30 LAT ROSENTHAL W POLSCE!

TEKST: JUS, ZDJĘCIA: MATERIAŁY PRASOWE

POZNAŃ 12.5.2019

DESIGN RZECZY

Rosenthal świętuje jubileusz 30 lat w Polsce! Od trzech dekad w polskich wnętrzach gości porcelana, która zwraca uwagę oryginalną stylistyką, najwyższą jakością i ponad 130-letnią tradycją. „Rosenthal story” to jednak nie tylko część historii wzornictwa – to historia pisana nazwiskami ludzi o niepowtarzalnej wizji i ich niezwykłymi spotkaniami.
Początek opowieści sięga 1879 roku, kiedy Philip Rosenthal założył w zamku Erkersreuth w Bawarii pracownię dekorowania porcelany. Zatrudniała ona zaledwie dwóch malarzy, ale szybko rozrosła się i ostatecznie została przeniesiona do Selb, gdzie 10 lat później Rosenthal otworzył pierwszą fabrykę. Wchłaniając lokalne wytwórnie stała się ona prawdziwym „porcelanowym imperium”, w którym od 1916 roku produkowana jest najlepiej sprzedająca się kolekcja – „Biała Maria”. Legendarny serwis jest produkowany w niezmienionej formie od ponad stulecia. W ciągu tylko ostatnich 25 lat sprzedano aż 15 milionów talerzy i 5 milionów filiżanek, a „Maria” stała się synonimem dobrego smaku i ponadczasowej elegancji.

O ile za sukcesem klasyki stoi Philip Rosenthal Senior, o tyle w przypadku nowoczesnych kolekcji nie do przecenienia jest rola jego syna – Philipa Rosenthala Juniora, który w 1961 roku utworzył dział Studio-Line. Dzięki licznym kontaktom z artystami, którym dawał nieograniczone możliwości eksperymentowania z tradycyjnym tworzywem, Rosenthal Junior odmienił wizerunek marki. Grono współpracowników Rosenthala w pierwszym okresie zasilili Finowie, w jego kręgu pojawiały się takie sławy, jak ekscentryczny twórca pop-artu - Andy Warhol, mistrz surrealizmu Salvador Dalí czy założyciel szkoły Bauhaus – prof. Walter Gropius. Kooperacja architekta z manufakturą rozpoczęła się już w 1963 roku i nie od razu dotyczyła porcelany. Gropius zaprojektował najpierw budynki fabryczne, a dopiero w 1969 roku na rynek wprowadzono kolekcję „TAC” - serwis z białej i czarnej porcelany, który okazał się być ponadczasową realizacją idei Bauhausu. Kształt poszczególnych elementów racjonalnie nawiązuje do podstawowych figur geometrycznych, a jedyną dekoracją w pierwotnej wersji jest gra kontrastów czerni i bieli oraz części szkliwionych i matowych.

W czysto statystycznym ujęciu Studio-Line to niemal 60 lat poszukiwań w zakresie sposobów wykorzystania tradycyjnego materiału, 150 nazwisk wielkich artystów, ponad 500 prestiżowych nagród w dziedzinie wzornictwa oraz niezliczona ilość oryginalnych form, składających się na dzisiejszy wizerunek marki. To także doskonały dowód na to, że intuicja i niezwykła wizja poparte umiejętnościami nawiązywania osobistych relacji z projektantami mogą przełożyć się na realny sukces. Szeroka oferta Studio-Line obejmuje przedmioty codziennego użytku, które równocześnie pełnią rolę intrygujących elementów dekoracyjnych. Dziedzictwo tradycji i nowoczesne poszukiwania sprawiają, że Rosenthal oferuje polskim miłośnikom porcelany zarówno pełne serwisy, jak i przedmioty, które w myśl idei „mix&match” odpowiadają na indywidualne potrzeby użytkowników i pozwalają dowolnie łączyć części różnych kolekcji. Trzydzieści lat temu powstał pierwszy salon Rosenthal w Poznaniu, a wkrótce również w Warszawie oraz Krakowie. W kolejnych latach propozycje marki były dostępne w większości dużych miast na terenie kraju, a w 2019 roku Rosenthal otwiera swój flagowy salon w Warszawie, na ul. Pięknej 18.

Z okazji jubileuszu 30 lat w Polsce marka Rosenthal proponuje niepowtarzalną ofertę – rabat 30 % dostępny w dniach 6-31 maja 2019 w salonach i online. Szczegóły: www.rosenthal.pl

Serwis kawowy Biała Maria.

Philip Rosenthal Junior.

Fabryka marki Rosenthal projektu Waltera Gropiusa.

Serwis TAC wg proj. Waltera Gropiusa.

Kolekcja wazonów Paper Bag, proj. Tapio Wirkkala.

Wazon Falda proj. Sebastian Herkner.