Szwajcarskie studio ZMIK przedstawiło realizację przebudowy szkoły podstawowej St. Johann w Bazylei. Wyszło niekonwencjonalnie i… wspaniale!
Trzy korytarze przekształcono w elastyczne przestrzenie do nauki w celu promowania dobrego samopoczucia i komfortu. Otrzymały miano „Learning Scapes” i zaprojektowano je tak, aby zapewnić uczniom większą swobodę w decydowaniu o tym, jak oraz z kim chcą zdobywać wiedzę, w myśl nowoczesnego nauczania.
Każdy korytarz podzielono na pięć różnych stref – dwie szatnie, dwie przestrzenie uczące oraz jeden centralny obszar rekreacyjny. Każdą z tych przestrzeni wypełniono rozmaitymi przeszkodami oraz pochyłymi powierzchniami. Całość wspólnie tworzy miniaturowy krajobraz eksplorowany przez dzieci podczas lekcji.
Przemyślane konstrukcje tarasowe w połączeniu z przepierzeniami z listew oraz wielkimi, akustycznymi parasolami pozwalają zmniejszyć poziom hałasu. W realizacji projektu zastosowano również naturalną paletę barw oraz różnorodną gamę tekstur.
Obszar szatni oraz przestrzenie służące do nauki wykonano w kolorze dębu tak, aby korespondowały z barwą podłóg oraz okien natomiast powierzchnię edukacyjną zdominowano przez kolor zielony. Na tekstury oferujące różnorodność wrażeń dotykowych składają się linoleum, dywany oraz powierzchnie tekstylne wykorzystane do wykończeń.
ZMIK dodaje, że opracował swój projekt na podstawie sugestii i pomysłów zarówno nauczycieli, jak i samych uczniów.
Dwie duże szatnie umieszczone po przeciwległych końcach korytarza stanowią bufor pomiędzy korytarzem wewnętrznym a klatkami schodowymi.
Przestrzenie edukacyjne rozmieszczone są wzdłuż okien, ukryte za zygzakowatymi konstrukcjami z listew. Miejsce do rekreacji zajmuje otwartą przestrzeń pomiędzy korytarzami, wzdłuż przestrzeni edukacyjnej.