Współczesny przepych

Kelly Wearstler, jedna z najbardziej wpływowych amerykańskich projektantek jest dla amerykańskiego designu niczym gwiazda rocka. Od dwudziestu lat tworzy obłędnie luksusowe, eklektyczne wnętrza, które łączą wytworność starego Hollywood z nowoczesną wrażliwością na kolor, sztukę i vintage.

Mówi się o niej, że jest rewolucjonistką współczesnego amerykańskiego designu. „The New Yorker” nazwał ją „prezesową wystroju wnętrz na Zachodnim Wybrzeżu”, a „Los Angeles Times Magazine” pisał, że „dla wielu ludzi na całym świecie jej wnętrza uosabiają fantazję o pięknym, słonecznym, pełnym przepychu życiu w Kalifornii. Geniusz Kelly polega na jej umiejętności mieszania elementów z różnych epok, stylów i okresów. W tym, co robi, jest pewna odwaga, która flirtuje z przesadą, ale zawsze zatrzymuje się tuż nad krawędzią”. 

Hollywoodzka dekadencja

Stworzyła w Stanach wnętrzarskie imperium obsługujące głównie branżę hotelarską, a także ekskluzywne projekty wysokiej klasy przestrzeni mieszkalnych, hotelowych i handlowych. Oprócz tego sukces odniosły jej popularne tapety i luksusowa marka lifestylowa obejmująca jej własne projekty mebli, oświetlenia i akcesoriów. Projektantka współpracuje także z prestiżowymi markami i sieciami hotelowymi. 

Jest do tego barwną postacią mocno aktywną w mediach społecznościowych, jej konto na Instagramie bije rekordy popularności. Już w 2007 roku była jednym z głównych sędziów w Top Design, konkursie reality show, podczas którego przyciągała uwagę prasy ekscentrycznymi strojami podkreślającymi jej zamiłowanie do pastiszu. Pisano wtedy, że większość ludzi ogląda program tylko dla jej strojów. – Czasami wyglądam na trochę szaloną, ale zdarzają się piękne momenty. Nie traktuję tego zbyt poważnie – komentowała projektantka. W dzieciństwie była bardzo nieśmiała i do dziś ma problem z publicznymi wystąpieniami, nawet podczas zebrań we własnym biurze. Za to jej projektom trudno odmówić odwagi; swobodnie zestawia elementy, nie obawia się różnicy skali, faktur i kolorów.

– Nie trzeba bać się koloru. Żyć bez niego to jak żyć bez miłości, kolor wywołuje mnóstwo emocji – podkreśla Kelly Wearstler.

Ma 54 lata, wygląda na 40. Jest z tym samym mężem, deweloperem Bradem Korzenem, od dwudziestu lat i mają dwóch dorosłych synów. Odrestaurowali i sprzedali wiele domów w południowej Kalifornii, a do imponującej posiadłości w Beverly Hills producenta filmowego Alberta Broccoli, sami wprowadzili się w 2007 roku, mieszkając na zmianę z rezydencją w Malibu Beach.

Kelly Wearstler

Nowoczesny barok Kelly Wearstler

Jej projekty rezydencji i hoteli butikowych, wyróżniają się bogactwem warstw tekstur, wzorów i kolorów. Intensywny styl Kelly Wearstler można definiować na wiele sposobów – bywa nazwany sugestywnym, eklektycznym, „nowoczesnym barokiem”. Można także odnaleźć wpływy w modernizmie i starym hollywoodzkim przepychu w klimacie Dorothy Draper. Sama projektantka określa swoje projekty, a zwłaszcza projektowanie wnętrz hoteli jako styl romantyczny. Pisano wtedy, że „Wearstler łączy w sobie współczesne wyrafinowanie i dowcip, z ukłonem w przeszłość i mrugnięciem okiem na przyszłość. Ta mieszanka jest całkowicie autorska i dopasowana indywidualnie do każdego projektu”.

