Ceramika na granicy cyfrowej doskonałości

Działający w Atenach polski projektant Robert Mateusz Marciniak swoją ceramiczną twórczością zmienia nasze myślenie na temat tego, jak dotąd postrzegaliśmy tę dziedzinę.

Projektanci zajmujący się ceramiką zwykle starają się podkreślić, że ich fundamentem jest praca ręczna, w którą wpisane są błąd i niedoskonałość. To właśnie te cechy dają jej walor unikatu – wybierając przedmiot stworzony przez artystę-rzemieślnika, oczekujemy niepowtarzalności.

Robert Mateusz Marciniak osiąga to inaczej. Jego prace, wręcz przeciwnie, mają zaskakująco cyfrowy urok. Wyglądają jak precyzyjnie wycięte kolorowe rendery.

Ręczna robota przechodzi w geometryczną precyzję, a przyciągające wzrok przesunięcia form łudzą fabrycznym pochodzeniem.

Twórca podkreśla, że do ceramiki przyciągnęło go to, że może być wykorzystywana zarówno w różnych dziedzinach sztuki, jak i projektowania. W swojej ateńskiej pracowni nieustannie bada granice możliwości tego materiału, sięgając po abstrakcyjne formy, iluzoryczne efekty oraz zacierając granicę pomiędzy wytworem rąk a syntetykiem.

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

W jego pracach odnajdziemy także liczne nawiązania do religijnych doświadczeń z dzieciństwa. – Rdzeniem mojej twórczości jest historia biblijnych istot, Ofanim – wspomina.

To właśnie do tych niezwykłych, trudnych do zdefiniowania istot nawiązuje jego pierwsza kolekcja Ophanim składająca się z kamionkowych, szkliwionych korpusów, które przybrały równie niejednoznaczną formę.

Oprócz tego artyście nieobce są inspiracje formami, jakie przybierają katolickie ołtarze i prezbiteria – fascynuje go ich niezwykła symetria. Jego rzeźby reprezentują uznanie porządku, porządku, który odwołuje się do naszego intelektu, a jednocześnie do poczucia piękna.

Urodziny w 1991 roku w Częstochowie Robert Mateusz Marciniak jest absolwentem projektowania graficznego na Middlesex University w Londynie. W 2020 roku swoje zawodowe życie związał z Grecją. Jego pracownia znajduje się w Atenach.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Redefinicja wazonu

Redefinicja wazonu

Warszawa | 7 września 2022

Ceramiczny manifest a może świętokradztwo? Arkadiusz Szwed przełamuje schematy

Owoce imaginacji

Owoce imaginacji

Paryż | 11 maja 2022

Japońska ceramiczka inspiracje czerpie z natury. Efekty zachwycają!