Plakaton. Maraton projektowania

Warszawa | Tekst promocyjny

12 stycznia 2021 | Wydarzenia |

Plakaton to całonocny maraton projektowania plakatów organizowany przez Admind Branding & Communications, który daje uczestnikom możliwość rozwijania umiejętności pod okiem znanych polskich projektantów. To doskonała okazja, aby poznać innych designerów z całej Polski, sprawdzić swoją kreatywność i zdobyć nie tylko uznanie, ale i atrakcyjne nagrody.

Pierwsza edycja Plakatonu odbyła się jesienią 2019 roku w Warszawie. Inspiracją do powstania wydarzenia stała się formuła hackathonu. Zamysłem organizatorów było zapożyczenie maratonowej formy i wykorzystanie jej na polu kreatywnego projektowania. Wydarzenie koncentrowało się wokół dziedzictwa jednego z najbardziej rozpoznawalnych na świecie nurtów krajowego designu – polskiej szkoły plakatu, która jest flagowym „towarem” krajowego designu. Pomimo zróżnicowania stylistycznego artystów łączyła oszczędność formy, nowatorstwo i ironia. Polscy plakaciści zdobyli uznanie na całym świecie, tworząc reklamy filmów, spektakli teatralnych, wystaw czy pokazów cyrkowych.

Spadkobiercy tej tradycji, czyli młodzi polscy projektanci, podczas pierwszej edycji Plakatonu dostali możliwość kreatywnej autoekspresji, zdobycia nowej wiedzy i zaprezentowania swoich prac znanym mentorom. Pod okiem organizatorów oraz Edgara Bąka, Patryka Mogilnickiego, Krzysztofa Iwańskiego i Jacka Rudzkiego, wyłoniono uczestników – 18 młodych designerów z całej Polski. Otrzymali oni materiały: cytat i sugestię użycia konkretnego kształtu graficznego. Na tej podstawie mieli wybrać interesujący ich kontekst – społeczny, kulturowy, historyczny itp. – oraz stworzyć wizualną interpretację tematu (z zachowaniem zasad przyjętych w projektowaniu form plakatowych).

– Mocnym punktem eventu okazała się prezentacja prac przez uczestników konkursu. Każdy projektant miał 10–15 sekund na zaprezentowanie swojego konceptu, po czym dostawał konstruktywny feedback od mentorów i zespołu Admind. Uczestnicy obrali nieoczywiste kierunki interpretacji, było to więc niezwykle inspirujące spotkanie. Plakaton to zupełnie nowa przygoda dla całego zespołu Admind, jednak wyniki pierwszej edycji motywują nas do organizacji następnych tego typu imprez – mówi Gosia Macuda, Project Manager w Admind Branding & Communications.

Plakaton stał się okazją do rozpoczęcia dyskusji o współczesnej roli plakatu oraz tradycji polskiej szkoły plakatu w dzisiejszym projektowaniu. Wydarzenie zorganizowano z myślą o wszystkich pasjonatach projektowania graficznego, którzy chcą nawiązać do polskiej tradycji tworzenia plakatów, wziąć udział w rywalizacji i przy okazji nawiązać ciekawe kontakty. Potwierdzeniem unikalności wydarzenia, było nagrodzenie Plakatonu złotą statuetką Kreatury 2020 w kategorii Event.

Z powodu sytuacji epidemiologicznej w 2020 roku druga edycja nie doszła do skutku. Szukając rozwiązania tymczasowego, Admind stworzył równolegle serię mniejszych, digitalowych spotkań graficznych pod nazwą Playkaton. Jeżeli pandemia na to pozwoli, kolejna edycja Plakatonu odbędzie się w pierwszej połowie 2021 roku, a tegorocznymi mentorami będą znani i utalentowani projektanci: Edgar Bąk, Bartek Walczuk, Tom Biskup, Martyna Wędzicka-Obuchowicz i Anna Czuz.

Więcej informacji już wkrótce na: www.facebook.com/dearposter/

Powiązane artykuły:

#DOITYOURWAY. Tłumy na polskiej wystawie w Mediolanie

#DOITYOURWAY

Mediolan | 17 kwietnia 2015

"Do it your way. Polish Design in Pieces".

Zrób to po swojemu. W Mediolanie

Produkt w akcji!

Mediolan | 26 marca 2015

"Do it your way. Polish Design in Pieces" na Milan Design Week.