WIELKI POWRÓT DOROTHY DRAPER, CZYLI MISTRZOWSKA SCENOGRAFIA „RATCHED”

TEKST: DOROTA ŁASKI. ZDJĘCIA: SAEED ADYANI/NETFLIX

LOS ANGELES 27.10.2020

ARCHITEKTURA DESIGN MODA SZTUKA WYDARZENIA

Premiera amerykańskiego thrillera psychologicznego „Ratched”, będącego prequelem znanej na całym świecie powieści Kena Keseya z 1962 roku pt. „Lot nad kukułczym gniazdem”, odbiła się szerokim echem wśród fanów serialowych nowinek. Nie mniejsze wrażenie produkcja zrobiła na miłośnikach pięknych wnętrz, bo tych w „Ratched” nie brakuje!

W główną rolę siostry Mildred Ratched wciela się Sarah Paulson, laureatka Złotego Globu i Emmy za rolę w serialu „American Crime Story” a towarzyszy jej plejada innych gwiazd m.in. Cynthia Nixon („Seks w wielkim mieście”), Sharon Stone („Nagi instynkt”) oraz Corey Stoll („House of Cards”). Wśród recenzji serialu z łatwością można się natknąć na opinie, że to prawdziwie dekadencka wizualna uczta.

ratched_netflix_designalive-7
Na zdjęciu: Sarah Paulson jako Mildred Ratched

Akcja rozgrywa się w roku 1947, kiedy to do szpitala psychiatrycznego, położonego w Północnej Kalifornii, przyjeżdża Mildred Ratched, aby rozpocząć pracę na stanowisku pielęgniarki. Do zgłębienia jej dalszych losów zachęcamy już podczas seansu, tymczasem skupmy się na tym, co nas ujęło najbardziej – na zachwycającym designie. Trudno powiedzieć co bardziej przyciąga uwagę: scenografia czy stroje – nie można w tym miejscu nie wspomnieć o musztardowej garsonce inspirowanej projektami Diora z końcówki lat 40., którą już na samym wstępie ma na sobie główna bohaterka. Elegancki szpital Lucia State Hospital dużo bardziej przypomina ekskluzywny hotel aniżeli placówkę medyczną. Aksamitne krzesła i pastelowa pościel zachęcają do zostania na dłużej już od przekroczenia progu.

– Ryan (Murphy, reżyser – przyp. red.) powiedział, że chciałby, aby wystrój przypominał ekskluzywny hotel, który został przekształcony w szpital, ale nadal zachował wiele ze swojego blasku – mówi producentka, Judy Becker. W poszukiwaniu inspiracji Becker oraz jej zespół odwiedzili niezliczone hotele w całej Kalifornii. Poszukiwania te doprowadziły ich do sześciopiętrowego hotelu Arrowhead Springs w San Bernardino – wielkiego kurortu w stylu gregoriańskim, zaprojektowanego przez słynnego hollywoodzkiego architekta Paula Williamsa i udekorowanego przez legendarną stylistkę Dorothy Draper. Szykowność hotelu oraz zachowane oryginalne elementy wystroju stały się punktem wyjścia do stworzenia serialowej scenografii.

W szpitalu goście mogą zameldować się w eleganckim gabinecie pielęgniarki, z kolei pracownicze pomieszczenie socjalne przypomina uroczą herbaciarnię dla dam (inspiracją była tu słynna restauracja The Birdcage w dawnym Lord & Taylor). Nazwa każdego pokoju pochodzi od nadruku widocznego na jego niezwykłej tapecie w stylu vintage, stąd: Pokój Bluszczu, czy Pokój Różany. Każdy pokój jest również zaprojektowany w innej kolorystyce przejawiającej się od koloru ścian po wykładzinę i meble. To właśnie ze względu na specyficzną paletę barw, do wystroju wykorzystano niestandardowe tapicerowania oferowane przez marki SDM Co. oraz Sofa U Love a część pozyskano ze sklepu z antykami w Pasadenie, w Kalifornii, oraz lokalnych rekwizytorni i sklepów ze starociami. Na potrzeby produkcji powstały również kinkiety ścienne a żyrandole zakupiono w amerykańskich sklepach vintage.

Więcej na: www.dorothydraper.com


Pokój głównej bohaterki zwraca uwagę drewnianymi detalami, które przywodzą na myśl rustykalną stylistykę północnej Kalifornii

W zakresie wystroju pokój wypoczynkowego, Becker inspirowała się starymi restauracjami w domach towarowych

W wystroju każdego z pokoi wykorzystano inną paletę barw wykorzystaną od tapet w stylu vintage po wykładzinę

Przybrudzony turkus i zwiewne kotary stały się motywem przewodnim szpitalnego solarium

– Chcieliśmy, aby hol wyglądał elegancko i przytulnie, tak jak podczas meldowania się w hotelu – mówi producentka, Judy Becker

Sceny plenerowe kręcono na Ranczo Gillette w Malibu, gdzie specjalnie na potrzeby produkcji zbudowano gorące źródła