Papierowe cegły

Koreańsko–nowozelandzki artysta i projektant, WooJai Lee, tworzy meble i cegły z gazet. Poruszony krótkim żywotem papieru, postanowił przetwarzać materiał, który przestał już być potrzebny, aby nadać mu nową, mocniejszą formę. W swoich działaniach podejmuje się nie tyle tematu recyklingu, co podejścia do papieru w sposób pełen zrozumienia dla jego właściwości i mankamentów. Już od najmłodszych lat Woojai miał do czynienia z masą papierową, głównie za sprawą miasta Jeonju – słynącego z przemysłu papierniczego, w którym spędził część swojego dzieciństwa.

PaperBricks, dyplomowy projekt artysty zaprezentowany w Design Academy w Eindhoven w 2016 roku, skupia się na przetworzeniu papierowego odpadu oraz jego niekonwencjonalnym wykorzystaniu. Do realizacji swojej pracy, WooJai użył źle wydrukowanych gazet, dostarczonych mu przez firmę drukarską. Wszelkie niedoskonałości utwardzonej papierowej pulpy, takie jak pęknięcia czy zniekształcenia traktowane są przez projektanta jako dodatkowa wartość estetyczna, a także haptyczna.

– Mój pomysł na wykorzystanie zużytych gazet pojawił się, kiedy zauważyłem stosy papieru, np. gazet, które były używane tylko przez kilka sekund i natychmiast wyrzucane. Szkoda mi było jego krótkiej żywotności, postanowiłem więc przekształcić go w znacznie piękniejsze i mocniejsze przedmioty. W moich pracach doceniam ten materiał oraz charakterystyczne dla niego właściwości. Papier tak bardzo zakorzenił się w naszym życiu, że często o tym zapominamy, próbuję wzbudzić uznanie dla możliwości, jakie daje – tłumaczy WooJai Lee.

Woojai Lee stworzył mocny i piękny materiał z papierowej pulpy

Dzięki wyraźnej strukturze papierowego materiału, łatwo można sobie wyobrazić, jaka jest jego powierzchnia w dotyku. Płynna pulpa z przetworzonych gazet, zanim wyschnie, podlega deformacji, dlatego Woojai stale kontroluje proces jej suszenia i jednocześnie czerpie przyjemność, jaką daje kontakt dłoni z płynną papierową pulpą.
 
– Praca z masą papierową jest satysfakcjonująca i nieco medytacyjna. To, dlatego wciąż produkuję wszystkie swoje prace ręcznie i nie zdecydowałem się na masową produkcję. Wierzę, że dzięki temu, moje prace zyskują dodatkową wartość i szczególną narrację. To powstrzymuje mnie przed wyborem łatwiejszej drogi – dodaje projektant.
 
Kolorystyka powstałych obiektów opiera się głównie na szarej tonacji gazet, a ich formy to wynik poszukiwań inspiracji w architekturze i materiałach konstrukcyjnych.
 
Projekt PaperBicks zaowocował współpracą projektanta z markami COS, Lynk&Co oraz OIMU.
 

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Twórcy lepszego jutra

Twórcy lepszego jutra

Warszawa | 8 grudnia 2023

Oto 30 najbardziej obiecujących designerów, którzy przeprojektują nasze życie!