Magia drewna w Mediolanie

Interaktywna wystawa „Stolarnia Zmysłów/Sensorial Carpentry” po sukcesie na Łódz Design Festival, została zaprezentowana na międzynarodowej arenie w trakcie najbardziej prestiżowego tygodnia designu (12-17 kwietnia). Pachnący lasem warsztat Barlinka, Tabandy i „Design Alive” na siedem dni przenieśliśmy do mediolańskiej strefy Zona Tortona, by tym razem i międzynarodowa publiczność mogła poznać prawdziwą magię drewna, testować narzędzia, i doświadczyć natury wszystkimi zmysłami.

– Zobaczyliśmy to miejsce i od razu wiedzieliśmy, że będzie dobra zabawa. Zauważyliśmy w ostatnich dniach zwiedzając wiele innych dzielnic designu – od Ventura Lambrate aż po dzielnicę Brera – że nie możesz niczego dotykać. Wszędzie są zakazy. Naprawdę tego nie rozumiemy, bo przecież to jest design, musisz sprawdzić, czy działa i jak działa. Właśnie dlatego wasze miejsce jest dla nas wyjątkowe. Robimy, co chcemy, sprawdzamy, testujemy i dobrze się bawimy. To jest po prostu prawdziwy duch tygodnia designu – powiedziała w rozmowie z „Design Alive” Elena Boerchio, jedna z odwiedzających wystawy przy Via Tortona.

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 32

„Stolarnia Zmysłów/Sensorial Carpentry” ukazuje drewno w sposób uczciwy i fachowy, ale przede wszystkim nieoczywisty. Można w niej poczuć się niczym stolarz z krwi i kości – poznać drewno z całkiem nowej perspektywy. Przy znanej wielbicielom designu mediolańskiej Via Tortona, słynącej z wielu showroomów, warsztatów i studiów projektowych, na siedem kwietniowych dni wybudowana została wyjątkowa przestrzeń wystawiennicza. Interaktywna instalacja była przede wszystkim pachnącym drewnem warsztatem, gdzie oprócz setek przepięknych sadzonek drzew, pojawiło się surowe drewno i narzędzia. Każdy z odwiedzających mógł stać się na chwilę drwalem, artystą, projektantem, ubrać w kraciastą koszulę, nałożyć brodę i ruszyć do akcji.

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 72

Warsztat przyciągnął tłumy już pierwszego dnia. Zaskoczeni goście od razu zabierali się do pracy, rządni prawdziwych doznań, innych niż tylko oglądanie i zwiedzanie. – Przyznam się, że jestem wręcz przytłoczona – powiedziała w trakcie wystawy Dorota Karbowska-Zawadzka, dyrektor marketingu firmy Barlinek. – Jadąc tutaj, a nawet wcześniej, kiedy myśleliśmy o tej wystawie, gdy narodził się pomysł, nie spodziewaliśmy się aż tak pozytywnej reakcji. Po kilku dniach już wiemy, że to był naprawdę dobry krok, by pokazać magię drewna w takim szerokim wydaniu, zwłaszcza tutaj we Włoszech, międzynarodowej publiczności. To miejsce odwiedzają ludzie ze wszystkich stron świata – projektanci, studenci. Cieszymy się, że się udało, że tutaj jesteśmy. Fantastyczne przeżycie dla nas wszystkich.

