Polski Pawilon z medalem na London Design Biennale

Ornament jako język, poprzez który archiwizowany jest polityczny, społeczny i emocjonalny wymiar czasu – to temat wystawy „Zapis czekania”. Jakub Gawkowski, Monika Rosińska i Maciej Siuda zaprezentowali ją w Polskim Pawilonie na London Design Biennale 2025 i zdobyli medal za najtrafniejszą interpretację tematu festiwalu.

Hasłem piątej edycji London Design Biennale, jednego z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń poświęconych projektowaniu jest „Surface Reflections”. Kuratorzy pawilonów próbują więc znaleźć odpowiedź na pytanie, jak osobiste doświadczenia wpływają na twórców i ich projekty.  I to właśnie za najlepszą interpretację tegorocznego tematu zespół kuratorski z Polski otrzymał wyróżnienie – „Theme Medal”. Wystawa została zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza i potrwa do 29 czerwca 2025 roku.

Magazyn Design Alive

TRÓJMIASTO 2025

ZAMAWIAM

TRÓJMIASTO 2025

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 14/2025 HOME

Kronika czekania

Sercem wystawy jest 12 drewnianych paneli w różnych formach. Kuratorzy sięgnęli po góralską tradycję snycerską, by za pomocą ornamentu przedstawić na nich wizualny zapis sytuacji czekania.

Czekanie ukazane jest tu jako doświadczenie zarówno estetyczne, jak i polityczne – narzędzie kontroli, ale też potencjalnej sprawczości.

Każdy z paneli przedstawia inny scenariusz oczekiwania, jaki można dziś zaobserwować w Polsce: pacjent czekający na wizytę u lekarza, imigrant czekający na zezwolenie na pobyt, kurier czekający na zamówienie, osoba czekająca na prawne uznanie płci, rolnik wyczekujący deszczu. Czas oczekiwania waha się od 20 minut do 13 lat, a każdy panel pokryty jest ornamentem, odpowiadającym nie tylko długości, ale także emocjonalnej strukturze oczekiwania. W ten sposób skonstruowano drewniany krajobraz, ozdobną kronikę czekania.

Autorzy Polskiego Pawilonu na London Design Biennale potraktowali ornament jako system chronometryczny, za pomocą którego można zmierzyć czas w jego rozmaitych wymiarach. W ich rozumieniu ornament przestaje być dekoracją, a staje się formą notacji, mierzącą czas za pomocą gestu, znaku i faktury.

Drewniane panele wyeksponowane na wystawie są dekoracyjnymi powierzchniami, ale także zapisami upływającego czasu i zróżnicowanego tempa, w jakim ludzie czekają.

London Design Biennale

Nierówna dystrybucja czasu

Wystawa skłania do namysłu nad paradoksem współczesnego podejścia do czasu. Ciągle mamy go za mało, żyjemy w szaleńczym tempie, a jednocześnie powszechnym doświadczeniem jest przymus czekania, pozbawiający nas kontroli i sprawczości.

– Czekanie jest często postrzegane jako brak działania, jednak ta wystawa podkreśla, że ​​czekanie nie jest czasem pustym, lecz czasem ustrukturyzowanym. Jego forma ukształtowana jest przez władzę, pracę i nierówność. Wszyscy musimy czekać, ale nie w ten sam sposób, nie z tych samych powodów i nie z tymi samymi konsekwencjami. Aby zrozumieć czekanie nie tylko jako stan psychologiczny, ale jako stan społeczno-polityczny, połączyliśmy dwie perspektywy. Opartą na wymiernych danych, opóźnieniach mierzonych w godzinach, tygodniach i latach, a także tę zakorzenioną w intymnym opowiadaniu historii. Pierwsza odzwierciedla twardą infrastrukturę oczekiwania: kolejki do mieszkań socjalnych, dokumentów prawnych, opieki zdrowotnej. Druga ujawnia infrastrukturę emocjonalną: frustrację, nudę, niepokój, bezradność, rezygnację, a także oczekiwanie – tłumaczą kuratorzy Jakub Gawkowski, Monika Rosińska i Maciej Siuda.

