W świecie, gdzie przeszłość i teraźniejszość nieustannie się przenikają, hiszpański architekt Carlos Bañón bawi się naszą percepcją, tworząc dialog pomiędzy istniejącymi strukturami, współczesną architekturą i próbą skonfrontowania tego, co widzimy, z tym, co znamy.
W serii „Insertions, Imperfections”, opartej na koncepcjach wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, podkreśla złożoną relację między dziełami ludzkich rąk a naturalnymi niedoskonałościami, które je otaczają.
W centrum tej eksploracji leży filozofia postrzegania architektury jako żywego, egzystującego bytu, który współistnieje z naturą, tworząc własną historię. Podejście to podkreśla integrację środowiska zbudowanego z naturalnie występującymi elementami, pozwalając strukturom na adaptację i ewolucję w harmonii z otoczeniem.
W serii „Insertions, Imperfections” Carlos Bañón kontrastuje surowy, rozpadający się beton z gładkimi, wypolerowanymi wnętrzami. Zewnętrzne powierzchnie pozostają celowo niedopracowane, ukazując naturalną siłę i niedoskonałości materiału. Stają się one płótnem dla światła i cieni, tworząc dynamiczną grę faktur, która odzwierciedla nieprzewidywalność natury, budując nowe krawędzie i interfejsy między tym, co nieuporządkowane i nieregularne, a tym, co wykończone i dopracowane.
Ta gra kontrastów zmusza nas do ponownego przemyślenia roli natury w erze urbanistycznej potęgi, zachęcając do poszukiwania równowagi między organicznością a konstrukcją.
„Insertions, Imperfections” to zatem nie tylko seria projektów architektonicznych, ale także refleksja nad tym, jak współczesna architektura może łączyć się z naturą, tworząc struktury, które nie tylko wpisują się w krajobraz, ale także aktywnie z nim współdziałają.
Carlos Bañón
Urodzony w 1978 roku w Alicante, w Hiszpanii, architekt i wizjoner, który działa na styku architektury, sztuki, technologii i sztucznej inteligencji (AI). Jako dyrektor laboratorium badawczego AirLab, współzałożyciel pracowni Subarquitectura Architects oraz profesor nadzwyczajny na Singapurskim Uniwersytecie Technologii i Projektowania (SUTD), integruje te dziedziny, aby rozwijać zarówno praktykę, jak i pedagogikę architektoniczną.
Badania Bañóna koncentrują się na tektonice architektonicznej z zastosowaniem druku addytywnego oraz projektowaniu w kontekście gospodarki cyrkularnej, ze szczególnym uwzględnieniem AI. Jego prace były prezentowane na Biennale Architektury w Wenecji i zdobyły liczne wyróżnienia, w tym Nagrodę za Projekt Roku London Design Museum oraz Nagrodę Prezydenta Singapuru za Projektowanie.
Obecnie Bañón bada, jak AI może przekształcać metody projektowania architektonicznego, podkreślając kluczową rolę technologii w kształtowaniu przyszłości architektury.