– Zawsze czerpię inspirację z nowych rzeczy. Szukam przedmiotów o odrębnych osobowościach — cichych lub głośnych. Ustawiam wizualny dialog. Dzięki temu we wnętrzu dzieje się coś nieoczekiwanego i ekscytującego – zdradza Kelly Wearstler.
 
Kelly Wearstler

Design, który opowiada historię

Urodziła się w 1967 roku w Myrtle Beach w Karolinie Południowej. Jej ojciec był inżynierem, a matka sprzedawała antyki. Zainteresowania matki ukształtowały jej zmysł do projektowania od najmłodszych lat. Często, kiedy wracała do domu ze szkoły, pokoje były pomalowane na nowe kolory. Razem ze starszą siostrą towarzyszyły matce w sklepach z używanymi rzeczami, na aukcjach i na pchlich targach, co pomogło jej rozwinąć wczesne zainteresowanie modą i designem.

Od początku ważnym elementem pracy nad projektami są dla niej regularne odwiedziny w domach aukcyjnych, w poszukiwaniu oryginalnych mebli i dekoracji, a także projektowanie własnych. Dzięki temu udaje jej się realizować nadrzędną zasadę projektową, według której projektowanie wnętrz jest snuciem narracji, opowiadaniem unikalnej, autorskiej historii, która jest za każdym razem inna, ściśle związana z konkretnym miejscem.

Uważa, że ​​jeśli ktoś kupuje wszystkie meble naraz w jednym sklepie, rezultat wygląda płasko, brakuje mu głębi. Aby stworzyć udany projekt, trzeba bawić się różnymi skalami.

Spontaniczny eklektyzm

Skończyła Massachusetts College of Art w Bostonie, gdzie uczęszczała na zajęcia z architektury i uzyskała tytuł licencjata z projektowania wnętrz i grafiki. W połowie lat 90. założyła własną firmę projektową Kelly Wearstler Interior Design. Pierwszym projektem, który przyniósł jej rozgłos, była renowacja hotelu Avalon w Beverly Hills, który został ponownie otwarty w 1999 roku.  New York Times napisał dekadę później, że „jej zabawne, elegancko przesadzone projekty dla Avalon Beverly Hills zmieniły wygląd hoteli butikowych na całym świata”. 

Przełomowe w karierze Kelly Wearstler było jednak zlecenie dla Viceroy Hotels and Resorts, nowej sieci butikowych hoteli, której nadała prawie teatralną hollywoodzką estetykę. Eleganckie krzesła bergère, lakiery w kolorach cytrynowożółto-zielonych papug i okazałe tapety w starym stylu stały się jej znakiem rozpoznawczym. Od tamtego czasu kierunek jej stylu skręca bardziej w stronę eklektyzmu, łączącego sztukę i wysmakowane elementy wystroju wnętrz – od vintage po najwyższej klasy współczesny design. Jej własna rezydencja w Malibu, jest kwintesencją stylu glamour, atencji dla historii i odzwierciedla nowoczesne spontaniczne podejście do projektowania, skupiając jak w soczewce, wszystko to, co przysporzyło jej sławy.

Kelly Wearstler

Kelly Wearstler

Urodziła się w 1967 roku w Myrtle Beach w Karolinie Południowej. W 1995 roku założyła własną firmę projektową Kelly Wearstler Interior Design (KWID). Do jej najbardziej znanych projektów należą San Francisco Proper Hotel, Four Seasons Anguilla, BG Restaurant w Bergdorf Goodman i Tides Miami. Projektowała nieruchomości dla klientów, takich jak Gwen Stefani, Cameron Diaz i Stacey Snider. Jest również autorką czterech książek i regularnie ląduje na listach najlepszych w prestiżowych publikacji projektowych na całym świecie. 

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Wielki powrót Dorothy Draper, czyli mistrzowska scenografia „Ratched”

Ratched

Los Angeles | 27 października 2020

Wielki powrót Dorothy Draper w mistrzowskiej scenografii serialu