Aranżacja, którą zaproponował Mat Kubaj, nie jest stylizacją ani próbą rekonstrukcji przeszłości. To osobista opowieść o pasji do sztuki, codzienności wśród przedmiotów z historią i o miejskim życiu, które nie musi oznaczać rezygnacji z autentyczności.
Nikiszowiec to jedna z najbardziej charakterystycznych dzielnic Katowic. Zrewitalizowane ceglane kamienice nieustannie przyciągają nowych mieszkańców – również tych związanych z branżą kreatywną. Coraz częściej to właśnie tutaj powstają projekty wnętrz łączące szacunek dla historii z indywidualnym podejściem do życia codziennego.
Tak było również w przypadku ponad 120-metrowego mieszkania należącego do pary kolekcjonerów sztuki i designu.
Projekt wnętrza oparto na wyrazistym kontraście między historycznym kontekstem okolicy a współczesną estetyką.
Tło dla ekspozycji zbiorów należących do klientów Mata Kubaja pozostaje stonowane, co pozwala wydobyć charakter każdego detalu. Kluczową rolę odgrywa tu światło – do mieszkania wpada z kilku stron dzięki wielkoformatowym oknom, które zostały wymienione na nowe: drewniane, wiernie oddające oryginalne podziały i proporcje, zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków. Podłogę pokrywają jasne drewniane deski – ukłon w stronę śląskiej tradycji i dawnych wykończeń.
We wnętrzu dominują meble i obiekty z pierwszej połowy XX wieku – przede wszystkim art déco oraz modernizm z okresu międzywojennego. Znajdziemy tu m.in. oryginalny fotel Wassily projektu Marcela Breuera, marmurowy stolik kawowy z lat 80. czy bufet art déco z krakowskiej fabryki S. Manne. Ciekawym detalem jest barek z lat 20. XX wieku, zakupiony na francuskiej aukcji. Właściciele zestawiają te przedmioty z ceramiką z lat 60., taką jak organiczne formy z Pruszkowa autorstwa Wiesławy Gołajewskiej.
Ten rodzaj kolekcjonowania nie opiera się jednak wyłącznie na designie – równie ważne miejsce zajmuje tu sztuka współczesna. W salonie uwagę przyciąga obraz Iwony Kobryń „Lekcja rytmiki”, nawiązujący do lokalnych archiwalnych fotografii. Tuż obok znalazło się miejsce dla pracy Marcina Kozłowskiego „Sentyment 15: Powrót z bachanaliów” oraz rzeźby ściennej Moniki Dąbrowskiej-Picewicz (Nów Rzemiosło). W kolekcji znajduje się również czarno-biała abstrakcja tuszem autorstwa projektanta wnętrza – Mata Kubaja.
Salon został podzielony na kilka stref: wypoczynkową, muzyczną i ekspozycyjną. W jednej z nich stanął czarny fortepian W. Hoffmann V 158, nadający wnętrzu jeszcze bardziej reprezentacyjny charakter.
Za dwuskrzydłowymi drzwiami kryje się gabinet z biblioteką, w którym dominuje estetyka space-age i op-art. Znalazły się tu m.in. włoska lampa Carlo Nasona dla Mazzega oraz tapicerowana geometryczną tkaniną sofa czechosłowackiej marki Kovona. Wśród dekoracji – zestaw fajansów z Włocławka, tzw. Pikasiaki.
W jadalni zestawiono stół z lat 30. z krzesłami w stylu mid-century modern. Całość wieńczy pomarańczowa lampa Foscarini MyLight Chouchin oraz pasujący kolorystycznie zestaw szklany z lat 70. autorstwa Lucyny Pijaczewskiej.
Przy ścianie ustawiono serwis Christofle Gallia z lat 20. – jeden z licznych przykładów na to, że właściciele nie traktują designu jako dekoracji, lecz jako integralnej części codziennego życia.
Sypialnia utrzymana jest w stonowanej, naturalnej palecie kolorystycznej. Dominują lniane tekstylia i miękkie światło. Głównym akcentem jest metalowa rzeźba „Tożsamość” autorstwa Karola Wyciska, której surowa forma kontrastuje z miękkością tkanin. Obok łóżka stanęła designerska włoska lampa Madre marki Foscarini.
Z kolei w przedpokoju, obok czarnej konsoli, umieszczono metalową taflę C 4.5 i lustrzane „Kamyki Inox” projektu Oskara Zięty, zestawione z lampą „Aurora” autorstwa Grzegorza Hasika.
Mat Kubaj
Projektant urodził się w 1993 roku w Jaworznie. Artysta wizualny, malarz i architekt wnętrz. Ukończył Wydział Architektury Wnętrz na ASP w Krakowie. Stworzył markę Mat Kubaj Studio. Miłośnik dobrego stylu i łączenia klasyki z nowoczesnością. W swoim portfolio posiada wiele realizacji wnętrzarskich. Od kilkunastu lat kolekcjonuje polski design vintage. Jako malarz wyraża się poprzez czarny tusz japoński, dzięki któremu tworzy abstrakcyjne prace malowane gestem. Maluje na papierze, płótnie i ceramice. Wspólnie z marką Dywanowy stworzył projekt „Designed by ART – sztuka na dywanie”.
Jego kolekcja designu i prace malarskie były prezentowane na kilku wystawach indywidualnych, m.in.: „Nocny zen” w Kazimierzu Dolnym, „Kot księżycowy” w Havanie w Warszawie, „Moda na sztukę we wnętrzach” w Galerii Dystans w Krakowie oraz „Panopticum 1.0. Curator’s Choice” w Bimer House Gallery w Warszawie. Współautor projektu artystycznego „Kolorowe ptaki sztuki drag” z Lullą La Polaca dla Polish Art NOW. Jego obrazy i rysunki znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych.