Frank Gehry: architekt, który wyginał rzeczywistość

Frank Gehry, amerykański architekt polsko-żydowskiego pochodzenia i jeden z najważniejszych twórców dekonstruktywizmu, zmarł 5 grudnia 2025 roku w Santa Monica. Miał 96 lat.

Urodził się 28 lutego 1929 roku w Toronto jako Frank Owen Goldberg. Co ciekawe, jego rodzina wywodzi się z Łodzi – to tu urodziła się jego matka i pochowani są dziadkowie. W 1947 roku przeniósł się z rodziną do Los Angeles, gdzie studiował architekturę na University of Southern California, a następnie urbanistykę na Harvard Graduate School of Design. W 1962 roku założył własne biuro, które z czasem przekształciło się w Gehry Partners. W 1989 roku był laureatem Nagrody Pritzkera.

Magazyn Design Alive

WYDANIE SPECJALNE DA ICONS 2025

ZAMAWIAM

WYDANIE SPECJALNE DA ICONS 2025

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

WYDANIE SPECJALNE NR 15/2025 HOME

Przełomem w jego karierze stał się radykalny remont własnego domu w Santa Monica – eksperymentalna konstrukcja ze sklejki, blachy falistej i siatki ogrodzeniowej.

Projekt wzbudził od początku silne protesty, głośno zaznaczającą swoją obecność w sąsiedztwie bardziej tradycyjnej architektury. Dziś Gehry Residence uznawane jest za jeden z najważniejszych przykładów architektury dekonstruktywistycznej. Przeczytaj więcej
Frank Gehry
Gehry Residence w Santa Monica

Frank Gehry. Ikoniczne realizacje

Od początku swojej kariery Gehry świadomie odrzucał modernistyczną dyscyplinę na rzecz ekspresji, improwizacji i wolności formy. Jego budynki przypominają architektoniczny kolaż – powyginane, zdeformowane, a zarazem precyzyjnie rozlokowane bryły, które łączą materiały pozornie do siebie niepasujące: tytan, stal, szkło, beton czy nawet siatkę ogrodzeniową.

To właśnie ta bezkompromisowość doprowadziła do powstania jednych z najbardziej rozpoznawalnych budynków końca XX i początku XXI wieku: Guggenheim Museum w Bilbao (1997), Vitra Design Museum w Weil am Rhein (1989), Tańczącego Domu w Pradze (1995), wieżowca 8 Spruce Street w Nowym Jorku (2006–2010), czy kampusu Facebooka w Menlo Park (2015).

Nagroda Pritzkera, którą Gehry otrzymał w 1989 roku, była naturalnym potwierdzeniem jego statusu: jury pisało o „wyszukanej, wyrafinowanej i śmiałej estetyce”, porównując jego pracę do jazzu – pełnego improwizacji i nieprzewidywalności. W 2016 roku architekt odebrał również Prezydencki Medal Wolności, najwyższe amerykańskie odznaczenie cywilne.

Vitra Design Muzeum w Weil am Rhein.

Najwspanialszy budynek naszych czasów

Otwarte w 1997 roku Muzeum Guggenheim w Bilbao stało się symbolem „efektu Bilbao” – przeświadczenia, że odważna architektura potrafi odmienić miasto.

Projekt, będący kluczowym elementem szeroko zakrojonej rewitalizacji postindustrialnych terenów nad rzeką Nervión (Hiszpania), już w pierwszych miesiącach po otwarciu przyciągnął rzesze turystów i wygenerował znaczące dochody dla lokalnej gospodarki, stając się katalizatorem dalszych inwestycji urbanistycznych. Amerykański architekt Philip Johnson nazwał go „najwspanialszym budynkiem naszych czasów”.

Muzeum Guggenheim w Bilbao.

Architekt na celowniku

Choć media ochoczo nazywały go „starchitectem”, Gehry dystansował się od celebryckiego wizerunku. Był twórcą równie podziwianym, co krytykowanym. Oddany do użytku w 2003 roku Walt Disney Concert Hall doczekał się skrajnych opinii – część komentatorów porównywała go do „stosu potłuczonej porcelany” czy „ciastka z wróżbą”, na co Gehry z ironią odpowiadał: „Przynajmniej patrzą”. Podczas konferencji w Oviedo w 2014 roku, zirytowany pytaniem o „pokazową architekturę”, pokazał dziennikarzom środkowy palec i stwierdził, że „98 procent tego, co dziś się buduje, to czyste gówno”.

Do końca życia pozostawał aktywny zawodowo, pracując nad kolejnymi projektami.

Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki! Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: