GDYNIA DESIGN DAYS 2020: PREMIERA WYJĄTKOWEGO PRZEWODNIKA

TEKST: DOROTA ŁASKI. ZDJĘCIA: MATERIAŁY PRASOWE

GDYNIA 6.7.2020

WYDARZENIA

Gdynia Design Days 2020 to wyjątkowa edycja festiwalu na wyjątkowe czasy. Tegorocznej edycji towarzyszy interaktywny przewodnik po wystawach, które odpowiadają na hasło przewodnie festiwalu –  „Uwaga".

Znajdziemy w nim informacje, zdjęcia oraz filmy dotyczące 8 wystaw i 8 globalnych wyzwań, które są rozwinięciem hasła festiwalu. Hasło przewodnie „Uwaga” zostało podzielone na 8 tematów, poruszających zagadnienia, z którymi mierzymy się w obecnych czasach.

Mamy problem z wodą; kuratorzy: Michał Bachowski, Agata Nowak

Swobodny dostęp do bieżącej wody oraz kanalizacji jest nadal luksusem. W wielu miejscach na świecie to realny problem. W okresie letnim, także w dużych miastach Europy, dochodzi do planowego wyłączania wody. Również w Polsce coraz większym problemem staje się susza. Jak sobie z tym radzić? Jakie rozwiązania wprowadzono w innych miejscach na świecie? Jak możemy korzystać z doświadczenia innych krajów? To tylko niektóre z wielu pytań, które stawiają nam kuratorzy.



Dane to emocje. Emocje to dane; kuratorki: Joanna Rutkowska, Magda Kochanowska

Współczesny świat opiera się na wykorzystywaniu danych, co ma swoje wady i zalety. Korzystamy z danych za każdym razem, gdy używamy nawigacji i wyszukujemy czegoś w Internecie. Z drugiej strony, gdy wpisujemy coś w wyszukiwarkę, zakładamy konto na portalu, czy przesyłamy zdjęcia – zostawiamy po sobie trwały ślad. W tej części przewodnika znajdziemy  prace krytycznie odnoszące się do gromadzenia danych, ale też pokazujące korelacje między danymi a emocjami, czego świetnym przykładem jest aplikacja, która gromadzi i archiwizuje ludzkie emocje.



Więcej nigdy więcej; kuratorka: Izabela Bołoz

Więcej nigdy więcej to refleksja o nadkonsumpcji. Zanieczyszczenia wody i powietrza oraz ogromną ilość odpadów generują w szczególności kraje rozwinięte. Ludzie w zawrotnym tempie wymieniają przedmioty na nowe, napędzając tanią produkcję oraz wytwarzając śmieci. Każdy z nas może już dziś dokonywać większych i mniejszych zmian, dzięki którym ta sytuacja może ulec poprawie. Poruszony zostanie między innymi przypadek Dave’a Bruno, który postanowił ograniczyć posiadane dobra do jedynie 100 przedmiotów w książce „100 thing challenge”.



Dematerializacja; kuratorzy: Ewa Bochen i Maciej Jelski (Kosmos Project)

Dematerializacja to dogłębne przyjrzenie się konkretnym materiałom, jak plastik, szkło, aluminium oraz włókna naturalne. Które materiały są najbardziej ekologiczne? Czy można całkowicie zrezygnować z plastiku? Jakie nowe tworzywa mamy obecnie do dyspozycji? W ramach przewodnika GDD będzie można zapoznać się między innymi z różnymi wariantami bioplastiku oraz sprawdzić, jak można produkować odzież z włókien pochodzących z recyklingu.



Cześć! Znam Cię – jestem Tobą; kurator: Wiesław Bartkowski; autorzy: Klementyna Jankiewicz, Karol Nowak, Szymon Pepliński

Czy postępująca cyfryzacja i robotyzacja musi oznaczać dehumanizację? Jak współczesne korporacje eksploatują naturę oraz naszą prywatność pod pretekstem gromadzenia danych? To właśnie takie zagadnienia poruszać będzie wystawa. Dowiemy się między innymi, jak samochody Google Street View gromadziły dane z prywatnych wi-fi oraz jak odkurzacz Roomba gromadzi dane na temat naszego mieszkania.



 (Nie)uwaga; kuratorzy: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Karol Murlak

Współczesna produkcja i przemysł nierozerwalnie wiążą się z nadmierną eksploatacją zasobów naturalnych, produkcją zanieczyszczeń oraz wytwarzaniem ogromu odpadów. Co się jednak stanie, kiedy efekty uboczne produkcji potraktujemy jako nowe materiały? Przedstawione prace to propozycja tego, jak można ograniczyć kurczenie się zasobów i zmniejszyć ilość odpadów. Doskonałym przykładem jest ExCinere, czyli kolekcja płytek ceramicznych wykonanych z lawy wulkanicznej i popiołu.



Dobra śmierć; kuratorzy: Katarzyna Andrzejczyk-Briks, Marta Łempicka, Arkadiusz Szwed

Śmierć jest wciąż dla wielu osób tematem tabu, a jednocześnie doświadczeniem nieuniknionym. Stąd też próba redefinicji i rozmowy o umieraniu, pochówku oraz pamięci o zmarłych. W tej części przewodnika znajdą się również projekty będące propozycją innowacyjnych form pochówku, które są nie tylko bardziej ekologiczne, ale mogą też skuteczniej wiązać zmarłych z naszym światem. Jedną z propozycji jest projekt And Vinyly Jasona Leacha. Są to płyty winylowe, na których zapisana może zostać muzyka lub głos zmarłej osoby, a w jej strukturę wtłacza się prochy, przez co uzyskuje się dodatkowy efekt dźwiękowy. Każdy szmer stanowi w tym przypadku nie wadę, ale ślad lub wspomnienie po zmarłym.



Wyspa Re; kuratorzy: Justyna Fałdzińska i Miłosz Dąbrowski | UAU project

Wszystkie prezentowane przedmioty, powstały w technologii druku 3D z rzeczy znalezionych w studiu projektantów. To dowód na to, jak można ponownie wykorzystywać to, co stanowi pozostałość lub efekt uboczny. Jednocześnie żaden z przedmiotów nie jest przypadkowy – wszystkie projekty zostały starannie zaprojektowane i wyselekcjonowane. Przykładem jest stolik z jedną nogą z odzysku. Powstał, kiedy to stół z dwiema nogami uległ uszkodzeniu w transporcie. Zniszczona została jedna z nóg, ale projektantom udało się stworzyć nowy przedmiot, na bazie pozostałego elementu.



Przewodnik jest dostępny wyłącznie w wersji elektronicznej od 4 lipca 2020 r. na stronie www.guide.gdyniadesigndays.eu

'Indus' - panele filtrujace wode z wystawy Mamy problem z woda, zdjęcie: Shneel Malik

'100 things challenge' z wystawy Więcej nigdy więcej, zdjęcie: Studio Izabela Bołoz

'Koc welniany Dune' z wystawy Dematerializacja, zdjęcie: Seljak Brand

'Kolekcjoner Emocji' z wystawy Dane to emocje. Emocje to dane, zdjęcie: Ivy Go

'ExCinere' z wystawy (Nie)uwaga, zdjęcie. Nick Ballon, courtesy of Dzek