Design Miami: Kierowcy będą zbędni

| TWO

28 grudnia 2011 | Rzeczy

W przyszłości ulice będą się komunikowały ze wszystkimi uczestnikami ruchu – taką tezę postawiło biuro architektoniczne Bjarke Ingels Group (BIG) w swojej wizji mobilności. Co ta idea architektów oznacza, mogli przekonać się odwiedzający targi Design Miami. BIG, we współpracy z Audi, stworzyło interaktywną diodową instalację „Urban Future”. W centrum tego futurystycznego modelu znalazło się Audi A2 concept, które „rozmawiało” z ulicą i innymi uczestnikami ruchu.

W przyszłości ulice będą się komunikowały ze wszystkimi uczestnikami ruchu – taką tezę postawiło biuro architektoniczne Bjarke Ingels Group (BIG) w swojej wizji mobilności. Co ta idea architektów oznacza, mogli przekonać się odwiedzający targi Design Miami. BIG, we współpracy z Audi, stworzyło interaktywną diodową instalację „Urban Future”. W centrum tego futurystycznego modelu znalazło się Audi A2 concept, które „rozmawiało” z ulicą i innymi uczestnikami ruchu.

Pieszy spaceruje swobodnie środkiem wielopasmowej ulicy. Nawet gdy z przeciwka nadjeżdża samochód, nie zmienia kierunku ruchu. Samochód jedzie szybko i zbliża się nieuchronnie do pieszego. Nagle skręca i omija go. Ruch funkcjonuje bez sygnalizacji świetlnej, bez ludzi za kierownicą i bez oddzielenia powierzchni dla pieszych i pojazdów. Jest to możliwe dzięki cyfrowej powłoce na drodze, która porozumiewa się ze wszystkimi uczestnikami ruchu.

Pomysł ten pochodzi z koncepcji opracowanej w 2010 roku przez duńskie biuro architektoniczne BIG na konkurs Audi Urban Future Award. Nawet jeżeli wciąż jest to wizja Bjarke Ingels, założyciel i partner BIG, ma dokładne wyobrażenie miasta przyszłości: – Gdy wyobrażam sobie jak będzie wyglądało miasto za 25 lat, widzę ulicę, która kilka razy w ciągu dnia może się zmienić – ze strefy dla pieszych w autostradę, z placu w łąkę.

Ta teza ulicy bez granic była prezentowana na targach Design Miami w postaci interaktywnej diodowej instalacji „Urban Future”, która przypomina optycznie fragment drogi, ma jednak dużo większe możliwości. Cyfrowo zaprogramowana powierzchnia diodowa rejestruje ruch, koordynuje różnych uczestników ruchu i dopasowuje się do ich potrzeb. Kamery 3D rejestrują ruch na stoisku targowym i zapisują na diodowej powierzchni. Zwiedzający może „na żywo” doświadczyć komunikacji między samochodami, pieszymi i ulicą. Czy tak będą wyglądały nasze miasta za ćwierć wieku?

Więcej: www.audi.pl, www.big.dk i www.designmiami.com

no images were found

Powiązane artykuły:

Bjarke Ingels przekształcił prom w pływającą rezydencję dla swojej rodziny

Morskie życie

Kopenhaga | 29 grudnia 2020

Bjarke Ingels zamienił wycofany z eksploatacji prom w luksusowy dom

Kalendarium „Design Alive”. Marzec-lipiec 2015

Dzieje się!

Mediolan | 15 marca 2015

Kalendarium "Design Alive", marzec-lipiec 2015. Tu trzeba być!

Nowe królestwo Lego [wideo]

Królestwo Lego

Billund | 5 października 2014

Nowe królestwo Lego buduje słynna duńska firma.

Pharrell Williams: Meble są jak muzyka [wideo]

Meble jak muzyka

miami | 11 maja 2014

Pharrell Williams kocha bawić się nie tylko w muzykę, ale i design.