Gabriella Crespi. Wizjonerka w poszukiwaniu nieskończoności

Nie wiedzieć czemu Gabriella Crespi zajmuje dość enigmatyczne miejsce w świecie włoskiego designu połowy XX wieku. Nigdy nie ufała trendom, swoje wyrafinowane, rzeźbione meble traktowała jak eksperyment. Nadal wzbudzają zachwyt.

Jej twórczość charakteryzuje się dyskretną elegancją i eksperymentalnym, futurystycznym zacięciem. W latach 70. i 80. uparcie konstruowała swoją autorską estetykę, kierując się zestawem własnych, stale zmieniających się zasad. 

Gabriella Crespi (1922–2017) to włoska projektantka i artystka, autorka unikalnych i innowacyjnych mebli, oświetlenia oraz elementów wyposażenia. Studiowała architekturę na politechnice w Mediolanie, gdzie przesiąknęła myśleniem Le Corbusiera i Franka Lloyda Wrighta. Karierę rozpoczęła w latach 50. – wtedy powstała jej Small Lune Collection. 

Projekty Crespi wyróżniały się nie tylko wizjonerską formą, ale też mistrzowskim rzemiosłem. Wnikliwie dobierała materiały, lubiła bambus, rattan i brąz, chętnie eksponowała ich naturalne właściwości. Jej proces twórczy był głęboko osobisty, wybierała materiały, opierając się na ich wizualnym uroku i dotyku, czerpała inspiracje z licznych podróży.

Miała dar do tworzenia przedmiotów, które wykraczają poza utylitaryzm, stając się ponadczasowymi ikonami osadzonymi w kulturowym kontekście.

W latach 60. współpracowała z Maison Dior, rozszerzając swoją wizję na akcesoria dla domu i stołu. Jej twórczość, łącząca nowatorskie wzornictwo i abstrakcyjną rzeźbę, zaczęła podobać się na świecie. Oprócz projektowania mebli zajmowała się też biżuterią.

Przez całe życie Crespi łączyła swoją pasję do projektowania z intensywnymi poszukiwaniami duchowymi. Ponad dwie dekady spędziła w Himalajach – był to dla niej okres transformacyjny.

W 2005 roku wróciła do Włoch i rozpoczęła pracę nad książką „Searching for Infinity, Himalayas”, wydaną w 2007 roku. Rok później wspólnie ze Stellą McCartney stworzyła limitowaną reedycję własnych kolekcji biżuterii z lat 70., przekazując dochód szpitalowi charytatywnemu i badawczemu Shree Baba Haidakhan w Himalajach.

Prace Gabrielli Crespi do dziś inspirują kolejne pokolenia artystów i projektantów. Architekt i krytyk Joseph Grim, zastanawiając się, co sprawia, że jej twórczość wciąż jest tak atrakcyjna, stwierdza: „W krajobrazie zdominowanym przez ulotne trendy i autorów płci męskiej dzieła Crespi jawią się jako ponadczasowe przypomnienie, że autentyczna kreatywność niekoniecznie jest funkcją konkretnego czasu”.

Kuratorka jej niedawnej wystawy w Mediolanie, Nina Yashar idzie nawet dalej, nazywając Crespi nie tylko jedną z najwspanialszych projektantek i największych twórców wszech czasów, ale także prawdziwą trendsetterką. Dodała też, że Mediolan, wzbogacony jej obecnością, stał się skarbnicą jej wpływów, co odbiło się echem na całym świecie.

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Nic tylko kupować! [zdjęcia]

Nic tylko kupować!

Mediolan | 1 czerwca 2015

Galeria Nilufar - gigantyczny salon z "używanym designem".