Lekcja 3: Design to nie wróżenie z fusów

| ET, MM

16 stycznia 2012 | Bez kategorii

Wiemy już, co oznacza design, wiemy też na czym polega dobre projektowanie. Dziś postaramy się dowiedzieć, skąd producenci i projektanci wiedzą co w przyszłości będzie nam potrzebne i co będziemy kupować.

Wiemy już, co oznacza design, wiemy też na czym polega dobre projektowanie. Dziś postaramy się dowiedzieć, skąd producenci i projektanci wiedzą co w przyszłości będzie nam potrzebne i co będziemy kupować.

Jak to się dzieje, że te czy inne przedmioty trafiają na rynek, a firmy i producenci decydują się na zastosowanie wybranych technologii i materiałów? Z poprzednich lekcji wiemy już, że w świecie projektowym nic nie dzieje się samoistnie. Wiele czasu mija zanim kolejne produkty i usługi trafią do użytkowników, wcześniej ktoś musiał w końcu wpaść na TEN pomysł. Udowodnimy dziś, że taki pomysł nie bierze się znikąd.

Wiele firm korzysta z pomocy poszukiwaczy trendów – tzw. trendwatcherów. Taki obserwator trendów znacznie różni się od trendsettera, który działa już po wprowadzeniu na rynek nowości i wywołuje modę na najbliższy czas. Trendwatcher działa dużo wcześniej, dostarcza informacji, na bazie których producent wie czego my – klienci w przyszłości będziemy potrzebować, czego pragnąć, co będzie nam niezbędne? Tacy obserwatorzy śledzą wszystkie procesy zachodzące w świecie. Aby np. mógł pojawić się nowy model samochodu trendwatcherzy badają przyszłość i starają się określić jej charakter. Z dostępnych danych tworzą pewien model naszych zachowań, potrzeb i oczekiwań, które niebawem, na przestrzeni kilku bądź kilkunastu lat mogą się pojawić. I nie jest to bynajmniej wróżenie z fusów.

Co obserwują trenwatcherzy?
Ich praca skupia się na obserwacji i analizie wszystkich dostępnych danych. Obserwują wciąż pojawiające się nowe przedmioty i projekty jeżdżąc po targach i wystawach. Bardziej interesują ich jednak zmiany społeczne, przyrodnicze, ekonomiczne, demograficzne a nawet polityczne. Czyli wszystko to, co ma jak najbardziej realny wpływ na ludzkie życie. Z tych źródeł już dziś wiedzą, że społeczeństwo szybko się starzeje, i w nieodległym od nas czasie większość przedmiotów czy usług będzie powstawać z myślą o ludziach starszych. Są również świadomi wzrastającej roli kobiet jako konsumenta i decydenta – już teraz ok. 70 procent wydawanych pieniędzy w skali całego globu wydają właśnie kobiety!

Skąd trendwatcher wie o nowościach?
Regularnie starają się docierać do trzech najistotniejszych źródeł nowych technologii i materiałów:
• wojsko. Brzmi to może zaskakująco, ale to właśnie wojsko jest awangardą projektowania. Tam nie liczy się wygląd i nie obowiązują prawa marketingowych tricków. Liczy się bezpieczeństwo, innowacja, funkcjonalność. Tam tworzy się rozwiązania materiałowe i technologiczne, które później mogą trafiać do szerokiego odbiorcy. Tą drogą np. trafił do naszych aut system GPS.
• sport zawodowy.To tutaj pojawiają się nowinki, które najpierw są dostępne nielicznym, czyli sportowcom wyczynowym poszukujących drogi do coraz lepszych wyników. Potem, gdy sprawdzą się na bieżni, stoku, czy basenie olimpijskim nowe kombinezony, narty, czy kaski, trafiają do masowej produkcji. Tak stało się m.in. z butami, które potrafią dostosować się do naszej stopy. Sportowcy korzystali z nich już kilkanaście lat temu.
• badania kosmiczne. Technologie pojawiające się w badaniach nad przestrzenią kosmiczną, mimo czasami odległej perspektywy, nieustannie przenikają do naszej rzeczywistości. To właśnie tam pojawiają się np. odkrycia dotyczące najtrwalszych materiałów, wykorzystywanych w przemyśle motoryzacyjnym czy medycznym, albo sposobów na przechowywanie żywności. Aż trudno uwierzyć, ale zupki instant zawdzięczamy kosmonautom!

Zawód trendwatchera uprawia na świecie niewielu. Wymaga on niezwykłej umiejętności obserwacji i analizy świata a do tego ciągłych podróży po targach, wystawach i konferencjach na całym świecie. Do tego grona należy Polka – Zuzanna Skalska – na co dzień pracująca w Holandii w studiu projektowym VanBerlo.

Projekt Pierwsza Klasa realizowany jest wraz z RMF Classic i Dariuszem Stańczukiem. W paru słowach, przystępnie i na temat opowiadamy o tym jak design polepsza nasze życie. Choć pewnie wielu naszych Czytelników o designie wie niemało, powtórka nie zaszkodzi.

POSŁUCHAJ NASZEJ LEKCJI:

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Limitowana kolekcja nart od Andrzeja Bargiela

Sunt Leones

Zakopane | 13 marca 2020

Hołd złożony pierwotnemu rzemiosłu

Vans x Vivienne Westwood Anglomania

Anglomania

Lndyn | 16 września 2019

Vans x Vivienne Westwood. Współpraca między kontynentami

Buty klasyczne inaczej [zdjęcia]

Buty do malowania

Tokio | 13 września 2015

Klasyczne buty w ręcznie malowane wzory. Po japońsku.

Doceniajmy wartość tworzenia

Wartość tworzenia

Warszawa | 24 maja 2015

„Kopia czy inspiracja? Spór o autentyczność projektowania”.