Czeski skarb

Pomnik Tomáša Baty w Zlínie wygląda jak świetlista szkatułka postawiona na zielonej osi miasta. W środku, wrażenie lekkości potęguje się: przezroczyste ściany, surowe kolumny, czerwone posadzki i replika samolotu zawieszona w przestrzeni są jak metafora radykalnych przekonań Baty. To dla Czechów ważna postać – ikona miasta i prawdziwe dobro narodowe.

Tomáš Bata (1876–1932) był czeskim przedsiębiorcą, który z małego rodzinnego zakładu stworzył jedną z największych firm obuwniczych świata. Słynął z pragmatycznego idealizmu: łączył twarde zasady efektywności z przekonaniem, że pracownik potrzebuje godnych warunków życia, aby dobrze pracować.

Magazyn Design Alive

WYDANIE SPECJALNE NR 15/2025 HOME

ZAMAWIAM

WYDANIE SPECJALNE NR 15/2025 HOME

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 53/2025 CICHY LUKSUS

Bata zginął tragicznie w katastrofie lotniczej, ale jego idee – przejrzystość, organizacja, odpowiedzialność – do dziś wybrzmiewają w charakterze Zlína, skupionego wokół dziedzictwa marki Bata.

Jego wizja nowoczesnego miasta-laboratorium, zakładała, że architektura, produkcja i życie społeczne mogą tworzyć harmonijny system.

W krystalicznej bryle budynku-pomnika odbija się więc idea miasta, które miało być laboratorium nowoczesności. Wciąż można tu poczuć ducha wiary w postęp – w to, że dobra architektura może podnosić standard życia. 

Pomnik Tomáša Baty

Pomnik Tomáša Baty

Memoriał zaprojektował architekt František Lýdie Gahura w latach 1932–1933. Prace nad projektem rozpoczęły się w 1932 roku, tuż po śmierci Tomáša Baty, a budynek ukończono i uroczyście otwarto 12 lipca 1933, dokładnie rok po katastrofie lotniczej.

Obiekt nie został pomyślany jako muzeum, czy klasyczny pomnik. Jest raczej symbolem całego programu, jaki Baťa realizował w Zlínie – próbą przełożenia jego idei na język architektury.

Budynek jest niemal ascetyczny: smukły moduł żelbetowego szkieletu wspierany na okrągłych słupach i ogromne połacie szkła sprawiają wrażenie, jakby ściany w ogóle nie istniały. To jedna z najczystszych manifestacji czeskiego funkcjonalizmu lat trzydziestych.

Pomnik Tomáša Baty

Laboratorium funkcjonalizmu

Wnętrze budynku to obszerna świetlista hala bez podziałów, tak jasna, że granica między przestrzenią a światłem zgodnie z założeniami modernizmu. Szkło na elewacji otwiera przestrzeń, podtrzymywaną jedynie lekką strukturą konstrukcji.

Niczego tu nie ukryto – instalacje techniczne zostały umieszczone poza główną bryłą, dzięki temu przestrzeń pozostaje niemal transparentna.

Schody, wijące się miękką linią, wyglądają jak abstrakcyjny gest rysownika, na tle geometrycznego porządku konstrukcji. Wrażenie dopełnia replika samolotu Baty – Junkers F-13. Charakterystycznym elementem wnętrza są także schody w kształcie litery Z – Zlín.

Wszystko jest tu podporządkowane ideom porządku i klarowności. Bata wierzył, że są to fundamenty nowoczesnego zarządzania.

Kolumny – powtarzalne i spokojne – podkreślają jego wiarę w rytm i system. A wnętrze pozbawione zbędnych detali jest architektonicznym odpowiednikiem batowskiej zasady: nie komplikować, nie dekorować ponad potrzebę, projektować tak, aby wszystko działało.

Zlin. Czeska maszyna do mieszkania i pierwsze funkcjonalistyczne miasto na świecie

Jak zbudowano Zlín

Całe miasto było produktem tej samej filozofii, która kazała stawiać lekkie, przeszklone hale fabryczne. Siatka ulic oparta na regularnym module, powtarzalne domy niczym klocki z przemysłowej układanki, zieleń wpisana między zabudowę, aby każdy pracownik miał przestrzeń do oddechu.

Baťa uważał, że miasto powinno funkcjonować jak dobrze zaprojektowany przedmiot: prosto, uczciwie, logicznie. Dlatego osiedla pracownicze zakładał, jak wzorcowy i luksusowy, jak na tamte czasy system – z ogródkami i udogodnieniami.

Dbał też o edukację i kulturę – pracownik miał mieć blisko do szkoły, kina i szpitala, bo godne i usystematyzowane życie było w jego mniemaniu równie ważne jak wydajna linia produkcyjna.

W 1954 r. Miejsce Pamięci przekształcono w galerię sztuki. Podczas niedawnej przebudowy usunięto wszystko, co nie pochodziło z lat 30. XX wieku. Szkielet budynku został odsłonięty i otrzymał nową szklaną powłokę. W ten sposób przywrócono budynek do pierwotnej czystej wersji. 

Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki! Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Esencja funkcjonalizmu

Esencja funkcjonalizmu

Charlottenlund | 24 maja 2025

Dom architekta Finna Juhla to manifest funkcjonalizmu. Odwiedzamy ikonę!

Raj miłośników wina

Dom Wina

Znojmo | 6 kwietnia 2020

Wyjątkowy projekt czeskiego duetu architektów Chybik + Kristof