Ikony designu: Nivea

„Nivea jest dobra na wszystko” – powtarzają bohaterowie „Cholonka” Janoscha. Świat pewnie dzieli się na tych, którzy w to wierzą i tych, którzy w to wątpią. Tak czy inaczej trudno znaleźć osobę, która nie zna charakterystycznego, niebieskiego pudełka z białym napisem.

Nivea zadebiutowała w 1911 roku. Wtedy to na rynku pojawiła się pierwsza na świecie, stabilna substancja kosmetyczna. Wcześniej kremy zamawiało się w aptekach i były bardzo nietrwałe. Opracowana w hamburskim laboratorium Beiersdorfa formuła okazała się przełomowa. Jej twórcami byli dermatolog Isaac Lifschutz, chemik Paul Gerson Unna oraz pochodzący z Gliwic Oskar Troplowitz, aptekarz i właściciel firmy Beiersdorf. To on nadał marce nazwę Nivea – pochodzący z łaciny przymiotnik „niveus/nivea/niveum” oznacza „śnieżnobiały”.

Początkowo krem był pakowany w żółte pudełko z wymyślnymi zdobieniami w postaci zielonych pnączy. Nawiązywały one do popularnego wówczas Art Noveau. Poza tym odwoływano się jeszcze do wizerunku kobiety z przełomu wieków, której główną cechą była delikatność. Jednak lata 20. XX wieku to czas wielu przemian społecznych, które wywołała I wojna światowa. To okres narodzin stylu Bauhausu i pojawienia się nowego ideału kobiety – tzw. „chłopczycy”. Musiała też zmienić się Nivea, przynajmniej na zewnątrz.

W 1925 wystartowała kampania reklamowa, prezentująca bardziej nowoczesny wizerunek marki. Jednym z elementów była zmiana opakowania. Wówczas wprowadzono charakterystyczne niebieskie, blaszane pudełko z prostym, białym napisem Nivea Creme. Wymyśliła je Elly Heuss-Knapp (żona późniejszego prezydenta Niemiec, która zresztą sama też zajęła się polityką).

To ona doceniła pozytywny wpływ kolorów: białego i niebieskiego. Ponieważ i dzisiejsi spece od wizerunku uznają te barwy za pożądane, opakowanie kremu pozostało bez zmian. Prawie, bo w 1928 na pudełku znalazła się informacja „do pielęgnacji skóry”, w 1931 – dodatkowy napis: „do stosowania w domu i na dworze”, a kilka lat pźniej – „w domu i w sporcie”. Wszystko po to, by podkreślić uniwersalny charakter produktu.

Znane do dziś logo Nivea, pisane klasycznym krojem Roman z charakterystycznym, pochyłym napisem „Creme” wprowadzono w 1959 roku. Inne napisy zniknęły z opakowania. Logo przetrwało do dziś, jedynym towarzyszącym mu od czasu elementem bywa dookreślenie jako „krem”.

W Polsce między I a II wojną światową produkcja środków kosmetycznych z serii Nivea odbywała się firmie Pebeco Wytwórnia Specyfików Beiersdorfa Spółka z o.o. najpierw od 1925 w Katowicach, a następnie od 1930 w Poznaniu. Po II wojnie światowej produkcję kremu pod marką Nivea kontynuowała państwowa firma Pollena-Lechia w Poznaniu – obecnie Nivea Polska Sp. z o.o. – spółka-córka Beiersdorf AG. Przez pewien czas krem Nivea produkowany był także w Warszawie m.in przez firmę Uroda.

Więcej na: www.nivea.pl

Powiązane artykuły:

Człowiek ikona. Ettore Sottsass to jedna z najbardziej wpływowych figur XX-wiecznej sceny designu

Człowiek ikona

Mediolan | 8 grudnia 2020

Ettore Sottsass to jedna z najbardziej wpływowych figur sceny designu

Nivea uruchomiła pierwsze stacje uzupełniania żelu pod prysznic

Krok w dobrą stronę

Hamburg | 31 sierpnia 2020

Nivea uruchomiła pierwsze stacje uzupełniania żelu pod prysznic

Gratka dla miłośników włoskiej awangardy! Ruszył sklep z ikonicznymi projektami grupy Memphis

Sklep z ikonami

Mediolan | 16 sierpnia 2020

Ruszył sklep z ikonicznymi projektami grupy Memphis

OIO LAB – buteleczki pełne natury i nauki

OIO LAB

Puszczykowo | 3 marca 2020

Buteleczki pełne natury i nauki

Ikony designu: Fotel, który łamie konwenanse

Po prostu D4

Lauenförde | 21 marca 2019

Ikony designu. Fotel, który łamie konwenanse.

Kosmetyki delikatne dla skóry dziecka

Nawilża i koi

Warszawa | 26 lipca 2018

Naturalne Mydła do Rąk dla Dzieci Yope.