Grafik i jego krokodyl

Szwajcar Felix Pfäffli nie jest projektantem mebli, lecz grafikiem, projektantem czcionek, ilustratorem, artystą i edukatorem. W jego portfolio są interaktywne plakaty, animacje, murale, a od niedawna także projekt Crocodile Chair, który w zeszłym roku wyprodukowała indyjska marka meblowa Phantom Hands.

Krzesło krokodyl jest interpretacją legendarnego fotela Chandigarh Armchair autorstwa Pierre’a Jeannereta z lat 60. XX wieku. Felix Pfäffli spojrzał na niego z perspektywy projektanta graficznego.

Czyste linie mebla uzupełniły więc zygzakowate wzory, które przypominają przeskalowane piksele i jednocześnie zęby gada. Ale bez obawy – stolarze Phantom Hands zamiast ostrych krawędzi stworzyli delikatnie zaokrąglone, niegroźne krzywizny.

Magazyn Design Alive

WYDANIE SPECJALNE DA ICONS 2025

ZAMAWIAM

WYDANIE SPECJALNE DA ICONS 2025

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

WYDANIE SPECJALNE NR 15/2025 HOME

Felix Pfäffli to szwajcarski projektant graficzny, ilustrator, twórca krojów pisma i pedagog, urodzony w 1986 roku w Lucernie. Dorastał w twórczym środowisku – jego ojciec był grafikiem i artystą, a matka filozofką. Już jako nastolatek projektował plakaty dla lokalnej sceny kulturalnej i muzycznej, które często samodzielnie sitodrukował. Kluczową rolę w jego rozwoju odegrał uznany projektant plakatów Erich Brechbühl, który zapoznał go z podstawami projektowania graficznego i produkcji drukarskiej.

Studiował projektowanie graficzne na Uniwersytecie Nauk Stosowanych i Sztuki w Lucernie, uczelni znanej z nacisku na rzemiosło. Choć cenił techniki analogowe, fascynowały go również możliwości mediów cyfrowych, w tym programowanie, animacja i generatywne projektowanie. W 2009 roku, przed ukończeniem studiów, założył własne studio pod pseudonimem „Feixen”. Już rok później rozpoczął pracę jako nauczyciel w prestiżowej Fachklasse Grafik, gdzie do dziś prowadzi zajęcia, stosując autorskie, eksperymentalne metody dydaktyczne.

Felix Pfäffli

Międzynarodową sławę zdobył dzięki serii plakatów dla ośrodka kulturalnego Südpol w Lucernie. W latach 2010–2015 stworzył ponad 100 afiszy, które zachwycały śmiałą typografią i intensywną kolorystyką.

W 2015 roku studio zostało przekształcone w Studio Feixen i mimo współpracy z globalnymi markami, jak Apple, Nike, Chanel czy Samsung, pozostało małe i skoncentrowane na jakości oraz twórczej niezależności.

Pfäffli współtworzył także foundry Studio Feixen Fonts oraz narzędzie dydaktyczne „Graphic Design Workflow”, które zdobyło uznanie w międzynarodowej edukacji projektowej. Jego twórczość łączy klasyczne wartości szwajcarskiego designu z ekspresją, kolorem i technologicznymi innowacjami.

Chandigarh Armchair, zaprojektowany przez Pierre’a Jeannereta w połowie lat 50., to jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli modernistycznego projektowania mebli XX wieku. Powstał na potrzeby nowo budowanego miasta Chandigarh w Indiach, którego plan urbanistyczny opracował Le Corbusier – kuzyn Jeannereta.

Krzesło miało być solidne, funkcjonalne i łatwe w produkcji – stąd wykorzystanie miejscowego drewna tekowego oraz siedziska i oparcia z plecionej trzciny wiedeńskiej. Charakterystycznym elementem konstrukcyjnym stały się nogi w kształcie odwróconej litery „V”, które zapewniały stabilność i wyjątkowy, rzeźbiarski profil. Mimo masywnej formy, krzesło zachowało lekkość wizualną, a jego surowy modernistyczny styl doskonale wpisał się w klimat tropikalnego miasta. Dziś, oryginalne egzemplarze osiągają wysokie ceny na aukcjach, a projekt doczekał się licznych reedycji i reinterpretacji – również tej autorstwa Felixa Pfäffliego.

Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki! Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Uważam się za outsiderkę

Uważam się za outsiderkę

Londyn | 19 października 2025

Faye Toogood nie znosi etykiet, chce poruszać się w różnych gatunkach i branżach

Żywioł nowej fali

Żywioł nowej fali

Warszawa | 31 maja 2025

Tuftowane wazony i czajniki-rakiety. Oto twarze nowej fali designu!