Mariner Rubinetterie to nie tylko włoska firma z ponad 40-letnim doświadczeniem w produkcji luksusowej armatury. To także wręcz filmowa, pełna autentyczności, wzruszających i zabawnych momentów opowieść o sile rodziny, która już od trzech pokoleń z dumą buduje swoje dziedzictwo.
Spotkanie „Design Alive” z dziadkiem Ottavio, jego synem Marino oraz wnuczkiem Riccardo to prawdziwa bomba energetyczna. Włoska bezpośredniość, ekspresja i poczucie humoru sprawiają, że rozmowa o rodzinnej firmie płynie jak serial z dobrym scenariuszem, nie brakuje w niej zresztą iście komediowych momentów.
Zacznijmy jednak od przedstawienia naszych rozmówców – firmą zarządzają obecnie Marino Zennaro, pełniący funkcję CEO, oraz jego syn Riccardo Zennaro, który jest dyrektorem zarządzającym. Jest z nami także dziadek Ottavio, dziś już 88-letni, wciąż sprawujący pieczę nad funkcjonowaniem biznesu. Struktura kierownicza firmy odzwierciedla silne rodzinne korzenie, które nadają jej niezwykłą siłę i konsekwencję działania.
– Mój ojciec prowadził firmę, w której produkował elementy uzupełniające do baterii łazienkowych, były to zestawy odpływowe z korkiem automatycznym. Kiedy miałem 20 lat, zaraz po ukończeniu służby wojskowej postanowiłem do niego dołączyć. Zacząłem kontaktować się z klientami w sprawie baterii łazienkowych, szczególnie na rynku brytyjskim, żeby sprawdzić, czy jest możliwość rozwoju w tym kierunku. Okazało się, że tak, było zainteresowanie, my jednak w tamtym czasie nie mieliśmy jeszcze fabryki do produkcji baterii. Cóż, kiedy większość z potencjalnych klientów chciała przyjechać i zobaczyć fabrykę… Próbowaliśmy ominąć ten problem, zapraszając klientów do sal konferencyjnych zaprzyjaźnionych dostawców – wspomina Marino Zennaro, CEO Mariner Rubinetterie. – Kiedy jesteś na początku drogi i nie masz jeszcze nic do stracenia, wszystko wydaje się łatwiejsze.
Dość szybko rodzinny biznes nabrał rozpędu – powstał pierwszy własny magazyn, kupiono pierwszą maszynę do nacinania gwintów, potem drugą, trzecią. W 1991 roku marka wzięła udział w pierwszej wystawie. – Stoisko wypożyczyłem od przyjaciela, który produkował urządzenia do gotowania w kuchni. Pojechaliśmy tam, żeby złożyć stoisko i wszystko przygotować. O trzeciej nad ranem zorientowaliśmy się, że zapomnieliśmy nóg do stołu! Wszystko to była jedna wielka spontaniczna przygoda, ale naprawdę mieliśmy z tego ogromną radość – puentuje Marino Zennaro.
– Im więcej słyszeliśmy opinii, że na pewno nam się nie uda, tym bardziej chcieliśmy walczyć i udowodnić, że damy radę – podkreśla Riccardo Zennaro, który jako najmłodsze ogniwo dołączył do firmy w 2015 roku. W tamtym czasie, po 20 latach działania, Mariner był głównie firmą skupioną na OEM (ang. original equipment manufacturer), czyli produkcji dla innych marek, nie pod własnym logo. Głównym rynkiem była Wielka Brytania, a trzonem biznesu – produkcja termostatycznych baterii prysznicowych. Riccardo, ze swoją silną biznesową wizją, postanowił zabrać dziadka i ojca w kolejne wyzwanie, jakim było stworzenie marki Mariner i wykorzystanie do tego profesjonalnej wiedzy oraz 20 osób doświadczonych w produkcji OEM.

– W 2020 roku zdecydowaliśmy się stworzyć własną, autorską kolekcję produktów sygnowanych marką Mariner. Powstała w oparciu o naszą historię, inspirowana wszystkimi produktami, które stworzyliśmy przez lata. Bo mój ojciec i dziadek zawsze próbowali robić coś nowego, coś ekstremalnego, nawet już w latach 90.! – podkreśla Riccardo.
– Formalnie stworzyliśmy tożsamość naszej marki niedawno, ale w praktyce towarzyszyła nam od zawsze. Zawsze stawialiśmy na innowacyjność i na coś innego niż cała reszta rynku. Jesteśmy producentem nowoczesnych baterii. To naturalne, bo byliśmy nowocześni w latach 90. i jesteśmy nowocześni dzisiaj. Spójrzmy na nasze portfolio z 2000 roku – było szalone jak na tamte czasy. Projektowaliśmy baterie z żywicy, a nawet takie z dozownikiem mydła wbudowanym w korpus. Dziś „nowy Mariner” kontynuuje tę filozofię, ale z lepszymi pomysłami, większym zespołem, szerszym portfelem klientów i większą wiedzą. Chcemy być liderem we współczesnym designie – zawsze aktualnym, odpowiadającym na potrzeby rynku. Co roku organizujemy burzę mózgów z moim ojcem, dziadkiem, kluczowymi klientami i zespołem technicznym. I razem projektujemy coś nowego, bazując na analizie rynku, ale zawsze z filozofią Mariner – z naszą tożsamością, naszym stylem i unikalnym podejściem.
