Nagrody Red Dot często nazywane są „Oscarami designu” – tyle że zamiast blichtru premiują rzemiosło, użyteczność i innowację. W tym roku wśród laureatów Red Dot Award 2025 w kategorii Product Design znalazły się trzy projekty z Polski: krzesło Angle Adama Pulwickiego (marka Koots), a także dwa projekty stworzone dla marki Bizzarto – sofa Bofii autorstwa Grynasz Studio oraz kolekcja Loop Krystiana Kowalskiego.
W czasach przesytu form i łatwych rozwiązań, nagrodzone realizacje wyróżnia konsekwencja, rzetelność i szacunek dla materiału. To nie projekty, które mają zaskoczyć na pierwszy rzut oka. Ich wartość ujawnia się z czasem – w użytkowaniu, w kontakcie, w procesie.
Red Dot Award 2025 pokazało, że właśnie takie podejście znajduje dziś uznanie.
Precyzyjna geometria
Krzesło Angle to debiutancki projekt marki Koots, założonej przez architekta Adama Pulwickiego.
Koots, jak zaznacza Pulwicki, powstało z potrzeby tworzenia produktów trwałych, świadomych i wspierających codzienne decyzje klientów, m.in. poprzez ograniczoną selekcję modeli. – Krzesło Angle jest bezkompromisowym przejawem DNA marki Koots. Ma wszystko, o czym chcemy mówić i co chcemy dać ludziom – mówi projektant.
W projekcie kluczowa była ergonomia – trudna do uzyskania w przypadku drewnianego mebla – oraz komfort użytkowania. Geometryczna prostota modelu wymaga ogromnej precyzji wykonawczej. I choć materiałem jest tu lity dąb, krzesło okazuje się zaskakująco lekkie.
Elastyczny wypoczynek
Kolekcja Bofii, zaprojektowana przez Martę Niemywską-Grynasz i Dawida Grynasza, udowadnia, jak elastyczna może być forma wypoczynku. Projekt rozpoczął się od foteli dostępnych w wielu wariantach, z masywniejszymi lub bardziej smukłymi oparciami i podłokietnikami, następnie dołączyły do nich 2- i 3-osobowe sofy.
Designerską wisienką na torcie jest kanapa wygięta w łuk, która sprzyja integracji siedzących i ułatwia komunikację.
Miękkość twardej struktury
W przypadku Loop, uwagę zwraca przede wszystkim gra pomiędzy formą a materiałem. Kacper Kowalski rozpoczął prace nad tymi projektami od kwestii czysto estetycznych, dopiero później konfrontując je z wymaganiami ergonomicznymi.
Choć fotel, szezlong i podnóżek mają płynne, organiczne linie, bazują na twardym dębie. Wyzwaniem było przełożenie tej organicznej miękkości na stabilną, drewnianą konstrukcję. Nie udałoby się bez współpracy z wyspecjalizowanymi stolarzami i tapicerami.
– Ogromnie cieszy nas, że polskie projekty i polskie rzemiosło są doceniane za granicą. To wspaniałe uczucie wiedzieć, że nasze meble – powstałe tu, w Polsce – zdobywają uznanie na arenie europejskiej i światowej – podsumowuje Michalina Misiorny z Bizzarto.
Red Dot Award 2025
Red Dot Award powstała w 1955 roku z inicjatywy niemieckiego instytutu Design Zentrum Nordrhein Westfalen, jednego z najstarszych ośrodków promujących wzornictwo. Początkowo konkurs nosił nazwę „Design Innovations”, a obecną nazwę i formułę przyjął w latach 90., z inicjatywy prof. Petera Zeca – uznanego eksperta, krytyka i promotora designu.
Dziś Red Dot to jeden z najbardziej prestiżowych konkursów wzorniczych na świecie. Projekty oceniane są przez międzynarodowe jury złożone z projektantów, wykładowców i dziennikarzy branżowych. Pod uwagę brane są m.in. innowacyjność, jakość wykonania, funkcjonalność, ergonomia oraz wpływ na środowisko.
Nagrody przyznawane są w trzech głównych kategoriach: Product Design (wzornictwo produktów), Brands & Communication Design (komunikacja wizualna i branding) oraz Design Concept (projekty koncepcyjne i prototypy).