ZNAMY ZWYCIĘZCÓW 10. EDYCJI MAZDA DESIGN! W TYM ROKU ZMAGANIA KONKURSOWE W CAŁOŚCI ZDOMINOWAŁY KOBIETY

TEKST: JUS, ZDJĘCIA: MATERIAŁY PRASOWE

ŁÓDŹ 21.5.2019

WYDARZENIA

Znamy zwycięzców 10. edycji Mazda Design! W tym roku zmagania konkursowe w całości zdominowały kobiety. Tytuł Grand Prix konkursu i pierwsze miejsce w kategorii Przestrzeń otrzymała praca pt. „Miko” autorstwa Joanny Kośko i Roksany Licznerskiej. Jury doceniło zachwycającą prostotę koncepcji i piękno prezentacji obiektu, który odbija i załamuje światło, tworząc naturalne wrażenie mijania czasu. Tegoroczna jubileuszowa edycja konkursu została zorganizowana pod hasłem „MA”. To wieloznaczne pojęcie odwołujące się do japońskiej filozofii życia, sposobu tworzenia i estetyki znalazło swoje idealne odzwierciedlenie w jednej z konkursowych inspiracji - Nowej Maździe 3.
Minęła dekada od chwili przeprowadzenia pierwszej edycji konkursu projektowego Mazda Design. Przez koleje lata uczestnicy zaprojektowali kilka tysięcy obiektów z różnych dziedzin designu, a zmiany jakim podlegał sam konkurs były ściśle związane z ewolucją języka projektowania japońskiej marki. Jubileuszowa edycja to czas, żeby pozwolić sobie na oddech i chwilę przerwy, a także refleksję, w jaki sposób kształtujemy naszą przestrzeń życiową i jak rozumiemy poczucie komfortu. Zachętą stała się koncepcja „MA”, która oznacza dosłownie „przestrzeń pomiędzy”, „pauzę” czy „oddech” i wyraża japońską filozofię postrzegania przestrzeni, tworzenia sztuki i projektowania, którego naczelną zasadą jest „mniej daje więcej”. Ta filozofia odcisnęła głębokie piętno na Nowej Maździe 3, która stała się inspiracją tegorocznej edycji konkursu.

Zwycięzców Mazda Design 2019 wyłoniło jury: Tomek Rygalik, Edgar Bąk, Anna Grużewska, Marcin Rusak (laureat Mazda Design Award 2017) oraz Alicja Patanowska (laureatka MDA 2018) oraz Jo Stenuit – dyrektor designu Mazda Motor Europe. Znaczenie koncepcji „MA” najlepiej zinterpretowały kobiety – to one zdobyły główne nagrody we wszystkich kategoriach. Biorące udział w zmaganiach projektantki potrafiły we wdzięczny i sugestywny sposób przełożyć ideę konkursu na swoją wrażliwość i własny język projektowania.

Zdaniem jurorów powyższe kryteria najpełniej zrealizował projekt „Miko” autorstwa Joanny Kośko i Roksany Licznerskiej zgłoszony w kategorii Przestrzeń. Praca otrzymała tytuł Grand Prix, a jej autorki nagrodę w wysokości 15 tys. złotych.

Jury doceniło idealny minimalizm i piękno prezentacji obiektu, który odbija i załamuje światło, tworząc efektowne iluminacje będące zapisem zmian kierunku i natężenia naturalnego światła słonecznego. Miko może być alternatywą dla tradycyjnego zegara ściennego, wywołując naturalne wrażenie mijania czasu wraz ze zmianą układu światła i cienia na powierzchni ścian. To praca głęboko związana z ideą MA, w której to, co niematerialne odgrywa decydującą rolę – światło podkreśla funkcje i eksponuje piękno przedmiotu.

W kategorii Człowiek pierwszą nagrodę i 10 tys. złotych otrzymała Ewa Nowak za projekt pt. „Incognito”. Ta piękna i urzekająca prostotą maska jest efektownym symbolem zagrożeń, które czyhają na ludzi we współczesnym świecie i mogą eskalować w przyszłości – zagrożeń w postaci inwigilacji i braku anonimowości. Maska, pełniąca również rolę biżuterii, ma za zadanie zapewnić użytkownikowi swobodę i komfort poprzez ochronę wizerunku przed wszechobecnymi kamerami i systemami rozpoznawania twarzy. W tym sensie „Incognito” stanowi ochronę przed niechcianymi bodźcami, co było główną treścią zadania w tej kategorii.

W rywalizacji na alternatywne logo Mazdy na kolejne stulecie marki (kategoria Znak) pierwszą nagrodę i 10 tys. złotych za projekt pt. „Synergia” otrzymały projektantki Natalia Konowałek i Dominika Baran. Jury przyznało nagrodę znakowi, który jest innowacyjny, dynamiczny, a zarazem niezwykle prosty. Logo wykorzystuje właściwości ekranów OLED stając się kolejną, żywą płaszczyzną bryły samochodu. Połączenie zaawansowanej technologii i szlachetnego minimalizmu odzwierciedla założenia, którymi kierują się projektanci nowych modeli Mazdy, a zmienna i subtelna linia znaku odwołuje się do japońskiej tradycji i dbałości o detal.

Ponadto jury postanowiło przyznać wyróżnienie za projekt pt. Nerzecz autorstwa Marleny Karpy, Teresy Otulak oraz Agaty Legawiec. W odpowiedzi na zadanie w kategorii Człowiek – w której do zaprojektowania był przedmiot zwiększający komfort życia codziennego poprzez minimalizowanie nadmiaru bodźców płynących z otoczenia – projektantki zaoferowały koncepcję „nierzeczy”. Jak podkreśliły: „Rzecz w tym, że nie rzecz jest rozwiązaniem”, dając do zrozumienia, że odpowiedzią na zadanie nie jest konkretny przedmiot, lecz krytyczne podejście do funkcjonalności przedmiotów i potrzeby ich tworzenia.

Wszystkie nagrodzone prace, a także inne wyróżniające się projekty tegorocznej edycji konkursu zostaną zaprezentowane podczas Łódź Design Festival. Ponadto na specjalnej wystawie MAZDA DESIGN ICONS po raz pierwszy w Polsce będzie można zobaczyć obiekt z kolekcji Flora stworzonej przez Marcina Rusaka, laureata nagrody Mazda Design Award 2017.

Więcej na: www.mazdadesign.pl

W kategorii CZŁOWIEK pierwszą nagrodę i 10 tys. złotych otrzymała Ewa Nowak za projekt pt. „Incognito”.

Tytuł Grand Prix konkursu i pierwsze miejsce w kategorii PRZESTRZEŃ otrzymała praca pt. „Miko” autorstwa Joanny Kośko i Roksany Licznerskiej.