Zaczął od walizek pełnych marzeń, dziś jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych głosów belgijskiego designu. Maarten De Ceulaer!
Urodził się w Belgii, w 1983 roku. Naukę projektowania rozpoczął w Sint-Lukas Hogeschool w Brukseli, a następnie, zafascynowany projektowaniem koncepcyjnym i narracyjnym, kontynuował studia w Design Academy w Eindhoven.
Silna pasja do podróżowania zainspirowała jego projekt dyplomowy „A Pile of Suitcases” – rzeźbiarską komodę zainspirowaną stosem podróżnych walizek. Pomysł, który łączył w sobie wrażliwość, nostalgię i opowieść o wędrówce, natychmiast przykuł uwagę mediolańskiej galerii Nilufar. Współpraca z jej założycielką, Niną Yashar, zaowocowała całą kolekcją i zapoczątkowała międzynarodową karierę projektanta.
Maarten De Ceulaer przyciąga uwagę poetyckimi i zabawnymi obiektami, które opowiadają historie, wzbudzają emocje, zaskakują i pobudzają wyobraźnię. Jego prace często są wynikiem obserwacji społeczeństwa, a przede wszystkim wyrazem osobistych uczuć, którymi chce się dzielić. Nieustannie odkrywa nowe materiały, bada techniki produkcji i rzemiosło z różnych części świata oraz bawi się nimi.
Wśród jego najważniejszych realizacji znajdują się instalacja i ławki „Transformations” przygotowane dla Fendi podczas Design Miami, organiczne „Mutation Series” inspirowane mikrostrukturami natury czy eksperymentalne „Balloon Bowls” powstałe z zabawy materiałem i przypadkiem.
W najnowszym projekcie „Cairn Lights” sięgnął po kamienie, budując lampy przypominające totemy z głazów układanych przez wędrowców na górskich ścieżkach. – To prawdopodobnie moja najbardziej osobista praca – o ciszy, równowadze i ponadczasowości. To obiekty, które mówią bez słów – zauważa Maarten.
Jego prace od początku były licznie nagradzane. W 2007 roku otrzymał tytuł belgijskiego Młodego Projektanta Roku, a w 2013 – nagrodę Henry’ego van de Velde’a dla młodych talentów. W październiku 2025 roku zdobył prestiżowy tytuł Projektanta Roku, przyznawany przez magazyny Knack Weekend i Le Vif Weekend za znaczący wkład w rozwój belgijskiego designu. Jak uzasadniło jury, „jego ciekawość, otwartość na nieznane i poetycka wrażliwość sprawiają, że jego prace pozostają niezwykle odkrywcze i zaskakujące”.
