IKONY DESIGNU: NIVEA, PANACEUM NA CAŁE ZŁO

MM

16.3.2011

RZECZY

"Nivea jest dobra na wszystko" - powtarzają bohaterowie "Cholonka" Janoscha. Świat pewnie dzieli się na tych, którzy w to wierzą i tych, którzy w to wątpią. Tak czy inaczej trudno znaleźć osobę, która nie zna charakterystycznego, niebieskiego pudełka z białym napisem.
Nivea zadebiutowała w 1911 roku. Wtedy to na rynku pojawiła się pierwsza na świecie, stabilna substancja kosmetyczna. Wcześniej kremy zamawiało się w aptekach i były bardzo nietrwałe. Opracowana w hamburskim laboratorium Beiersdorfa formuła okazała się przełomowa. Jej twórcami byli dermatolog Isaac Lifschutz, chemik Paul Gerson Unna oraz pochodzący z Gliwic Oskar Troplowitz, aptekarz i właściciel firmy Beiersdorf. To on nadał marce nazwę Nivea - pochodzący z łaciny przymiotnik "niveus/nivea/niveum" oznacza "śnieżnobiały".

Początkowo krem był pakowany w żółte pudełko z wymyślnymi zdobieniami w postaci zielonych pnączy. Nawiązywały one do popularnego wówczas Art Noveau. Poza tym odwoływano się jeszcze do wizerunku kobiety z przełomu wieków, której główną cechą była delikatność. Jednak lata 20. XX wieku to czas wielu przemian społecznych, które wywołała I wojna światowa. To okres narodzin stylu Bauhausu i pojawienia się nowego ideału kobiety - tzw. "chłopczycy". Musiała też zmienić się Nivea, przynajmniej na zewnątrz.

W 1925 wystartowała kampania reklamowa, prezentująca bardziej nowoczesny wizerunek marki. Jednym z elementów była zmiana opakowania. Wówczas wprowadzono charakterystyczne niebieskie, blaszane pudełko z prostym, białym napisem Nivea Creme. Wymyśliła je Elly Heuss-Knapp (żona późniejszego prezydenta Niemiec, która zresztą sama też zajęła się polityką).

To ona doceniła pozytywny wpływ kolorów: białego i niebieskiego. Ponieważ i dzisiejsi spece od wizerunku uznają te barwy za pożądane, opakowanie kremu pozostało bez zmian. Prawie, bo w 1928 na pudełku znalazła się informacja "do pielęgnacji skóry", w 1931 - dodatkowy napis: "do stosowania w domu i na dworze", a kilka lat pźniej - "w domu i w sporcie". Wszystko po to, by podkreślić uniwersalny charakter produktu.

Znane do dziś logo Nivea, pisane klasycznym krojem Roman z charakterystycznym, pochyłym napisem "Creme" wprowadzono w 1959 roku. Inne napisy zniknęły z opakowania. Logo przetrwało do dziś, jedynym towarzyszącym mu od czasu elementem bywa dookreślenie jako "krem".

W latach sześćdziesiątych ogromną popularność zdobył jeden z elementów reklamy Nivea: dmuchana piłka plażowa według klasycznego projektu. Dzisiaj charakterystyczny napis można dostrzec m.in. na maleńkich łódkach klasy Optymist, którymi pływają młodzi adepci żeglarstwa, uczestniczący w akcji Nivea - Błękitne Żagle.

Ten rozpoznawalny zestaw pięciu liter nie zmienił się od ponad 50 lat. Nivea to naprawdę długie trwanie. fot. ARC

Tak wyglądało jedno z pierwszych opakowań kremu z 1911 roku. fot. ARC

W 1925 roku pojawiło się nowe logo kremu, w charakterystycznej niebieskiej otoczce. fot. ARC

A to Nivea z 1959 roku, która niezmiennie towarzyszy nam do dziś. Fot. ARC

Elly Heuss-Knapp wraz z mężem Theodorem Heussem. fot. ARC