Wnętrze nowojorskiego penthouse’u zostało uproszczone do czystego white cube’a. W ten sposób architektka Crina Arghirescu Rogard zadbała o ekspozycję kolekcji sztuki, która jest tu na poziomie muzealnym.
Są tu trzy elementy nierozerwalnie związane z Nowym Jorkiem: pop-art, design i niezrównany widok za oknem. – Kiedy weszłam na jedno z najwyższych pięter ikonicznego wieżowca 432 Park Avenue i patrzyłam przez jego charakterystyczne duże kwadratowe okna, zainspirowały mnie panorama Nowego Jorku i oszałamiające proporcje samego budynku. Chciałam jednocześnie podkreślić wyjątkowy gust klientów dotyczący sztuki. Śmiałe kształty i podstawowe kolory zaprojektowanych przez nas mebli na zamówienie niewątpliwie odwołują się do ich miłości do pop-artu – mówi Crina Arghirescu Rogard.
Właściciele, pełni pasji kolekcjonerzy, chcieli stworzyć środowisko, które nie odciąga uwagi od siły dzieł sztuki, ale przypomina raczej układankę, której elementy istnieją dyskretnie obok sztuki i można je dowolnie przestawiać wraz ze zmianami w rozmieszczeniu kolekcji lub nowymi nabytkami. Minimalistyczna struktura domu okazała się świetnym tłem do eksponowania imponującej kolekcji dzieł sztuki takich artystów jak Daniel Buren, Kenneth Noland, Morris Louis czy Richard Long.
Na tle ścian pokrytych białym weneckim stiukiem wybijają się akcenty kolorystyczne w błyszczących odcieniach różu, żółci, błękitu i zieleni. Zostały wprowadzone w całym penthousie dzięki serii przykuwających uwagę mebli zaprojektowanych przez architektkę, a wyprodukowanych we współpracy z nowojorsko-meksykańską artystką Liz Hopkins. Wykonano je z włókna szklanego i żywicy, a są to: stolik kawowy w jadalni, biurka i regał w pokojach gościnnych oraz duży stół.
Inne wykonane na zamówienie elementy to np. inspirowany architekturą miasta regał The Tower, który dodaje wnętrzu skali i rozmachu, również stworzony we współpracy z Liz Hopkins, a także zagłówek Tubes, zaprojektowany jako list miłosny do Nowego Jorku, partytura muzyczna do „Rhapsody in Blue” Gershwina.
Znajdziemy tu także klasyki designu, takie jak ustawione w jadalni krzesła Catilina projektu Luigiego Caccii Dominioniego, stoliki kawowe Massima i Lelli Vignellich w pokoju rodzinnym, fotel Essox projektu Jeana Pierre’a Laporte’a w głównej sypialni oraz sofy Vladimira Kagana w salonie. Wszystkie rezonują z upodobaniem właścicieli i architektki do doskonałych proporcji, ergonomii i dbałości o detale.
Crina Arghirescu Rogard
Międzynarodowa architektka i projektantka wnętrz. Urodziła się w Bukareszcie. Po ukończeniu prestiżowego Wydziału Architektury Politechniki w Mediolanie przeniosła się do Paryża, gdzie przez kilka lat pracowała dla Charles Zana, jednej z najbardziej znanych francuskich firm zajmujących się projektowaniem wnętrz, a następnie zamieszkała w Nowym Jorku, gdzie dołączyła do zespołu Adama Tihany’ego.
Crina preferuje podejście humanistyczne i w swojej pracy stawia na trzy podstawowe wartości: elegancję, poezję i odwagę. Jej projekty są zarówno rygorystyczne architektonicznie, jak i pełne artystycznej wyobraźni. Założone przez nią studio posiada filie w Paryżu i Nowym Jorku i realizuje wnętrza od Miami po Casablankę.

