Wielowiekowa tradycja kolażu, która łączy XIII-wiecznych japońskich kaligrafów, Pabla Picassa oraz współczesne biura projektowe, zyskała nowoczesne oblicze w przestrzeni poznańskiego kompleksu Fiqus Marcelin. Nickel Development, wraz z biurami projektowymi, sięgnęli do tej sztuki, tworząc przestrzenne kolaże w holach wejściowych oraz w przestrzeniach wspólnych.
W każdej z sześciu klatek schodowych, a także w przestrzeniach wspólnych, znajdują się unikatowe, przestrzenne kolaże wzbogacone o elementy takie jak LED-y i pręty zbrojeniowe. Elementem łączącym wszystkie kolaże jest biofilia, będąca motywem przewodnim całej inwestycji, oraz odmienna dla każdej z klatek kolorystyka.
Nawiązaniem do biofilii są ujęte w tych kompozycjach wizerunki roślin – dla każdej z klatek schodowych inne. Mamy więc przykładowo, „popielatą” klatkę A z towarzyszącą jej w identyfikacji wizualnej rośliną – Calathea Ornata Sanderian, „zieloną” klatkę B z Monsterą Peru czy „żółtą” klatkę C z Trójskrzynem Pstrym o kolorowych liściach.
Sztuka komunikacji wizualnej
Dobrze zaprojektowany wayfinding jest sztuką uczynienia przestrzeni zrozumiałą, inspirującą i przyjemną do odkrywania. W poznańskiej inwestycji postawiono sobie za cel stworzenie systemu identyfikacji wizualnej, który harmonijnie łączy funkcjonalność z artyzmem.
– Nieustannie prowadzimy dialog architektury ze sztuką. W ramach procesu twórczego powstał zaawansowany system wayfindingu, w którym budynek komunikuje się z mieszkańcami oraz ich gośćmi, prowadząc ich intuicyjnie do celu. To nie tylko identyfikacja wizualna, ale także interaktywne doświadczenie, które sprawia, że każdy czuje się tutaj mile widziany zgodnie z manifestem Fiqus: „Każdy z nas chce być częścią grupy, zachowując jednocześnie swoje ’Ja’. Budować wspólne, pamiętając o własnym. Uczyć się od innych, jednocześnie pielęgnując swoje pasje. Być w miejscu, które pobudza do działania i tworzyć nowe możliwości” – podkreśla Edyta Kołodziej, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Nickel Development.
Autorem koncepcji komunikacji w inwestycji Fiqus na poznańskim Marcelinie jest wrocławska agencja Another Point. – Fiqus ma być przyjazny, wyróżniający, unikatowy. Dlatego szukaliśmy niecodziennego elementu, który mógłby dopełnić części wspólne w nowo powstającej inwestycji. Szukaliśmy mariażu zieleni i biofilii ze sztuką współczesną. Co cieszy, dostaliśmy niemal wolną rękę co do formy. Jako kierunek obraliśmy zatem kolaż, ale… znowu – potrzebowaliśmy zrobić krok do przodu, wyróżnić się – mówi Rafał Tomaszewski, CEO agencji brandingowej Another Point.
– Tak zrodził się pomysł na warstwowe, przestrzenne kolaże, z wykorzystaniem światła: neony LED/LEDony, zróżnicowanych materiałów: blacha/plexi/dibond, a nawet prętów zbrojeniowych i metaloplastyki – uzupełnia Rafał Tomaszewski.
Efekt zaskakuje swoją niecodzienną koncepcją, formą, kolorem oraz użytymi materiałami. Stało się to możliwe dlatego, że do całego procesu projektowego, od koncepcji po wykonanie najmniejszego szczegółu, inwestor oraz projektanci podeszli z wielką starannością. Od samego początku w cały proces zaangażowane były zespoły marketingu Nickel Development, architekci pracowni projektowej YouNick Design oraz zespół kreatywny z Another Point.
– Dzięki tej kooperacji uzyskaliśmy harmonijną synergię pomiędzy architekturą budynku, funkcjami jego poszczególnych części wspólnych oraz potrzebami przyszłych mieszkańców. To właśnie oni – indywidualiści ceniący sobie zalety życia we wspólnocie – byli głównym punktem odniesienia i inspiracją dla nas, projektantów – mówi Agata Janowska, architektka odpowiedzialna za projekt wnętrz części wspólnych Fiqus Marcelin.
Kropka nad „i” w Fiqus Marcelin
Innowacyjny system wayfindingu to jednak coś więcej niż tylko dekoracja. To inteligentne rozwiązanie, które ułatwia poruszanie się po budynku i jednocześnie wzbogaca doświadczenie użytkowników. Dzięki starannie dobranym kolorom, materiałom i oświetleniu, każda część budynku ma swój unikalny charakter. System ten nie tylko wskazuje drogę, ale także tworzy spójną narrację, która prowadzi mieszkańców przez różne przestrzenie.
– Każda z klatek w Fiqus’ie ma unikatowe elementy, które mienią się nawet przy zgaszonym oświetleniu głównym. Dopełnieniem całego projektu jest dialog z mieszkańcami i gośćmi budynku – na tarasach czy w wewnętrznym pokoju spotkań – living roomie, znalazły się motywacyjno-inspiracyjne slogany skierowane do odwiedzających te miejsca – opowiada Klaudia Grzesik, główna projektantka w agencji brandingowej Another Point.