Konferencja ETHER 2025: Dokąd zmierza cyfrowe dziedzictwo?

Konferencja ETHER – Eternal Heritage / Wieczne Dziedzictwo, zorganizowana w Muzeum Historii Żydów Poslkich POLIN, która po raz trzeci połączyła specjalistów zajmujących się badaniem, ochroną i cyfrową interpretacją dziedzictwa narodowego. Organizatorem wydarzenia był Narodowy Instytut Dziedzictwa (NID), który od 16 lat pełni rolę Centrum Kompetencji ds. Digitalizacji Dziedzictwa.

Jednym z najważniejszych tematów tegorocznej edycji była potrzeba budowania wspólnego języka między instytucjami kultury, naukowcami, projektantami technologii i twórcami cyfrowymi – języka, który pozwala nie tylko dokumentować przeszłość, lecz także przekładać ją na współczesne doświadczenia odbiorców.

– Gry komputerowe, film, animacja, projektowanie cyfrowe. Wszystkie te obszary stają się dziś nośnikami opowieści o historii i tożsamości, a współpraca twórców z instytucjami dziedzictwa otwiera drogę do projektów, które trafiają nie tylko do badaczy, lecz także do szerokiej publiczności – podkreślała podczas otwarcia dyrektorka Narodowego Instytutu Dziedzictwa, Marlena Happach.

Konferencja ETHER. Wspólny język między kulturą, nauką i technologią

Program konferencji pokazał szerokie spektrum narzędzi i metod, które definiują nowoczesne podejście do dziedzictwa cyfrowego. Zaprezentowano m.in. to, jak trójwymiarowe modelowanie wspiera projektowanie wystaw, dokumentowanie architektury i analizę dzieł sztuki. Prelegenci dzielili się doświadczeniami w udostępnianiu zbiorów online i organizowaniu danych tak, by można je było efektywnie wykorzystywać ponownie. Twórcy cyfrowi mówili z kolei o grach komputerowych i filmie jako narzędziach, które pozwalają przenieść lokalne historie do globalnego obiegu.

– Wiemy, że dziedzictwo cyfrowe nie jest dodatkiem do dziedzictwa materialnego – jest jego przyszłością, narzędziem ochrony, dokumentacji i edukacji, a także inspiracją dla współczesnych twórców, którzy coraz częściej patrzą na kulturę przeszłości jak na źródło nowych narracji – zaznaczała Marlena Happach.

Standardy digitalizacji jako fundament współpracy

Istotnym głosem w dyskusji był także zastępca dyrektorki NID, Karol Czajkowski. – Dziedzictwo jest naszym światem. Zanim o świecie tym opowiemy, musimy go opisać i zadokumentować – podkreślał.

W dalszej części wystąpienia zaznaczał, że digitalizacja – spójna, konsekwentna, prowadzona w oparciu o wspólne repozytoria – staje się nie tylko narzędziem dokumentacji, lecz także punktem wyjścia dla współpracy między dyscyplinami. – Ustandaryzowane, otwarte dane tworzą nieskończony rezerwuar wizerunków i inspiracji, możliwych do wykorzystania w obszarach sektorów kreatywnych – mówił Karol Czajkowski.

Warsztaty NID: praktyczna szkoła digitalizacji

Konferencja ETH­ER to jednak nie tylko rozmowy. Dużym zainteresowaniem cieszyły się całodniowe warsztaty digitalizacyjne. Uczestnicy mieli możliwość bliższego zapoznania się z aparatami cyfrowymi, uczyli się tworzenia odwzorowań dokumentów i fotografii zgodnych z międzynarodowymi standardami, a także wykonywania zaawansowanych łączeń obrazów czy pracy z techniką tilt/shift.

Warsztaty pokazały, jak teoria przekłada się na codzienną praktykę i jak wymagająca – a jednocześnie precyzyjna – jest praca z cyfrowym obrazem.

„Pawilon Polski 1925 VR”

Największe emocje wzbudziła prezentacja projektu „Pawilon Polski 1925 VR”, stworzonego przez Tobiasza Bułynko z Narodowego Instytutu Dziedzictwa i Karolinę Polkowską z firmy Cudawidy. To wirtualna rekonstrukcja pawilonu zaprojektowanego przez Józefa Czajkowskiego na paryską wystawę z 1925 roku – symbolu odradzającej się II Rzeczypospolitej, nagrodzonego ponad 200 wyróżnieniami.

Po założeniu gogli VR użytkownik przenosi się do atrium pawilonu, gdzie rozpoczyna zwiedzanie. Narracja prowadzi go kolejno przez westybul i salon honorowy, odtwarzając oryginalny układ i sekwencję zwiedzania z 1925 roku.

– To doświadczenie znacząco różni się od tradycyjnych form wirtualnego zwiedzania. Nie jest to film 360°, w którym widz pozostaje bierny. W „Pawilonie Polski 1925 VR” odbiorca może swobodnie poruszać się po wnętrzach, samodzielnie wybierać, na czym skupić uwagę i odkrywać detale we własnym tempie – podkreślają twórcy projektu.

Aplikację zaprojektowano z myślą o maksymalnej immersji i wierności historycznej. Model architektoniczny i wszystkie obiekty powstały na podstawie archiwaliów. Te, które przetrwały, zeskanowano metodą fotogrametryczną, aby wiernie oddać fakturę, proporcje i detale. – Naszym celem było ukazanie polskiego sukcesu sprzed wieku w nowej, współczesnej formie, tak aby dziedzictwo zachowane jedynie na archiwalnych zdjęciach i w opisach ponownie stało się przestrzenią, do której można wejść – tłumaczą.

Rzeźba „Rytm” – manifest w nowej odsłonie

Choć wirtualna rekonstrukcja pawilonu koncentruje się przede wszystkim na architekturze i układzie przestrzeni, w tle projektu powrócił wątek jednego z najbardziej rozpoznawalnych motywów polskiej obecności w Paryżu w 1925 roku – rzeźby „Rytm” Henryka Kuny.

Akt młodej kobiety w tanecznej pozie stał się manifestem artystycznym całego pokolenia i symbolizował „powrót do porządku” w polskiej kulturze.

Rzeźba istnieje w czterech wersjach: heban z 1922 roku manifestował modernistyczną ideę szczerości materiału; marmur z 1925 roku pełnił funkcję reprezentacyjną, zdobiąc polski pawilon w Paryżu (zdobywając Grand Prix), by po wystawie znaleźć swoje miejsce w ogrodzie ambasady RP w Paryżu; brąz stoi dziś w warszawskim Parku Skaryszewskim. Te realizacje wyznaczały główny kierunek sztuki niepodległej Polski – połączenie klasycznej miary z nowoczesną wrażliwością.

Model 3D rzeźby, przygotowany przez Dział Digitalizacji NID, stał się motywem przewodnim konferencji – przykładem, jak klasyczne dzieło sztuki może funkcjonować we współczesnym obiegu cyfrowym – od badań, przez edukację, po nowe interpretacje.

Nagrania pokonferencyjne już wkrótce zostaną udostępnione na kanale YouTube NID – TV NID.
Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki! Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: