Szwajcar Felix Pfäffli nie jest projektantem mebli, lecz grafikiem, projektantem czcionek, ilustratorem, artystą i edukatorem. W jego portfolio są interaktywne plakaty, animacje, murale, a od niedawna także projekt Crocodile Chair, który w zeszłym roku wyprodukowała indyjska marka meblowa Phantom Hands.
Krzesło krokodyl jest interpretacją legendarnego fotela Chandigarh Armchair autorstwa Pierre’a Jeannereta z lat 60. XX wieku. Felix Pfäffli spojrzał na niego z perspektywy projektanta graficznego.
Czyste linie mebla uzupełniły więc zygzakowate wzory, które przypominają przeskalowane piksele i jednocześnie zęby gada. Ale bez obawy – stolarze Phantom Hands zamiast ostrych krawędzi stworzyli delikatnie zaokrąglone, niegroźne krzywizny.
Felix Pfäffli to szwajcarski projektant graficzny, ilustrator, twórca krojów pisma i pedagog, urodzony w 1986 roku w Lucernie. Dorastał w twórczym środowisku – jego ojciec był grafikiem i artystą, a matka filozofką. Już jako nastolatek projektował plakaty dla lokalnej sceny kulturalnej i muzycznej, które często samodzielnie sitodrukował. Kluczową rolę w jego rozwoju odegrał uznany projektant plakatów Erich Brechbühl, który zapoznał go z podstawami projektowania graficznego i produkcji drukarskiej.
Studiował projektowanie graficzne na Uniwersytecie Nauk Stosowanych i Sztuki w Lucernie, uczelni znanej z nacisku na rzemiosło. Choć cenił techniki analogowe, fascynowały go również możliwości mediów cyfrowych, w tym programowanie, animacja i generatywne projektowanie. W 2009 roku, przed ukończeniem studiów, założył własne studio pod pseudonimem „Feixen”. Już rok później rozpoczął pracę jako nauczyciel w prestiżowej Fachklasse Grafik, gdzie do dziś prowadzi zajęcia, stosując autorskie, eksperymentalne metody dydaktyczne.
W 2015 roku studio zostało przekształcone w Studio Feixen i mimo współpracy z globalnymi markami, jak Apple, Nike, Chanel czy Samsung, pozostało małe i skoncentrowane na jakości oraz twórczej niezależności.
Pfäffli współtworzył także foundry Studio Feixen Fonts oraz narzędzie dydaktyczne „Graphic Design Workflow”, które zdobyło uznanie w międzynarodowej edukacji projektowej. Jego twórczość łączy klasyczne wartości szwajcarskiego designu z ekspresją, kolorem i technologicznymi innowacjami.
Chandigarh Armchair, zaprojektowany przez Pierre’a Jeannereta w połowie lat 50., to jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli modernistycznego projektowania mebli XX wieku. Powstał na potrzeby nowo budowanego miasta Chandigarh w Indiach, którego plan urbanistyczny opracował Le Corbusier – kuzyn Jeannereta.
Krzesło miało być solidne, funkcjonalne i łatwe w produkcji – stąd wykorzystanie miejscowego drewna tekowego oraz siedziska i oparcia z plecionej trzciny wiedeńskiej. Charakterystycznym elementem konstrukcyjnym stały się nogi w kształcie odwróconej litery „V”, które zapewniały stabilność i wyjątkowy, rzeźbiarski profil. Mimo masywnej formy, krzesło zachowało lekkość wizualną, a jego surowy modernistyczny styl doskonale wpisał się w klimat tropikalnego miasta. Dziś, oryginalne egzemplarze osiągają wysokie ceny na aukcjach, a projekt doczekał się licznych reedycji i reinterpretacji – również tej autorstwa Felixa Pfäffliego.