Tysiące węzłów makramy

Tradycyjne rzemiosło przeżywa dziś renesans zachwycając niezwykłą precyzją, naturalnością i stojącą za nim historią. Jednym z twórców, który wpisał się w ten nurt jest Jakub Święcicki i jego kolekcja Knot.

Wielkoformatowe dywany, z których składa się kolekcja to efekt kilkumiesięcznej pracy rąk. Wykonane w technice makramy, bazują na bawełnianym knocie o grubszej średnicy, pochodzącym od polskiego producenta. Jednostką budulcową stał się węzeł żebrowy, powstały poprzez dodawanie wątków do swobodnie zamocowanej osnowy. Największy z dywanów liczy około 25 tysięcy węzłów. Praca nad nim trwała blisko 3 miesiące a zużycie materiału szacowane jest na 3,5 km. Podstawowym kolorem prac jest jasny beż – naturalny odcień sznurów. 

Skąd takie zainteresowania u młodego twórcy? – Od wczesnych lat przejawiałem artystyczne aktywności. Pierwszą makatkę wykonałem już w zerówce, nie zdając sobie jeszcze wtedy dokładnie sprawy, z czym mam do czynienia i jak to się dokładnie nazywa. Pamiętam tylko fakt, że było to bardzo odprężające doświadczanie, a sprzęt, na którym to robiłem nazywano krosnem. Mimo wielu plastycznych zainteresowań decyzja o podjęciu studiów na kierunku wzornictwo nie była oczywista – chyba nie wierzyłem, że można się utrzymać z pasji – wspomina Jakub Święcicki. – Jako student chwytałem się wielu dziedzin, sprawdzając, która najbardziej mi odpowiada. Studiowałem projektowanie produktu, ale na drugim kierunku rozwijałem się pod kątem grafiki i reklamy. Interesowałem się projektowaniem ubioru, próbując swoich sił w konkursach. Przełomowy był dla mnie rok 2017 – wtedy miałem przyjemność zobaczyć na żywo Milan Design Week. Latem rozpocząłem pracę w Pracowni Tkaniny Instytutu Dizajnu w Kielcach. Jesienią byłem już w Chinach na wymianie studenckiej na profilu Textile and Clothing Management. Po powrocie na początku 2018 roku zdecydowałem, że chcę być kojarzony z szeroko rozumianą tkaniną.

W czasie pracy dla Instytutu Dizajnu w Kielcach poznał przyszłą promotor Ewę Bujak, Jadzię Lenart i Wiktorię Podolec z Tartaruga Studio, Olę Bystry z Dzikich Barw, Ewelinę Kruszyńską prowadzącą warsztaty makramy oraz Joannę Rusin. Spotkania z inspirującymi projektantkami dodały mu odwagi do działania i powstał koncept na kolekcję Knot. Realizacja projektów techniką makramy pozwoliła na odczarowanie jej wizerunku, kojarzonego zwykle z dekoracyjnymi motywami. Wykorzystanie tylko jednego rodzaju węzła zaś złożyło się na minimalistyczny efekt, ukazujący tradycyjne rzemiosło w nowym świetle.

Sama nazwa kolekcji to tzw. false friend. Polskojęzycznym odbiorcom sugeruje materiał, z którego powstały dywany, natomiast osobom znającym język angielski – technikę, w jakiej zrealizowano projekty (słowo knot oznacza węzeł).

Jakub Święcicki, twórca Knot

Projektant tekstyliów użytkowych i haftów komputerowych. Od kilku lat czynnie związany z Instytutem Dizajnu w Kielcach, gdzie prowadzi Pracownię Tkaniny i koordynuje działania Ambasady Dizajnu. W 2017 roku odbył półroczny kurs Textile and Clothing Management na Tianjin Polytechnic University. Absolwent wzornictwa o specjalności projektowanie produktu na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach (2018) oraz projektowania form użytkowych na macierzystej uczelni (2020). W 2020 roku ukończył kurs Textile Engineering Professional Training Program na Tiangong University.

Powiązane artykuły:

Ciepło ludzkich rąk zaklęte w przedmiocie. Dlaczego tak chętnie wracamy do tradycyjnego rzemiosła

Tradycyjne rzemiosło

Warszawa | 10 maja 2021

Przesyceni produkcją masową coraz częściej stawiamy na tradycyjne rzemiosło