– Wszyscy troje jesteśmy do siebie bardzo podobni. Szczerze mówiąc, nigdy nie mieliśmy między sobą konfliktów. Zawsze jesteśmy pozytywnie nastawieni, nawet kiedy zaczynaliśmy rozwijać nową kolekcję w czasie pandemii, a nie było to łatwe. Równie trudne było szybkie skalowanie firmy, bo od 2018 do 2023 roku mieliśmy największy wzrost w branży, około 90 proc. rocznie – tłumaczy Riccardo.
Dziś Mariner Rubinetterie prowadzi właśnie on – przedstawiciel trzeciego pokolenia rodziny. Młody lider wniósł do firmy nową energię i wizję przyszłości, w której kluczowe znaczenie mają zrównoważony rozwój, ekologia i design inspirowany współczesnym stylem życia. Pod jego kierownictwem Mariner zdobywa prestiżowe nagrody, m.in. German Brand Award za innowacyjną serię baterii – Kobra.
Firma nawiązała też współpracę np. z marką Tonino Lamborghini, tworząc ekskluzywne kolekcje dla najbardziej wymagających klientów. To ważna współpraca, bo Tonino Lamborghini osobiście wybrał markę Mariner jako jedynego i oficjalnego licencjobiorcę. – Miał dla nas wizję, co jest dowodem uznania – podkreśla Riccardo. Tak powstał m.in. Model Raptor 316L – zaprojektowany, wyprodukowany i dystrybuowany przez Mariner z logo Tonino Lamborghini. Zdobył on nagrodę Red Dot Product Design Awards 2025.
– Pierwsza rzecz, jakiej nauczył mnie mój ojciec, to nigdy się nie martw, gdy biznes idzie gorzej z jakiegokolwiek powodu – i nigdy nie bądź zbyt entuzjastyczny, gdy idzie wyjątkowo dobrze. Zawsze staraj się zachować równowagę i pozytywne nastawienie. Nie popadaj w depresję ani w euforię. Pozytywne podejście jest bardzo ważne, bo każdą sytuację da się rozwiązać. Bazując na naszym doświadczeniu, nie boimy się już tak bardzo wyzwań. Na pewno to, że Riccardo dołączył do firmy, bardzo dużo wnosi. Dzięki temu firma będzie miała przyszłość, dla mnie to ogromny powód do dumy – mówi z uśmiechem Marino. – Zauważyłem, że kiedy byłem w wieku Riccardo i mój ojciec do czegoś mnie przekonywał, to czasem myślałem: „Nie jestem pewien, czy to dobre podejście”. A teraz łapię się na tym, że te same słowa, które mówił do mnie mój ojciec, ja mówię do Riccardo. Taka jest właśnie kolej rzeczy. Takie jest życie. I mam nadzieję, że Riccardo przekaże nasze wartości przyszłym pokoleniom.
Mariner Rubinetterie
Marka założona w 1982 roku przez Ottavio Zennaro i jego syna Marino. Jej podstawowe założenia opierają się na silnych wartościach rodzinnych, włoskiej tradycji rzemieślniczej oraz nowoczesnym podejściu do designu i zrównoważonego rozwoju. Nowoczesna produkcja i zaawansowane technologie idą w parze z ręcznym wykończeniem i kontrolą jakości. Mariner inwestuje w badania i rozwój, tworząc produkty nie tylko piękne, ale i trwałe oraz funkcjonalne.
Firma wprowadza na rynek produkty wykonane z ekologicznych materiałów i wyprodukowane z wykorzystaniem energooszczędnych procesów produkcyjnych. W latach 90. uplasowała się na czołowej pozycji w dziedzinie designerskich baterii, armatury i termostatów. Pierwszy zakład produkcyjny – w Omegna – został wkrótce powiększony poprzez przeniesienie działalności do Briga Novarese. Stały rozwój skłonił firmę do inwestycji w budowę nowej, obecnej siedziby w Gravellona Toce, a także do zakupu nowoczesnych maszyn.
W 2020 roku do Mariner Rubinetterie dołączył, z wizją zorientowaną na przyszłość, przedstawiciel trzeciego pokolenia – Riccardo Zennaro. Jego idea odnowy firmy obejmuje rozwój marki oraz wdrażanie odpowiedzialnych praktyk i nowych designerskich kolekcji.
Reuter
Marka od ponad 20 lat wyznacza standardy zakupów online, dostarczając wysokiej jakości wyposażenie łazienek oraz oświetlenie. Sklep oferuje ponad 100 tys. natychmiast dostępnych markowych artykułów klasy premium. Wśród 250 marek premium znajdują się czołowi producenci, tacy jak Villeroy & Boch, neoro i Mariner. Reuter przykłada ogromną wagę do jakości obsługi klienta, dlatego jednym z wyróżników sklepu jest indywidualne doradztwo realizowane na najwyższym poziomie przez zespół ekspertów.