WYJĄTKOWOŚĆ LWOWA W MUZEUM ARCHITEKTURY

TEKST: ŁUKASZ POTOCKI, ZDJĘCIA: MATERIAŁY PRASOWE

WROCŁAW 24.9.2016

ARCHITEKTURA WYDARZENIA

Muzeum Architektury we Wrocławiu zaprasza na kolejną wystawę organizowaną w ramach Europejskiej Stolicy Kultury „Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm”. Patronem wydarzenia, które jest pierwszą tak obszerną prezentacją osiągnięć lwowskich architektów, jest „Design Alive”.
Wystawa, której kuratorem jest profesor Andrzej Szczerski, poświęcona jest modernistycznej architekturze i urbanistyce Lwowa. Lata Drugiej Rzeczypospolitej przyniosły nowe możliwości rozwojowe, które zostały konsekwentnie wykorzystane na rzecz budowy nowoczesnego miasta o ważnej pozycji w kraju i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Przede wszystkim stworzono ramy dla funkcjonowania złożonego organizmu miejskiego i codziennego życia mieszkańców, dzięki którym mogły działać tak różne stowarzyszenia i twórcy, stanowiący o dynamice życia kulturalnego miasta, jak grupa „Artes”, lwowscy fotograficy, projektanci plakatów, twórcy lwowskiej szkoły matematycznej, środowiska uniwersyteckie i politechniczne, filmowcy, radiowcy i inni.

W tym kontekście rozwijała się architektura modernistyczna we Lwowie, której wartość i znaczenie są nie do przecenienia. Lwowskie środowisko architektoniczne pozostawiło wybitne realizacje we wszystkich dziedzinach nowej architektury - od prywatnych willi i kamienic, przez gmachy użyteczności publicznej po siedzibę lwowskiego radia i tereny sportowe.

Wystawa w Muzeum Architektury we Wrocławiu jest pierwszą tak obszerną prezentacją osiągnięć lwowskich architektów, które pokazane zostaną na tle innych dziedzin życia kulturalnego w mieście, za pośrednictwem planów, makiet architektonicznych, fotografii, dzieł sztuki, plakatów, pocztówek i filmów. Opracowana w oparciu o kolekcje publiczne i prywatne z Polski i Ukrainy jest różnorodnym portretem modernistycznego miasta i podkreśla rolę Lwowa jako centrum nowoczesności w czasach Drugiej Rzeczypospolitej.

Tytuł – wybrana z kalendarza data bez większego znaczenia dla historii miasta – wskazywać będzie, że punktem wyjścia dla konstrukcji wystawy jest perspektywa zwyczajnego życia jego mieszkańców. Jednakże to właśnie lwowska codzienność stanie się pretekstem do podkreślenia wyjątkowości Lwowa i jego miejsca na mapie nowoczesności w XX wieku.

Wystawie będzie towarzyszył obszerny katalog pod redakcją profesorów Bohdana Czerkiesa i Andrzeja Szczerskiego, zawierający eseje badaczy z Polski i Ukrainy oraz szeroki wybór materiałów ikonograficznych.

Ekspozycja jest jednym z głównych punktów programu architektonicznego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

„Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm”. 29 września - 20 listopada, Muzeum Architektury we Wrocławiu, ul. Bernardyńska 5. Więcej na www.ma.wroc.pl

lwow_plakat-maly

Tadeusz Teodorowicz-Todorowski, projekt domu jednorodzinnego, widok perspektywiczny, 1931 rok, tusz, akwarela, karton, zbiory Muzeum Architektury we Wrocławiu.

Tadeusz Teodorowicz-Todorowski, projekt kościoła modernistycznego, widok perspektywiczny, praca studencka z przedmiotu „Architektura II” prowadzonego przez prof. Witolda Minkiewicza, 1930 rok, ozalid, papier na kartonie, zbiory Muzeum Architektury we Wrocławiu

Tadeusz Teodorowicz-Todorowski, dom własny przy ul. Pomorskiej 45 na osiedlu Żelazna Woda, widok perspektywiczny, 22.07.1945, akwarela i ołówek na kartonie, zbiory Muzeum Architektury we Wrocławiu

Tadeusz Teodorowicz-Todorowski, projekt szpitala, praca studencka z przedmiotu „Budownictwo utylitarne” prowadzonego przez prof. Władysława Derdackiego, widok perspektywiczny przeszklonego narożnika, 1929, tusz, akwarela i ołówek na kartonie, zbiory Muzeum Architektury we Wrocławiu

Tadeusz Teodorowicz-Todorowski, projekt stoiska fabryki porcelany „Ćmielów” na Międzynarodowe Targi Wschodnie we Lwowie, widok perspektywiczny, 1927–1928, gwasz, akwarela i ołówek na kartonie, zbiory Muzeum Architektury we Wrocławiu

Andrzej Nitsch, projekt siedmioklasowej szkoły żeńskiej, widok perspektywiczny, praca studencka, 1933, tusz, ołówek i kredka na kartonie, zbiory Muzeum Architektury we Wrocławiu