Działający w Atenach polski projektant Robert Mateusz Marciniak swoją ceramiczną twórczością zmienia nasze myślenie na temat tego, jak dotąd postrzegaliśmy tę dziedzinę.
Projektanci zajmujący się ceramiką zwykle starają się podkreślić, że ich fundamentem jest praca ręczna, w którą wpisane są błąd i niedoskonałość. To właśnie te cechy dają jej walor unikatu – wybierając przedmiot stworzony przez artystę-rzemieślnika, oczekujemy niepowtarzalności.
Ręczna robota przechodzi w geometryczną precyzję, a przyciągające wzrok przesunięcia form łudzą fabrycznym pochodzeniem.
Twórca podkreśla, że do ceramiki przyciągnęło go to, że może być wykorzystywana zarówno w różnych dziedzinach sztuki, jak i projektowania. W swojej ateńskiej pracowni nieustannie bada granice możliwości tego materiału, sięgając po abstrakcyjne formy, iluzoryczne efekty oraz zacierając granicę pomiędzy wytworem rąk a syntetykiem.
To właśnie do tych niezwykłych, trudnych do zdefiniowania istot nawiązuje jego pierwsza kolekcja Ophanim składająca się z kamionkowych, szkliwionych korpusów, które przybrały równie niejednoznaczną formę.
Oprócz tego artyście nieobce są inspiracje formami, jakie przybierają katolickie ołtarze i prezbiteria – fascynuje go ich niezwykła symetria. Jego rzeźby reprezentują uznanie porządku, porządku, który odwołuje się do naszego intelektu, a jednocześnie do poczucia piękna.
Urodziny w 1991 roku w Częstochowie Robert Mateusz Marciniak jest absolwentem projektowania graficznego na Middlesex University w Londynie. W 2020 roku swoje zawodowe życie związał z Grecją. Jego pracownia znajduje się w Atenach.