Wojciech Szczurek: Swoje miasto trzeba lubić

Nie w Gdyni, którą zarządza od 14 lat, lecz w Gdańsku spotkał się z publicznością Wojciech Szczurek. Prezydent miasta był gościem kolejnej odsłony Design Alive Awards Exhibition and Talks on Tour.

Nie w Gdyni, którą zarządza od 14 lat, lecz w Gdańsku spotkał się z publicznością Wojciech Szczurek. Prezydent miasta był gościem kolejnej odsłony Design Alive Awards Exhibition and Talks on Tour.

Wojciech Szczurek jest laureatem pierwszej edycji Design Alive Awards 2012 w kategorii Strateg. Nic więc dziwnego, że większą część rozmowy, którą poprowadził Wojciech Trzcionka, dyrektor wydawniczy „Design Alive”, została poświęcona problematyce miasta, którym z powodzeniem nasz laureat kieruje od kilkunastu lat, będąc zarazem rekordzistą w skali kraju pod względem poparcia w wyborach samorządowych. – Swoje miasto i jego mieszkańców trzeba po prostu lubić – zadeklarował Szczurek pytany, dlaczego w Gdyni udaje się realizować urbanistyczne i społeczne idee w oparciu o zdobycze i wartości designu. – Z jednej strony dbamy o dziedzictwo, czyli architekturę modernistyczną, powstającą w latach 20. i 30., z drugiej świadomie wpływamy na jego współczesną urbanistykę i kształt miasta. Staramy się działać tak, by miasto się rozwijało i kształtowało przestrzeń w sposób funkcjonalny, a jednocześnie nowoczesny, aby było atrakcyjnie zaprojektowane a jednocześnie odbierane przez mieszkańców jako coś, co służy nam wszystkim na co dzień – przyznawał prezydent Gdyni.

Szczurek jest przekonany, że mieszkańcy Gdyni poznają realną wartość designu. – Choć sam termin design jest popularny od kilku czy kilkunastu lat, my już wcześniej mówiliśmy o nowocześnie zaprojektowanym mieście. Design stał się narzędziem rozwojowym, pokazującym, jak kolejne pokolenia mieszkańców na kolejnych etapach kształtowania miasta mogą dodawać nowe wartości i rozwiązania. Dodawać w sposób świadomy, bo w tym tkwi skuteczna droga do osiągnięcia sukcesu – przekonywał Szczurek.

Miasto, któremu szefuje najczęściej w świecie projektowym jest kojarzone z Gdynia Design Days, od niedawna także Centrum Designu Gdynia. – Najważniejsze jednak, aby design nie był odświętny, okazjonalny, wyłącznie festiwalowy. Jego siła tkwi w codziennej pracy, w wykorzystywaniu na co dzień jego narzędzi – dodawał. To dlatego w Gdyni, jeśli toczy się dyskusja na temat zmian w przestrzeniach publicznych, chętnie włączają się do niej także mieszkańcy. Tym samym mają realny wpływ na swoje najbliższe otoczenie. W mieście design jest widoczny nie tylko w krajobrazie miasta, lecz również w jego gospodarce, gdzie staje się elementem pobudzającym do aktywności i dzialania. Przecież jeszcze niedawno Gdynia była związana z przemysłem morskim w 80 procentach, dziś jest to zaledwie 10 procent. A mimo to miasto nie przeżyło gospodarczej zapaści.

Z prezydentem Gdyni spotkaliśmy się w Gdańsku, prezydent zapytany o relacje łączące te dwa ośrodki przyznał, że w pewnych przestrzeniach życia miasta ze sobą oczywiście konkurują, potrafią też ze sobą współpracować. Zresztą element współpracy jest jednym z kluczowych pojęć do zrozumienia sukcesu Gdyni. – dziś już nikt nie pracuje jednoosobowo, funkcjonujemy zespołowo, i wszystkim jest bliska formuła dialogu – przekonywał Szczurek.

Spotkanie z prezydentem Gdyni było częścią gdańskiej odsłony Design Alive Awards Exhibition and Talks on Tour. Na targach zaprezentowaliśmy również wystawę dokumentującą zeszłoroczną edycję nagrody. Wojciech Szczurek, jako jej laureat, znalazł również czas, aby odwiedzić ekspozycję, na której można oglądać wielkoformatowe fotografie wszystkich nagrodzonych i wyróżnionych, a także wybrane projekty naszych partnerów, którymi są: Schattdecor, Leica, APS, Zieta Processdesign, Noti i Balma.

Więcej: www.designalive.pl/awards, www.aboutdesign.com.pl

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Klinika architektury

Klinika architektury

Gdańsk | 16 stycznia 2024

Odwiedzamy niezwykłą klinikę stomatologiczną projektu IFA Kamil Domachowski