoczuciu, efektywności i kreatywności większej liczby osób. Specjaliści z AQINA, eksperta w aranżacji przestrzeni biurowych i komercyjnych, przekonują, że umiejętnie skomponowany zestaw kolorystyczny ma ogromny wpływ na efektywność i samopoczucie w miejscu pracy.

– Kolory we wnętrzach to nie tylko element dekoracyjny. One przede wszystkim oddziałują na nasz umysł, stymulują układ nerwowy, dzięki czemu stajemy się bardziej aktywni umysłowo. Dlatego kolorystyka w przestrzeni biurowej musi być odpowiednio dopasowana m.in. do charakteru pomieszczenia i jego funkcji. Open space, sala konferencyjna czy chill room to zupełnie różne strefy. Dzięki odpowiedniej kolorystyce mogą stać się jeszcze bardziej funkcjonalne – przyznaje Marcin Zieliński, przedstawiciel firmy Aqina.

Kolory bazowe i wyraziste dodatki 

Barwy ziemi, czyli brązy, beże, rudości, piaskowe odcienie żółci i złamane biele to najczęściej wybierane kolory do aranżacji wnętrz. Są eleganckie, dobrze się prezentują i tworzą estetyczne kompozycje. Dodatkowo ułatwiają koncentrację i wyciszają emocje. Taka paleta barw stanowi odpowiednią bazę kolorystyczną do aranżacji przestrzeni biurowej. Dobrze sprawdzi się w indywidualnych gabinetach kadry menadżerskiej oraz pomieszczeniach reprezentacyjnych. Jednak ze względu na specyfikę takich wnętrz kolory bazowe nie powinny być monochromatyczne. Warto je połączyć z wyrazistymi akcentami, które ożywią wnętrze np. z żółtymi, pomarańczowymi czy czerwonymi elementami mebli biurowych.

aqina_psychologia_kolor_designalive - 2

Uniwersalny niebieski

Ten kolor kochają zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Kojarzy się ze świeżością i czystością. Wzbudza zaufanie i wiarę w profesjonalizm. Dzięki temu idealnie sprawdza się w przestrzeni biurowej, zwłaszcza w urzędach, bankach, a także w gabinetach lekarskich. W niebieskim wnętrzach pracownicy czują się bardziej zmobilizowani, skupieni i czujni, dlatego to dobry wybór do sal konferencyjnych czy szkoleniowych. Jasne, niebiańskie tony sprawdzą się również w strefach odpoczynku, natomiast ciemniejsze wersje, takie jak kobalt czy błękit paryski pobudzą twórcze myślenie w przestrzeniach zespołów kreatywnych.

– Zawsze ostrożnie podchodzę do ilości i intensywności barw stosowanych w projektach wnętrz, nie inaczej jest z niebieskim uchodzącym za wyjątkowo neutralny kolor. Przymiotnikiem jaki przychodzi mi na myśl o nim jest „spokojny”. Zapewne stąd ten profesjonalizm, zaufanie co ma chyba szczególne odzwierciedlenie również w modzie. Odpowiednią gradacją koloru niebieskiego można uzyskać we świetne efekty perspektywy powietrznej albo ukoić ból np. w gabinecie stomatologicznym – twierdzi architekt wnętrz Szymon Hanczar z HanczarStudio.

aqina_psychologia_kolor_designalive - 11

Zieleń na ukojenie 

W ostatnim czasie panuje moda na zielony, a najbardziej trendy stała się zieleń naturalna. W biurach pojawia się coraz więcej żywych roślin i powstają specjalne ściany zieleni, z czego płynie podwójna korzyść. Naturalne rośliny oczyszczają powietrze w pokojach biurowych, a także działają odprężająco na intensywnie pracujące umysły. Z tego powodu warto wprowadzić do biura elementy w odcieniach zieleni, aby dać pracownikom możliwość ukojenia wzorku i odpoczynku dla oczu.

– Biophilic Design w przestrzeniach biurowych pozwala poczuć bliskość natury – nawet w sercu wielkiego miasta. Rośliny wprowadzają nową jakość do wnętrz – są ponadczasową ozdobą, pozytywnie wpływają na nasze samopoczucie, a dodatkowo – oczyszczają powietrze. Wciąż dużą popularnością cieszą się także bioniczne motywy, obecne na tapetach, tkaninach czy grafikach. Kwiaty, drzewa czy ptaki pozwolą zmienić biuro w piękny ogród i sprawią, że przestrzeń zyska zupełnie nowy wymiar – opowiada o idei architekt Magdalena Federowicz-Boule, prezes zarządu Tremend.

aqina_psychologia_kolor_designalive - 1

Uwaga na czerwony

Kolor czerwony wyjątkowo silnie działa na człowieka: aktywizuje do działania, „nakręca”, dodaje energii. Jednak wpływa również na samo pomieszczenie, ponieważ optycznie je zmniejsza. Decydując się na wybór tej barwy, warto zachować ostrożność. Najlepiej zastosować ją w roli mocnych plam bądź wyrazistych akcentów, które pobudzą pracowników do działania. W podobny sposób warto potraktować odcienie różu i pomarańczy. Te kolory doskonale sprawdzą się w miejscach, gdzie pracownicy nie spędzają zbyt dużo czasu np. w stołówkach czy w hallach wejściowych. Idealnym rozwiązaniem do przemycenia tych barw jest położenie na podłodze kolorowej wykładziny np. Milliken. W kolekcji Crafted Series tej marki znajdziemy całą gamę odcieni wykładziny dywanowej, która dodatkowo jest odporna na zniszczenia i ma właściwości akustyczne, dlatego idealnie sprawdza się w przestrzeniach biurowych.

Więcej: www.aqina.eu

aqina_psychologia_kolor_designalive - 10

aqina_psychologia_kolor_designalive - 9

aqina_psychologia_kolor_designalive - 8

aqina_psychologia_kolor_designalive - 7

aqina_psychologia_kolor_designalive - 5 AQINA

aqina_psychologia_kolor_designalive - 4 AQINA

aqina_psychologia_kolor_designalive - 3 AQINA

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Kreatywna Szpitalna

Kreatywna Szpitalna

Warszawa | 25 lipca 2023

Dot Architekci zaprojektowali siedzibę znanej agencji w stolicy