Bałkański luz. Polskie studio zaprojektowało hotel w Sarajewie

Otwarty w tym roku hotel Ibis Styles Sarajevo powstał z myślą o coraz chętniej odwiedzających stolicę Bośni i Hercegowiny turystach, których przyciąga nie tylko egzotyczne zderzenie kultur i malownicza, górzysta okolica, ale także odradzające się po tragicznej wojnie na Bałkanach miasto. Polskie studio MIXD jako motyw przewodni projektu wykorzystało olimpiadę zimową 1984 roku – wydarzenie, które z ogromną nostalgią wspominają do dziś mieszkańcy Sarajewa.

Liczący 192 pokoje hotel powstał z połączenia istniejącego budynku z nowo wybudowanym wieżowcem. Projektanci z MIXD postanowili wykorzystać jak najwięcej elementów nawiązujących do specyfiki Sarajewa: jego architektury, historii, lokalnego rzemiosła. Za kluczowe uznali oddanie wyjątkowego klimatu miasta, gdzie spotykają się islam, katolicyzm i prawosławie. Na jego ulicach do dziś można znaleźć ślady wojennych zniszczeń, gdzie orientalne kafejki i warsztaty rzemieślników sąsiadują z modnymi butikami i klubami.

W doborze materiałów i kolorystyki znalazło to swoje odzwierciedlenie w dużej ilości surowych, wyeksponowanych instalacji, betonowych ścian w korytarzach i lobby. Połączono je z drewnianymi boazeriami w ciepłych tonacjach i lokalnie tkanymi, wełnianymi dywanami o bogatych kolorach i wzorach. Centralny punkt lobby – szisza bar Chill Cafe – cały jest wyłożony barwnymi kobiercami i urządzony meblami autorstwa lokalnych rzemieślników. Lokalne rękodzieło pojawia się w wielu detalach: np. numery pokoi to ręcznie tkane kilimy. W restauracji zaś jedną ze ścian zdobi konstelacja ręcznie kutych metalowych tac.

Na parterze główna przestrzeń to lobby z recepcją i restauracją oraz lounge bar. Na poziomie -1 powstała strefa spa z basenami i saunami. Częścią hotelu jest też restauracja a`la carte. W tym wnętrzu mamy bardzo jasne, zimne kolory i ogromny mural autorstwa Karola Banacha – nawiązujące do zimowego krajobrazu i wspomnianej olimpiady z 1984 roku. Restauracja łączy się z barem i lounge, gdzie znów design jest cieplejszy i bardziej swobodny. Częściowo funkcje siedzisk pełnią tu stare gondole z wyciągu narciarskiego.

Na 15 piętrze wieży znajduje się przeszklony z trzech stron skybar – Ingman Bar. Nazwano go tak na cześć najwyższej widocznej stąd góry – Ingman – areny olimpijskich zmagań narciarzy. Bar, w którym zgodnie z lokalnymi zwyczajami nie serwuje się alkoholu, zbudowany został z luksferów, a stojące przy nich stołki okrywają baranice. Piękne widoki można podziwiać siedząc na specjalnie zaprojektowanej trybunie i delektując się bezalkoholowymi drinkami, zdrowymi koktajlami oraz tradycyjnymi napojami z tego regionu.

Nawiązania do olimpiady pojawiają się też w innych miejscach. Jest przede wszystkim tematem kilku murali Karola Banacha. W każdym z pokoi znajdziemy na ścianie jedną parę nart vintage – odrestaurowanych i pomalowanych na ciepły pomarańczowy kolor. Przy recepcji wiszą huśtawki z kolorowych snowboardów – to ulubione miejsce hotelowych gości, którzy chętnie robią sobie tu pamiątkowe zdjęcia. Gości hotelu wita zaś spoglądając z portretu nad kominkiem Vućko – olimpijska maskotka.

Projekt: MIXD – Piotr Kalinowski, Katarzyna Majer-Hola, Joanna Mazurek, Paweł Panek, Agnieszka Kaczara. Murale: Karol Banach. Więcej na: www.mixd.io

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Sztuka wypoczynku

Sztuka wypoczynku

Paryż | 31 sierpnia 2024

Hotelowy luksus w kameralnym wydaniu. Highstay rewolucjonizuje rynek!

Bałtycki azyl

Bałtycki azyl

Wisełka | 30 lipca 2024

Odwiedzamy Hotel Glar na wyspie Wolin projektu Noke Architects