Konwersacja z dyptykiem

Artystka Claudia Doring Baez chciała zorganizować przyjęcie, aby uczcić swój udział w targach sztuki współczesnej Frieze Art Fair. Impreza miała odbyć się w jej własnym mieszkaniu, które po 22 latach postanowiła z tej okazji całkowicie przearanżować. O pomoc zwróciła się do przyjaciółki.

Nie byłoby w tym nic wielkiego, gdyby nie fakt, że Claudia mieszka w legendarnym, zabytkowym American Thread Building w dzielnicy TriBeCa na Dolnym Manhattanie w Nowym Jorku, a jej przyjaciółka to świetna architektka i projektantka Crina Arghirescu Rogard. Obie mają za sobą długą historię polowań na targach antyków i designu, ponadto łączy je wspólna pasja do ekscentrycznych projektów.

Tyle że aby wyobrazić sobie i zrealizować przemianę apartamentu, miały jedynie sześć tygodni. 

Magazyn Design Alive

POCZET POLSKICH PROJEKTANTÓW

ZAMAWIAM

POCZET POLSKICH PROJEKTANTÓW

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 51/2025 UWAŻNOŚĆ

Za punkt wyjścia projektantka uznała historyczną architekturę mieszkania, bo wnętrze ma tu wymiar wręcz muzealny. Jesteśmy na najwyższym piętrze kultowego budynku zbudowanego w 1890 roku w stylu odrodzenia. American Thread Company to znana firma, która produkowała nici i przędzę w latach 1895–1985. Wielki salon był niegdyś salą balową The Wool Club – klubu dla dżentelmenów, w którym gromadzili się liderzy branży tekstylnej.

W mieszkaniu zachowała się większość oryginalnych detali, m.in. witrażowy świetlik, neorenesansowe kolumny, mozaikowa podłoga w przedpokoju, misternie wykonane panele ścienne i listwy sufitowe z czarnego orzecha, jak również duży otwarty kominek w salonie. 

Crina Arghirescu

To jednak dopiero początek mocnych kontekstów. Wielka kolekcja dzieł sztuki prezentowana w całym domu Claudii Baez to prace Pabla Picassa, Rose Wylie, Roya Oxlade’a, Roberta Motherwella i Colta Hausmana. Sąsiadują z antykami i ciekawymi przedmiotami codziennego użytku. Ściany kuchni i korytarzy pokrywają autorskie prace Baez, a także obrazy, fotografie i rzeźby jej matki Lucero Gonzáles, brata Adolfo Doringa i córki Alexandry Zelman. Swój pomysł na wnętrze Arghirescu Rogard znalazła więc w wybranych dziełach sztuki, pozwalając im na różne sposoby wpływać na jej wybory projektowe. 

Szczególnie ważny okazał się dla niej wielkoformatowy dyptyk „Dot & Detail” namalowany przez Rose Wylie, wiszący za stołem w jadalni. Paleta kolorów oraz prostota i odwaga stylu zdeterminowały estetykę całego apartamentu.

Weźmy choćby kolory krzeseł Conversation autorstwa artystki Liz Collins. Dwa krzesła wykonane są z tego samego materiału, który łączy je ze sobą niczym szal. Uosabiając dialog, puentują koncepcję leżącą u podstaw projektu. Niestandardowy stół w jadalni, wykonany przez artystkę Liz Hopkins, także utrzymany jest w delikatnym, niebieskoszarym odcieniu, starannie dobranym, tak aby korespondował z dyptykiem Wylie. 

Sofa Archile Salvagni, inspirowana kształtem aligatora, została umieszczona tak, aby jej organiczny kształt oddzielał jadalnię od salonu. Zestawiona z fotelem wypoczynkowym Franco Albini Fiorenza i fotelem Lympho Contemporary autorstwa Tarasa Zheltysheva wprowadza do wnętrza miękkość, a modułowy stolik kawowy autorstwa Liz Hopkins, który można układać w stosy – geometryczny akcent i nawiązanie do żółcieni z dyptyku Rose Wylie. 

Crina Arghirescu

W głównej sypialni Arghirescu Rogard zaprojektowała obszerny zagłówek, obity grubym, ciemnozielonym aksamitem. W ten sposób powstał w tym pokoju mocny środek ciężkości. Ściany pokryte są tu od podłogi do sufitu obrazami właścicielki i jej matki. Po jednej stronie sypialni znajduje się biurko z żywicy i brązu projektu Hélène de Saint Lager, stanowiące romantyczny, prywatny kącik do pisania, natomiast stolik kawowy według własnego projektu Arghirescu Rogard stoi w nogach łóżka.

Crina Arghirescu Rogard posiada podobno encyklopedyczną wiedzę na temat klasycznego i współczesnego wzornictwa. Dlatego ze swadą potrafiła zaimplementować we wnętrzu współczesny design kolekcjonerski, rozpisując inteligentny dialog pomiędzy architekturą, meblami a obiektami artystycznymi. Aby oddać unoszącego się w tym miejscu ducha sztuki, dobrała mocne, autonomiczne elementy – rzeźbiarskie meble i akcesoria. Cały myk polega jednak na tym, że udało jej się przy tym nie zamienić tego mieszkania w galerię sztuki, tylko stworzyć przestrzeń do swobodnego, wygodnego życia.

Crina Arghirescu

Claudia Doring Baez

Malarka urodzona w 1960 roku w Meksyku. Mieszka w Nowym Jorku. Jej obrazy ożywiają odniesienia do historii sztuki i literatury wyrażone współczesnym, ekspresjonistycznym językiem. Baez prowadzi rozmowy z twórczością wielkich artystów minionych stuleci i rezonuje z nimi.

W jej obrazach znajdziemy odniesienia do niemieckiego ekspresjonizmu, Marcela Prousta, Tycjana, Fra Angelico i Johannesa Vermeera, a także inspiracje współczesnymi artystami, np. Cindy Sherman.

Crina Arghirescu Rogard 

Międzynarodowa architektka i projektantka wnętrz. Urodziła się w Bukareszcie. Po ukończeniu prestiżowego Wydziału Architektury Politechniki w Mediolanie przeniosła się do Paryża, gdzie przez kilka lat pracowała dla Charles Zana, jednej z najbardziej znanych francuskich firm zajmujących się projektowaniem wnętrz, a następnie zamieszkała w Nowym Jorku, gdzie dołączyła do zespołu Adama Tihany’ego.

Crina preferuje podejście humanistyczne i w swojej pracy stawia na trzy podstawowe wartości: elegancję, poezję i odwagę. Jej projekty są zarówno rygorystyczne architektonicznie, jak i pełne artystycznej wyobraźni. Założone przez nią studio posiada filie w Paryżu i Nowym Jorku i realizuje wnętrza od Miami po Casablankę.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Intemporel znaczy ponadczasowy

Crina Arghirescu Rog

Paryż | 23 lutego 2025

Crina Arghirescu Rogard łączy nowoczesność z pałacowym stylem

Czy to wygodne?

Czy to wygodne?

Medellín | 11 stycznia 2025

Jego meble może wyglądają dziwacznie, ale podobno są bardzo praktyczne!

Mistrzyni światła

Mistrzyni światła

Nowy Jork | 10 listopada 2024

Jak powstają magiczne lampy Lindsey Adelman? Odwiedzamy jej pracownię!