Taoizm w chińskim laboratorium

| MM

24 kwietnia 2012 | Rzeczy

Chiński projektant Zhang Zhoujie kilkanaście miesięcy temu, po ukończeniu studiów, założył własne laboratorium, w którym bada formę przedmiotów i rozmaite szanse na ich kształtowanie z zachowaniem naturalnego porządku rzeczy. Projektant zapewnia, że najnowsze osiągnięcia w dziedzinach cyfrowych połączył z Wu Wei, podstawową zasadą taoizmu, która mówi o tym, aby pozwolić rzeczom żyć z godnie z ich naturą.

Chiński projektant Zhang Zhoujie kilkanaście miesięcy temu, po ukończeniu studiów, założył własne laboratorium, w którym bada formę przedmiotów i rozmaite szanse na ich kształtowanie z zachowaniem naturalnego porządku rzeczy. Projektant zapewnia, że najnowsze osiągnięcia w dziedzinach cyfrowych połączył z Wu Wei, podstawową zasadą taoizmu, która mówi o tym, aby pozwolić rzeczom żyć z godnie z ich naturą.

Zhang Zhoujie swoje cyfrowe laboratorium założył w 2010 roku. Postanowił zmierzyć się z technologiami, które w przyszłości być może staną się naszą codziennością. I mierzy się z dwoma cyfrowymi projektami parametrycznymi: triangulacją i symulacją.

W poszukiwaniu najlepszych form dla przedmiotów codziennego użytku (jak na przykład krzesła czy fotele) postanowił przyjrzeć się nie tylko cyfrowym parametrom, pochodzącym z danych komputerowych. Wirtualne dane postanowił wesprzeć filozoficznym doświadczeniem, opisującym naturę rzeczy i pozostającym w zgodzie ze sobą. Praca w laboratorium polega jednak co dzień na łączeniu tradycyjnych technik wytwarzania z najnowszymi osiągnięciami cyfrowych technologii, w tym obróbki.

Zhang Zhoujie stworzył swoiste kody, porządkujące struktury przedmiotów. Zgodnie z jego założeniem, poszczególne struktury mogą tworzyć zbliżone porządki, jak kod DNA, który składając się z mniejszych cząstek potrafi budować określony materialnie schemat (np. żywego organizmu).

Dlatego projekt triangulacji wykorzystuje trójkątne powierzchnie w tworzeniu przedmiotów. Produkowane przedmioty zostały wybrane spośród stu różnych eksperymentalnych obiektów. Obiekty te są wcześniej generowane z całych rodzin przedmiotów o wspólnych cechach. I w ten sposób powstają ich „drzewa genealogiczne”. Wszystkie rozpoczynają jednak swoje życie jako płaskie oczka połączonych ze sobą trójkątów. Pierwotne kształty oczek tworzą poszczególne typy przedmiotów.

Laboratorium oferuje możliwość tworzenia spersonalizowanych krzeseł na zamówienie, wtedy klient zostaje zostaje poddany wszechstronnym pomiarom. Badania umożliwia specjalne urządzenie pomiarowe, wyposażone w setki czujników. Dane klienta są bezpośrednio przekładane na model cyfrowy i w ten sposób rozpoczyna się praca np. nad spersonalizowanym krzesłem.

Sam proces produkcyjny to już odwzorowanie cyfrowych schematów w metalu, najczęściej tytanie bądź stali nierdzewnej. Poszczególne trójkąty są wycinane laserowo a następnie wyginane do poprawnego ich ustawienia. Proces gięcia jest wykonywany ręcznie, choć kontrolowany przez urządzenia cyfrowe. Ten proces jest powtarzany przy każdym kolejnym elemencie krzesła. Łączenie elementów jest wspomagane wzmacnianiem warstwami włókna szklanego. Niemal gotowy przedmiot jest jeszcze wzmacniany pianką o dużej gęstości a następnie jego ostre krawędzie bywają również polerowane.

Na razie większość projektów stworzonych w cyfrowym laboratorium to prototypy.

Więcej: www.zhangzhoujie.com

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Czas na wyciszenie. Katarzyna Jasyk prezentuje najnowszy projekt

Wyciszenie

Warszawa | 1 października 2020

Katarzyna Jasyk prezentuje najnowszy projekt

Ikony designu: Fotel, który łamie konwenanse

Po prostu D4

Lauenförde | 21 marca 2019

Ikony designu. Fotel, który łamie konwenanse.

Kultowy fotel w nowej odsłonie

Nowa twarz ikony

Tolentino | 27 listopada 2018

Kultowy fotel Sanluca projektu braci Castiglioni w nowej odsłonie!

Fotel eventowy

Fotel eventowy

Malmö | 11 stycznia 2017

Fotel, który doskonale nadaje się do wystawiania na zewnątrz.