Brutalistyczne sacrum

Znajdujący się w wiedeńskiej dzielnicy Mauer kościół Wotruby (Wotrubakirche) został zbudowany w latach 1974–1976 według planów austriackiego artysty i rzeźbiarza Fritza Wotruby. Składa się ze 152 surowych betonowych bloków, ułożonych w pozornie luźny stos, ze szczelinami wypełnionymi szkłem i wpuszczającymi światło do wnętrza.

Rzeźbiarską koncepcję Wotruby udało się „przelać” na formę architektoniczną Fritzowi G. Mayrowi. Architekt ten podsumował projekt tymi słowy: „Jest to ciągłe konfrontowanie formy budowlanej i zamkniętej przestrzeni. Ciągły dialog między poziomem a pionem, między światłem a cieniem, między przenoszeniem a wywieraniem obciążeń”.

Fritz Wotruba zmarł w 1975 roku, a zatem nie doczekał otwarcia kościoła.

Magazyn Design Alive

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

ZAMAWIAM

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

ICONS 2024 WYDANIE URODZINOWE

Jednym z najbardziej uderzających elementów obiektu jest jego kątowy i geometryczny kształt.

W odróżnieniu od tradycyjnych struktur kościelnych Wotruba zdecydował się na projekt będący serią zazębiających się, kątowych bloków. Ułożone w pozornie chaotyczny, ale harmonijny sposób, tworzą wizualnie pociągającą kompozycję, która wyzwala z konwencjonalnego postrzegania architektury sakralnej.

W gruncie rzeczy kościół przywodzi na myśl stos kamieni bez zamierzonego frontu. Najmniejszy blok ma objętość 0,84 m sześc. i waży 1,84 t, a największy – 64 m sześc. i aż 141 t. Najwyższy blok znajduje się 13,1 m nad poziomem gruntu. Okna składają się z prostego, pozbawionego dekoracji szkła, dzięki czemu Wotrubakirche jest lżejszy, niż można by się spodziewać z zewnątrz.

Wotrubakirche

Wotrubakirche – rzymskokatolicki kościół w Wiedniu, zbudowany ze 152 brył surowego betonu, to pomieszanie brutalizmu, form kubistycznych, futuryzmu i dekonstrukcjonizmu.

Wkraczając do kościoła Wotruba, odwiedzający spotykają się ze spokojną, refleksyjną atmosferą. Wnętrze budują gładkie pobielone ściany i minimalistyczny wystrój. Wiązki światła wpadające do budynku przez kilka szczelin między blokami często nakładają się na siebie i tworzą zmieniające się wzory.

Ołtarz wykonany jest ze sztucznego marmuru, oświetlają go żyrandole z brązu. Skromne wyposażenie i brak tradycyjnej ikonografii religijnej tworzą przestrzeń zachęcającą do introspekcji i osobistej refleksji.


„DA Icons”, a w nim arcydzieła wnętrz i architektury!

Tekst ukazał się w jubileuszowym wydaniu specjalnym „DA Icons”, w którym przedstawiamy arcydzieła architektury europejskiej XX wieku. Nie jest to typowy przewodnik, a raczej wybór kulturowych inspiracji – idealnych na wakacje czy weekendowy wypad. Więcej o tym wydaniu przeczytacie tutaj, a zamówić możecie go w naszym sklepie: tutaj.

Bieżące oraz archiwalne wydania „Design Alive” znajdziesz w naszym sklepie: z dostawą do domu, w prenumeracie lub w wersji cyfrowej. Dołącz do świata „DA”, a 6 kolejnych numerów magazynu dostarczymy Ci prosto do domu!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Kopiec termitów

Kopiec termitów

Sant Just Desvern | 12 marca 2025

Walden 7, projekt Ricarda Bofilla, miał zrewolucjonizować życie w mieście

W dialogu z otoczeniem

W dialogu z otoczeniem

Helsinki | 26 lutego 2025

Architektoniczna perła Helsinek. Odwiedzamy dom i Studio Alvara Aalto

Ramy do życia

Ramy do życia

Szumin | 29 stycznia 2025

W Szuminie Hansenowie stworzyli przestrzeń, która żyje z ludźmi. Dziś to ikona!