Zona Tortona to jedno z najstarszych i najbardziej znanych stref mediolańskiego design weeku. Tylko w zeszłym roku inicjatywa przyciągnęła aż 115.000 zwiedzających i zaprezentowała 180 zdarzeń z ponad 20 krajów. To zdecydowanie jedno z najważniejszych wydarzeń projektowych, w trakcie którego zobaczyć można było wiele międzynarodowych wystaw – między innymi z Chin, Francji, Niemiec, Japonii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Czech i Hiszpanii. – Na Zona Tortona ludzie poszukują trochę innych wrażeń niż tylko zwykłą ekspozycję, produkty i katalogi. Odwiedzający oczekują interakcji – podkreśla Dorota Karbowska-Zawadzka. – My przygotowując się do Mediolanu wiedzieliśmy, że naszym celem nie jest rozdanie tysięcy materiałów promocyjnych, ale zachęcenie ludzi do pracy z drewnem, by je poczuli, powąchali, pozytywnie doświadczyli, a na samym końcu zrozumieli, że to jest Barlinek, Tabanda i „Design Alive” – dodaje.

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 58

Przygotowane dla odwiedzających narzędzia pamiętają wiele starych stolarni i kawałków drewna – praca z nimi jest jak podróż w czasie. Piła dwuręczna, potocznie nazywana „moja-twoja” była świetną zabawą w rywalizację. Heble i dłuta wprowadzały gości w kolejne etapy kształtowania, dzielenia i wyrównywania materiału. Wiertarki ręczne, papiery ścierne i dłuta rzeźbiarskie to narzędzia, które pozwoliły zagłębić się w szczegóły i w pełni zrealizować wykończenie. Drewno ze stolarni zapamiętało każdą ingerencję naszych gości dzięki czemu przywieźliśmy do Polski wyjątkową pamiątkę po tegorocznym tygodniu designu. – To naprawdę świetna propozycja zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów. Jednak, co najważniejsze dla nas, to fakt, że naprawdę pierwszy raz mamy okazję pracować z drewnem. Na naszej uczelni jest mały warsztat, ale wyposażenie jest dość ograniczone i nie ma powszechnego dostępu do tego typu materiału – powiedziały Giulia i Silvia, studentki wydziału projektowania produktu w Mediolanie.

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 56

– Ta wystawa pokazała, że sensowna rozmowa o designie nie musi być nadęta. Warto zaufać inteligencji widza. Kraciasta koszula i broda? Why not?! – mówili mediolańscy goście, a wśród nich uznani na świecie projektanci, architekci, architekci wnętrz, kuratorzy – stwierdziła Iwona Gach, dyrektor marketingu „Design Alive”. Podczas zabawy, goście stolarni z zaciekawieniem poznawali też głębszą „opowieść” Barlinka – o drewnie z polskich lasów z którego produkowane są deski podłogowe, o barlineckich tartakach i fabrykach, w których z szacunkiem podchodzi się do produktu, a także o zaangażowaniu firmy w działania pro-ekologiczne. Przeglądali wzorniki desek i dopytywali o charakterystyczne meble Tabandy, którymi urządziliśmy strefę prasową. – Finalnie wyjechaliśmy z Mediolanu z notesem pełnym kontaktów biznesowych z dystrybutorami, architektami, projektantami i… naszymi nowymi czytelnikami – dodaje Iwona Gach.

– Legenda Lumberjacków obroniła się w Mediolanie. Koszula w kratę i hebel to międzynarodowa zajawka – przyznała z dumą Megi Malinowska z grupy Tabanda. – Cieszymy się, że udało nam się również rozdać gościom wszystkie drzewka. 1500 sztuk to nie byle co!

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 6

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 94

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 92

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 90

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 81

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 80

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 78

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 71

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 69

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 70

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 67

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 58

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 66

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 60

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 53

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 39

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 49

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 51

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 21

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 17

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 11

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 8

milan2016_Sensorial_Carpentry_designalivemag - 5

 

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

„Kreacje z natury”. Zakończył się pierwszy etap konkursu

Podłoga przyszłości

Bytom | 19 lipca 2016

Do dalszego etapu "Kreacji z natury" zakwalifikowano 15 zespołów projektantów.

„Stolarnia zmysłów” okazała się strzałem w dziesiątkę!

Siła zmysłów

Łódź | 22 października 2015

„Stolarnia zmysłów” okazała się strzałem w dziesiątkę!