Dom z betonowym drzewem w salonie

Genialny twórca Bauhausu, Marcel Breuer, projektował nie tylko krzesła. Dom, uważany za jego najbardziej spektakularny projekt z lat 50., jest jednym z sześciu, które zaprojektował w małym miasteczku Litchfield w stanie Connecticut. Dziś niestety nie można go zwiedzać, gdyż jest w prywatnych rękach.

Gagarin I, został zaprojektowany przez Marcela Breuera w latach 1956-1957 dla małżeństwa Andrew i Jamie Gagarinów. Archiwum Cyfrowe Marcela Breuera na Uniwersytecie Syracuse posiada ponad 900 dokumentów, w tym listy, rysunki i zdjęcia, związane z projektem. Dzięki temu, kiedy w 2000 roku posiadłość została kupiona przez prywatnego inwestora, mógł on przeprowadzić gruntowny remont i szczegółowo odtworzyć dawny wygląd założenia.

Jedna z największych rezydencji zaprojektowanych przez Breuera, dom o powierzchni 1400 m kw. był bardzo zaniedbany, ale cała konstrukcja — szyby, większość podłóg z drewna tekowego, ściany i schody pozostawały nienaruszone. Wciąż sprawne były także oryginalne, ogromne przesuwne szklane drzwi na łożyskach, umywalki i świetliki.

Marcel Breuer
Andrew i Jamie Gagarin na dziedzińcu swojego domu Gagarin I, w tle rzeźba Aleksandra Caldera. Zdjęcie: Summitridge Pictures & Monacelli Press

Sufit z portugalskiego korka

Hrabstwo Litchfield to tradycyjna enklawa białych domów z dwuspadowymi dachami – w latach 50. XX wieku budowa modernistycznych założeń była tu awangardowym posunięciem. Położony na zboczu wzgórza, zbudowany ze stalowych ram i żelbetonu, prostokątny dom jest zorientowany na zachód, a więc dobrze doświetlony. Jak w większości projektów Breuera, część dzienna, kuchnia i jadalnia mają otwarty plan, optycznie powiększony jeszcze przez szklane ściany. Główny poziom, połączony jest z wyłożonym kamieniem tarasem, na którym przewidziano nawet miejsce do tańca.

Mimo że wnętrze jest wyjątkowo duże, nie ma w nim pogłosu – projektant profilaktycznie obłożył sufity portugalskim korkiem.

Najbardziej charakterystycznym elementem jest tu serce dużego przeszklonego salonu –  rzeźbiarski w formie, betonowy kominek, który przypomina drzewo. 

Ciepłe odcienie drewna współgrają z cegłą z terakoty i skórzanymi fotelami, a prowadzące na dół schody ozdobiono wyrazistymi, geometrycznymi wycięciami, które urozmaicają prostotę przestrzeni.

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

Apartament sypialny znajduje się w oddzielnym skrzydle, poza główną bryłą domu, i jest wyposażony w kominek gazowy, garderobę i duży dziedziniec. Przylega do niego przeszklony salon, który otwiera się na kamienny taras z widokiem na zachód słońca.

W oryginalnym projekcie, na niższym poziomie znajdowały się cztery sypialnie dla dzieci, obecnie jest tu pracownia z dostępem do ogrodu. Na dolnym poziomie znajduje się również barek, pralnia i kominek opalany drewnem. Tarasy, dziedzińce, a nawet wewnętrzna szklarnia, stanowią integralną część domu, a rozległe ściany z nieregularnego kamienia polnego integrują konstrukcję z naturalnym otoczeniem.

Marcel Breuer

Marcel Breuer

Przyjaciele i rodzina nazywali go Lajkó. Węgiersko-amerykański projektant, Marcel Breuer urodził się w Pécs na Węgrzech w 1902 roku. W wieku 18 lat otrzymał stypendium i wyjechał do Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, gdzie rozpoczęła się jego fascynacja wczesnym modernizmem. Rok później był już jednym z najmłodszych uczniów Bauhausu, gdzie eksperymentował z najnowszymi osiągnięciami technologii i podważał konwencjonalne zasady projektowania.

W Bauhausie przeszedł drogę od ucznia do nauczyciela, a następnie w 1928 roku, w wieku 26 lat założył w Berlinie własne biuro architektoniczne, wspierane tantiemami ze sprzedaży krzeseł.

Projektował meble i przedmioty użytkowe, a jego Wassily Chair, kultowe krzesło inspirowane ramą rowerową i wykonane w najnowszej technologii gięcia stali, jest jednym z najsłynniejszych mebli w historii designu. Pasją Breuera była jednak   architektura.

Z nazwą krzesła Wassily, wiąże się anegdota – podobno malarz, Wassily Kandinsky, jako pierwszy zainteresował się wczesną wersją krzesła, które zobaczył w studiu Breuera i był jednym z pierwszych odbiorców postprototypowego modelu, który umieścił w swojej pracowni. Dziś Marcel Breuer jest uważany za jednego z najważniejszych modernistów w architekturze i designie, a jego prace pod wieloma względami pozostają ucieleśnieniem ideałów Bauhausu.

Ojcowie designu: Marcel Breuer i Walter Gropius. Narodziny wielkich idei

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: