Ikony designu: Gięte krzesło Mariana Sigmunda

Jasienica | MM


9 sierpnia 2012 | Design | Rzeczy |

W tym roku obchodziłby 110. urodziny. Marian Sigmund, legenda polskiego projektowania, twórca wielu modeli krzeseł na szczęście pozostaje w pamięci nie tylko historyków sztuki i badaczy polskiego wzornictwa. Miłośników jego projektów ucieszy pewnie powrót kolejnych modeli krzeseł jego autorstwa. A przypomnijmy, że powstały ponad 50 lat temu.

O swoim przed laty „flagowym” projektancie nie pozwala zapomnieć marka Paged Meble, z którą projektant był związany zawodowo od końca lat 50. Wiążąc się z Fabryką Mebli Giętych w Jasienicy (dzisiejszy Paged Meble) pewnie wiedział o długiej tradycji fabryki i stosowanej tutaj technologii. Nie wiemy jednak, czy przypuszczał, że właśnie dla tych zakładów stworzy kilkadziesiąt modeli mebli, z których część dziś to już niekwestionowane ikony designu.

W Jasienicy pojawił się jako uznany już twórca, prawdziwy projektant w dzisiejszym rozumieniu tego słowa. Nie tylko zajmował się wzornictwem przemysłowym, ale również architekturą wnętrz, przestrzeniami publicznymi, tworzeniem scenografii, a nawet malarstwem. Być może inaczej potoczyłyby się jego losy, gdyby nie Spółdzielnia Artystów „Ład”, którą zakładał w latach 30. XX wieku. Wcześniej studiował we Lwowie na tamtejszej Politechnice oraz w Warszawie w Szkole Sztuk Pięknych.

Po zakończeniu II wojny światowej (Sigmund walczył w Powstaniu Warszawskim) poświęcał się także pracy pedagogicznej; ucząc w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych czy krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. To spod jego ręki wyszły projekty wielu obiektów w krakowskiej Nowej Hucie czy plany przebudowy wnętrz Wawelu.

Na fali powrotów dawnych ikon

Do fabryki mebli w Jasienicy trafił w 1957 i przez następne lata tworzył dla niej ok. 40 wzorów. To właśnie tam nie tylko miał szansę inspirować się tradycją dawnych zakładów thonetowskich; ale również czerpać ze wciąż obecnej tam technologii gięcia mebli. Jego projekty, często podziwiane, były w ostatnich latach niedostępne. Na fali powrotów dawnych ikon wzornictwa także Paged postanowił nawiązać do osiągnięć projektowych z XX wieku i wzorów Sigmunda. Zdjęcia i szkice jego krzeseł znajdowały się w archiwach firmy kilkadziesiąt lat.

Jednym z przywracanych modeli jest krzesło pod nazwą Sig1 A587. Na podstawie przekazów wykonano trzy prototypy, entuzjastycznie przyjmowane na imprezach targowych, m.in. na iSaloni w Mediolanie. Pierwotnie ten model zaprojektowano w 1957 roku, a wdrożono rok później. To w tym projekcie Sigmund połączył thonetowską technologię ręcznego gięcia drewna z modnymi w tamtym czasie, ukośnie nachylonymi nogami. Wykonano je z giętego drewna bukowego i profilowanej sklejki. Krzesło odróżniało się m.in. nietypowym oparciem, zamocowanym na dwóch bądź trzech listwach, które sprężynowały, zwiększając komfort użytkowania. Po 50 latach ten model powraca do produkcji.

***
Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki!  Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Ach, ten Mokotów!

Ach, ten Mokotów!

Warszawa | 6 sierpnia 2022

Architektki z Tatemono stworzyły klimatyczne mieszkanie wypełnione vintage

Ujarzmiona surowość

Ujarzmiona surowość

Warszawa | 14 lipca 2022

Niezwykły salon fryzjerski Sylwii Gaczorek projektu pracowni prof. Jana Sikory