Dystrybucja czasu jest nierówna  – przekonują.  Sposób, w jaki czekamy, dosadnie ujawnia społeczne nierówności. Portierzy czy taksówkarze są za czekanie opłacani, podczas gdy inni – są przez nie dyscyplinowani.

W Polsce jest to wyraźnie widoczne – pacjent psychiatryczny czeka średnio 148 dni na leczenie w ramach publicznej służby zdrowia, a osoba transpłciowa może czekać ponad 2 lata na prawne uznanie płci.

London Design Biennale

Góralska snycerka jako język

W centrum projektu znajduje się góralska tradycja snycerska, polegająca na rzeźbieniu w drewnie.

Jak każda dobra wystawa „Zapis czekania” pozostawia w nas pytania – Jak czytać czas za pomocą ornamentu? Czy można użyć ornamentu do przedstawienia niewidzialnego wymiaru czasu? Czy tradycja rzeźbienia w drewnie rozwijana w samotności może stać się językiem do wyrażania wspólnych doświadczeń społecznych?

Instytut Adama Mickiewicza od kilku lat prezentuje polskie wystawy podczas londyńskiego Biennale. W 2023 roku Polski Pawilon z wystawą „Poetyka konieczności” został uhonorowany prestiżową, pierwszą nagrodą na London Design Biennale. Nagrodzony projekt autorstwa Zofii Jaworowskiej, Petro Vladimirova i Michała Sikorskiego poruszał temat pomocy i współpracy jako odpowiedzi na wojnę trwającą na Ukrainie. Z kolei w 2021 roku IAM prezentował wystawę „Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni” autorstwa Alicji Bielawskiej, której kuratorka była Aleksandra Kędziorek.

– Cieszy nas, że to właśnie „Zapis czekania” przyciągnął uwagę międzynarodowego jury. Artyści pokazują, że to, co na co dzień uznajemy za stratę czasu – czekanie – może stać się przestrzenią ważnej refleksji. Co więcej, podkreślają rolę projektowania pogłębionego badaniami jako narzędzia opowiadania o realiach społecznych – o nierównościach, frustracjach i emocjach towarzyszących życiu we współczesnym świecie, na przykładzie Polski – mówi Olga Wysocka, Dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza.

London Design Biennale

„Zapis czekania”

Gdzie: W Polskim Pawilonie na London Design Biennale 2025
Kiedy: 5–29 czerwca 2025 roku.
Zespół kuratorski i badawczy: Jakub Gawkowski, Monika Rosińska, Maciej Siuda
Projekt: Maciej Siuda Pracownia
Projekt graficzny: Noviki
Snycerze: Józef Bukowski, Anna Bukowska, Wojciech Bachleda-Dorcarz, Magdalena Bilczewska-Wiśniewska, Jan Kassowski, Michał Kassowski, Szymon Kassowski, Stanisław Kośmiński, Wojciech Łacek, Andrzej Mrowca, Marcin Rząsa, Franciszek Rząsa, uczniowie Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem, uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych im. dra Władysława Matlakowskiego w Zakopanem.

Wystawa została zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Program stypendialny YES. W poszukiwaniu designu jutra

Stypendium YES

Poznań | 6 marca 2020

Pokaż nam czym jest dla Ciebie sztuka. Nie ma ograniczeń. Każdy ma szansę!

Polska wystawa wyróżniona na London Design Biennale

A Matter of Things

Londyn | 6 września 2018

Polska wystawa wyróżniona na London Design Biennale.

Wyborny trup: anatomia utopii

Wyborny trup

Londyn | 7 września 2016

Wystartowała pierwsza edycja London Design Biennale z udziałem Polski.