Strukturalna konsekwencja

Pawilon Portugalski (Pavilhão de Portugal) zbudowany został na Wystawę Światową w Lizbonie w 1998 roku. Budynek zaprojektowano jako punkt centralny festiwalu oraz pawilon narodowy kraju – gospodarza. Temat wystawy, „Oceany: dziedzictwo dla przyszłości”, wymagał od architekta wrażliwej interakcji między obiektem a portem.

„Wierzę, że architektura powinna reagować na swój kontekst, ale i go kształtować, tworzyć nową rzeczywistość” – mówił Álvaro Siza i filozofię tę wprowadził do projektu pawilonu.

Siza, który w tamtym czasie był najbardziej znanym portugalskim architektem, został wybrany do zaprojektowania budynku mającego pełnić funkcję wielkiego wejścia na tereny targowe. Korzystając z pomocy rodaka Eduarda Souto de Moury i wiedzy inżynierskiej Cecila Balmonda, Siza stworzył przestrzeń, która okazała się uderzająca wizualnie.

Magazyn Design Alive

POCZET POLSKICH PROJEKTANTÓW

ZAMAWIAM

POCZET POLSKICH PROJEKTANTÓW

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

Centralnym punktem jest duży, otwarty plac publiczny, zacieniony przez zawieszony nad głową dach – baldachim. Architekt chciał obramować widok na rzekę zamkniętą i wolną od kolumn przestrzenią. Dwa monumentalne filary wspierają dach, a za jednym z nich znajduje się budynek będący główną przestrzenią wystawienniczą pawilonu.

Baldachim jest ogromnym osiągnięciem technologii, inżynierii i nowoczesnego designu. Wykorzystano do niego technologię stosowaną przy projektowaniu wiszących mostów, która nadała mu elegancką, czystą formę. Rozciąga się na powierzchni o wymiarach 70 × 50 m i grubości zaledwie 20 cm. Wygląda na niemożliwie lekki i nieważki, jednak od spodu ujawnia się solidność materiału – betonu.

Pawilon Portugalski

Ważną rolę strukturalną odgrywają portyki, ale są też przy tym wyrazistymi elementami architektonicznymi. Każdy z nich ma dziewięć masywnych kolumn, ułożonych w piękny, rytmiczny, lecz prowokacyjnie asymetryczny sposób. Głębokie wycięcia między kolumnami tworzą dramatyczne kontrasty cienia i światła, podkreślając czyste linie kolumnowych profili.

Elewacja szkliwiona w narodowych barwach Portugalii – zieleni i czerwieni – pokryta jest w głębokich wnękach kolorowymi płytkami ceramicznymi. Dodaje to zabawnego akcentu tym surowym i monumentalnym konstrukcjom. Na północ od placu znajduje się prostokątny klasyczny budynek, który zapewnia nowoczesną przestrzeń wystawienniczą.

W całym projekcie, a zwłaszcza wokół placu, architektura daje wrażenie strukturalnej konsekwencji, najbardziej zaś uderzającą cechą pawilonu jest jego gra pomiędzy delikatnością a monumentalnością. Przemyślane decyzje dotyczące skali i proporcji spowodowały, że obiekt jest zarówno imponujący, jak i przyjazny. Racjonalny, uporządkowany i surowy język architektury Sizy przyciąga wzrok ku prostym formom będącym częścią widoku na ocean i pozwala tym potężnym geometriom mówić same za siebie.


„DA Icons”, a w nim arcydzieła wnętrz i architektury!

Tekst ukazał się w jubileuszowym wydaniu specjalnym „DA Icons”, w którym przedstawiamy arcydzieła architektury europejskiej XX wieku. Nie jest to typowy przewodnik, a raczej wybór kulturowych inspiracji – idealnych na wakacje czy weekendowy wypad. Więcej o tym wydaniu przeczytacie tutaj, a zamówić możecie go w naszym sklepie: tutaj.

Bieżące oraz archiwalne wydania „Design Alive” znajdziesz w naszym sklepie: z dostawą do domu, w prenumeracie lub w wersji cyfrowej. Dołącz do świata „DA”, a 6 kolejnych numerów magazynu dostarczymy Ci prosto do domu!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Wiedeńskie piramidy

Wiedeńskie piramidy

Wiedeń | 26 marca 2025

Czy to najlepszy blok mieszkalny jaki powstał? Odwiedzamy Wohnpark Alt-Erlaa

Kopiec termitów

Kopiec termitów

Sant Just Desvern | 12 marca 2025

Walden 7, projekt Ricarda Bofilla, miał zrewolucjonizować życie w mieście

Brutalistyczne sacrum

Brutalistyczne sacrum

Wiedeń | 5 marca 2025

Odkrywamy kościół Wotruby, dzieło Fritza Wotruby. Wiedeńska ikona architektury!

W dialogu z otoczeniem

W dialogu z otoczeniem

Helsinki | 26 lutego 2025

Architektoniczna perła Helsinek. Odwiedzamy dom i Studio Alvara Aalto