CHRISTIAN DIOR I IKONY PARYSKIEJ MODY W CENTRALNYM MUZEUM WŁÓKIENNICTWA

TEKST: TWO, ZDJĘCIA: MATERIAŁY PRASOWE

ŁÓDŹ 6.5.2018

MODA RZECZY STYL ŻYCIA WYDARZENIA

Ponad trzysta obiektów, w tym kilkadziesiąt strojów oraz akcesoria takie, jak biżuteria, buty, kapelusze, okulary, a nawet pierwsze perfumy Christiana Diora z 1947 r. czy, stanowiący wielką rzadkość, oryginalny autograf projektanta – to wszystko można zobaczyć na wystawie „Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Wszystkie eksponaty pochodzą ze zbiorów Adama Leja, historyka sztuki, eksperta 
i jednego z najważniejszych kolekcjonerów mody pochodzącej z ostatniej dekady XIX w. aż do współczesności. Jego zbiór, którego fragment jest prezentowany w łódzkim muzeum, liczy ponad pięć tysięcy obiektów, co czyni go jednym z największych i najbardziej rozpoznawalnych w Europie Wschodniej. Kreacje zostały udostępnione polskiej publiczności po raz pierwszy.

Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody” jest hołdem złożonym powojennemu wysokiemu krawiectwu Paryża, haute coutur, czyli kreacjom, które należy rozpatrywać jako dzieła sztuki i rzemiosła. Centralne miejsce projektu wystawienniczego zajmuje Christian Dior – podkreślający walory damskiej sylwetki rewolucjonista i wizjoner, którego prace od ponad siedemdziesięciu lat stanowią symbol kobiecości i najwyższej elegancji. To właśnie obiekty pochodzące z najbardziej znanego na świecie powojennego domu mody „Christian Dior” stanowią pierwszą część ekspozycji. Wśród eksponatów, na oryginalnym manekinie z 1949 r., prezentowany jest m.in. projekt słynnego kostiumu „Bar”, który rozpoczął styl określany jako New Look, będący jednocześnie nazwą pierwszej kolekcji artysty.

Druga część ekspozycji jest kontekstem dla twórczości paryskiego projektanta. Pokazane zostaną tu stroje współczesnych Diorowi twórców, np. Niny Ricci. Ponadto można zobaczyć „nieśmiertelny” kostiumu Chanel czy sukienki domu mody Lanvin. Młodsze, powojenne pokolenie modowych twórców na wystawie prezentują m.in. Yves Saint Laurent, Pierre Cardin i Andre Courreges. Na ekspozycji nie zabrakło też niezwykle istotnego lokalnego akcentu przywołującego postać urodzonej w 1895 r. Leontyny Prussac, córki łódzkiego fabrykanta Maurycego A. Prussaka. Wyjechała ona do Paryża i w 1929 r., pod nazwiskiem Lola Prusac, zapoczątkowała swą międzynarodową karierę, projektując pierwszą damską kolekcję domu mody Hermès.

Ekspozycja będzie czynna do 26 sierpnia 2018 r.

Więcej na: www.cmwl.pl

kostium Christian Dior lata 50.-60., kapelusz Lanvin-Castillo lata 50. fot. Michał Radwański

Dyrektor CMWL Aneta Dalbiak i właściciel kolekcji Adam Leja. fot M. Płoszczyca