Spojrzenie za siebie to obowiązek każdego, kto pragnie kształtować przyszłość. Wyrazem takiego podejścia jest znak nieskończoności symbolizujący między innymi wieczne odradzanie się idei oraz łączność tradycji z innowacją. 5 marca rozpoczęła się 9. edycja konkursu projektowego Mazda Design 2018, tym razem pod hasłem „reVISION”. Pula nagród w konkursie wynosi 35 tys. zł, a termin nadsyłania zgłoszeń mija 1 maja 2018 r.
„reVISION” to rewizja sposobu myślenia o współczesnym designie – poszukiwanie nowych znaczeń, czerpanie z odczytywanej na nowo tradycji, łączenie historycznych i nowatorskich metod tworzenia. Dlatego graficznym znakiem konkursu (stworzonym przez grafika Pawła Miszewskiego) jest symbol nieskończoności namalowany jednym autorskim gestem, oznaczający ciągłość, powtarzalność, odradzanie się idei, innowacyjność czerpiącą z tradycji.
„reVISION” to również powrót do niektórych elementów tradycyjnych technik produkcji oraz ich połączenie z nowoczesnymi technologiami, czyli praktyk, według których pracują projektanci Mazdy. Bardzo często wprost nawiązują do historii japońskich mistrzów rzemiosła Takumi i konkretnych rozwiązań czerpanych z rękodzieła, obróbki drewna, metalurgii, a także kaligrafii czy tradycyjnej sztuki pracy z papierem – origami.
Aby wziąć udział w konkursie trzeba wykonać zadanie w jednej z trzech kategorii:
• Człowiek – zadanie polega na stworzeniu projektu osobistego środka transportu (MJO – Mobilnej Jednostki Osobistej) przeznaczonego do samodzielnego poruszania się po mieście
• Przestrzeń – zadanie polega na zaprojektowaniu garażu (jego zewnętrznej bryły), który będzie stanowił idealne dopełnienie modelu koncepcyjnego – Mazda Vision Coupe
• Znak – zadanie w tej kategorii polega na zaprojektowaniu uniwersalnego znaku promocyjnego (logotypu) lub plakatu promującego ideę: „przedmiotu wykonanego ręcznie” (hand made) lub „w znaczącym stopniu z wykorzystaniem pracy rąk” (hand touch)
– Specyficzna elegancja, jaką pragnie tworzyć i wyrażać Mazda, zakorzeniona jest w tradycjach klasycznej japońskiej estetyki. Jej istotą jest piękno delikatne i powściągliwe, lecz zarazem bogate i bujne. Ważną jego cechą jest staranna eliminacja wszystkiego, co zbędne – tak długo, aż pozostanie tylko to, co naprawdę konieczne. Dzięki temu doznaje się poczucia obfitości, choć jego źródłem są elementy, które wydają się zadziwiająco proste, zaprojektowane bez komplikacji. Właśnie tak, jak zaprojektowany został nowy koncepcyjny model Mazda Vision Coupe, uznany przez jury 33. edycji Festival Automobile International za najpiękniejszy samochód koncepcyjny świata – mówi Ikuo Maeda, dyrektor zarządzający działu Projektowania i Stylistyki Marki w Mazda Motor Corporation. – Mazda stara się kształtować obiekty piękne, wyrafinowane i jednocześnie dające poczucie ciepła, wygodnej i intymnej przestrzeni, dzięki której ludzie mogą rzeczywiście odczuwać swoją jedność z pojazdem. Dużo uwagi poświęcamy relacji, jaka w kulturze japońskiej wiąże ludzi z narzędziami, którymi się posługują.
Nadesłane zgłoszenia oceni jury w składzie: Kevin Rice, dyrektor europejskiego centrum designu Mazdy, jedna z najbardziej uznanych polskich projektantek Maja Ganszyniec, Anna Grużewska, redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”, zwycięzca międzynarodowych konkursów architektonicznych Maciej Jakub Zawadzki oraz znany grafik, wielokrotnie nagradzany za identyfikację wizualną Edgar Bąk.
W każdej z kategorii zostanie wręczona pierwsza nagroda w wysokości 10 tys. zł, a najlepszy z trzech zwycięskich projektów otrzyma także tytuł Grand Prix i dodatkowe 5 tys. zł.
Prace można zgłaszać do 1 maja 2018 roku na stronie www.mazdadesign.pl
Ogłoszenie wyników nastąpi 19 maja 2018 r. na specjalnej pokonkursowej wystawie podczas Łódź Design Festivalu.