UCHYLIĆ BRAMĘ CHIN

EWA TRZCIONKA, KORESPONDENCJA Z HONGKONGU

HONGKONG 17.12.2013

DESIGN LUDZIE MIEJSCA RZECZY STYL ŻYCIA WYDARZENIA

Business of Design Week to coroczna impreza organizowana od 2002 roku przez Design Centre w Hongkongu. Dziś hongkoński tydzień designu uważany jest za najważniejsze wydarzenie tego typu w azjatyckim kalendarium. 7 dni, 11 wydarzeń, 100 wyśmienitych prelegentów i 100 tys. odwiedzających.
Tegorocznym partnerem była Belgia, która z 300-osobową reprezentacją wystawców, prelegentów i projektantów zagarnęła sporą część uwagi Azjatów. Jednak Polacy również zaznaczyli swoją obecność. W jednym z wydarzeń nazwanym Inspiration Hall Łódź Art Center pokazała przekrojową wystawę "Must Have from Poland", a na niej produkty m.in.: Vzoru, Mops Design, Ćmielów Design, Zieta Prozessdesign, Pagedu czy Tabandy. Ci ostatni zorganizowali również warsztaty własnoręcznego składania miniatur krzesełek Diago.

Jednym z najważniejszych wydarzeń BoDW jest Forum - barometr zmian w społeczeństwie i wskaźnik trendów w projektowaniu. Wśród wykładowców same autorytety, wystarczy wymienić: Anne Chapelle - prezes firm, do których należą takie marki ubrań, jak Ann Demeulemeester i Haider Ackermann, Toyo Ito - japońskiego architekta z Nagrodą Pritzkera na koncie czy Deyana Sudjica, dyrektora Design Muzeum w Londynie. Moda, projektowanie przemysłowe, samochody, przestrzeń publiczna, architektura - program został zaprojektowany niezwykle szeroko i interesująco. Na jednej scenie spotkali się m.in. Belgowie, Japończycy, Amerykanie, Niemcy, Brytyjczycy i Polacy. W bloku poświęconym grafice, swoją prezentację mieli Magdalena i Artur Frankowscy (Fontarte), a w czasie poświęconym projektowaniu produktu o swojej pracy opowiadali Gosia Rygalik i Tomek Rygalik (Studio Rygalik). Przy prezentacji slajdów z dorobkiem tych ostatnich na sali rozbrzmiały ciekawskie migawki aparatów.

Mówi się, że Hongkong to brama Chin - kraju pełnego kontrastów, znanego z kopiowania i niskiej jakości, ale też z niezwykłego dynamizmu zmian. Pierre Leclercq pracował niegdyś jako szef projektowania BMW M, dziś jest wiceprezesem i dyrektorem projektowania w Great Wall Motors, pierwszej niezależnej firmie motoryzacyjnej w Chinach. Według niego, dla projektanta spoza Azji praca na rzecz chińskiej marki jest wielkim wyzwaniem: - Tu wszystko zmienia się co dwa i pół roku. Nie ma dalekosiężnych planów. Trzeba pamiętać, że w Azji tylko dziesięć procent mieszkańców ma samochód, który nadal jest symbolem wysokiego statusu. W świecie, który znałem do tej pory, taki stan to przeszłość. Pytany o największe trudności mówił o potężnej barierze językowej: - Jest nie do pokonania w krótkim czasie. Mam pod sobą około 300 pracowników, czasem to zwykli robotnicy i tylko paru z nich zna angielski. Wszystko toczy się przez tłumaczy i to zabiera masę czasu.

- Chińskiego uczę się od 1998 i cały czas edukacja trwa. To nieskończony proces - przytakuje Marcin Jacoby z Instytutu Adama Mickiewicza odpowiedzialny za promocję polskiej kultury w Azji.

Chiny to potężny rynek. Niejednego kusi, by uszczknąć tortu dla siebie. Są tacy, którym się udaje. - Hongkong jest niezwykły, jest zupełnie inny niż głębokie Chiny - mówił Robert Majkut, który wraz z Elżbietą Madej przyjechali do Hongkongu przypilnować rozładunku fortepianu Whaletone. Pierwszy sprzedany tu egzemplarz stanie w wielkim, pustym holu, bo tutaj przestrzeń jest największym luksusem. - To miasto szaleńczego tempa zmian, pracowitości, kast i kontrastów. Jednak to najbardziej w tym mieście fascynuje - dodaje.

Udział polskiej delegacji w BoDW został zorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach promocji polskiej kultury za granicą. Instytutowi dziękujemy za pomoc w realizacji materiału. Więcej we wiosennym wydaniu kwartalnika "Design Alive".

Więcej: www.bodw.com

Od lewej: Rafał Łosiak (Łódź Art Center), Adam Stadnik (Divadlo), Zuzanna Skalska (VanBerlo), Oskar Zięta (Zieta Prozessdesign), Ewa Trzcionka (Design Alive), Olga Łosiak (Łódź Art Center), Marta Piechocka (Instytut Adama Mickiewicza), Filip Ludka (Tabanda), Barbara Krzeska (Instytut Adama Mickiewicza), Agata Połeć (Łódź Art Center).

"Design Alive" na spacerze w Hongkongu. fot. Ewa Trzcionka

Wystawa "Must Have from Poland". fot. Ewa Trzcionka

Business of Design Week to coroczna impreza organizowana od 2002 roku przez Design Centre w Hongkongu. fot. Ewa Trzcionka

Gosia Rygalik i Tomek Rygalik. fot. Ewa Trzcionka