ŁÓDŹ DESIGN FESTIVAL 2013. IT’S ALL ABOUT HUMANITY

ŁÓDŹ 13.9.2013

DESIGN LUDZIE WYDARZENIA

Gdy w 2007 roku ruszał Łódź Design Festival, w jego programie znajdowało się kilka wystaw, spotkań i warsztatów. Po sześciu latach, to najważniejszy festiwal poświęcony designowi w Polsce i jeden z ważniejszych w naszej części Europy. W zeszłym roku 11-dniową imprezę odwiedziło 45 tys. osób, gdzie w ponad 20 lokacjach na terenie Łodzi mogło obejrzeć ponad 1 100 obiektów stworzonych przez 640 projektantów. O tegorocznej edycji festiwalu, a także jego przyszłości rozmawiamy z Michałem Piernikowskim, dyrektorem ŁDF.
Każda kolejna edycja festiwalu ma swoje hasło przewodnie. Co będzie nim w tym roku?
- Będzie nim sentencja "It's all about humanity". Co roku hasło przewodnie próbuje wyrazić obowiązujące trendy w projektowaniu. Ale nie tylko - siłą festiwalu niezmiennie pozostaje otwartość na to wszystko, co dzieje się w designie, ale także poza jego, granicami, czyli w wielkiej wspólnocie doświadczeń. Skupiamy się na procesach istotnych w wymiarze społecznym, zarówno w kraju, jak i na świecie.



Jedną z najmocniejszych stron festiwalu są wystawy główne. Jakie ekspozycje przygotowujecie z myślą o tegorocznej edycji?
- Skupiamy się wokół trzech głównych bloków, które są rozwinięciem hasła przewodniego. I wokół nich budujemy pewną historię. Głównymi tematami programu przygotowanego przez dyrektor programową festiwalu, Małgorzatę Żmijską będą: Zamieszkanie, Empatia oraz Spożywanie. Ostatnia z nich to tematyka, której dotąd jeszcze szerzej nie poruszaliśmy, tutaj swoje miejsce odnajdą wszystkie kwestie związane z food design oraz szeroko pojętą tematyką "wokół stołu", w której skupimy się nie tylko wokół obiektów, ale też poszukamy odpowiedzi na pytania: jak jemy, jaką rolę jedzenie pełni w społeczeństwie? Uwzględnimy też punkt widzenia współczesnej antropologii, postaramy się dotrzeć do źródeł, obserwując związki pomiędzy kształtem naszych kuchni a kulturowym wymiarem spożywania posiłków. Oczywiście opiszemy także rolę projektanta w kontekście odżywiania. W kategorii Empatia chcemy się koncentrować na roli, jaką w trakcie projektowania pełni "wczuwanie się" w odbiorcę, osobę, dla której tworzymy. Czyli wszystko to, co odróżnia projektanta od artysty. Ten pierwszy powinien mniej wyrażać siebie, a bardziej odpowiadać na potrzeby ludzkie. W Zamieszkiwaniu chcemy opowiedzieć, jak mieszkamy - będzie to najszersza spośród wszystkich tegorocznych kategorii.

Wiele osób odwiedzających festiwal ceni sobie sekcję wykładów i paneli, która udowadnia, że nie tylko chcecie pokazywać sposób, w jaki design zmienia świat, ale także chętnie o zmianach rozmawiacie. Kto w tym roku już potwierdził przyjazd do Łodzi?
- W tym roku zdecydowaliśmy się, aby głównymi tematami tej części festiwalu stały się wszelkie zjawiska związane ze spożywaniem. Oddajemy tą część w ręce duetu Honey & Bunny, który jednocześnie przygotowuje jedną z głównych ekspozycji festiwalowych. W tym roku zapewne czeka nas zmiana: pragniemy, aby ta sekcja była mniej wykładowa, a bardziej obfitowała w dyskusje, także z udziałem uczestników. Swój udział potwierdzili m.in. Gabriele Sorgo z Austrii - wykładowczyni na uniwersytetach w Wiedniu, Innsbrucku i Grazu. Zajmuje się badaniami rytuałów konsumenckich, antropologią historyczną w społeczeństwie konsumpcyjnym, semiotyką żywności czy Beate Koller z Austrii - założycielka inicjatywy Arche Noah, działającej na rzecz bioróżnorodności i ochrony nasion. Ponad osiem tys. członków stowarzyszenia zajmuje się popularyzowaniem wiedzy dotyczącej świadomości konsumpcji i technologiczno-politycznego zaplecza produkcji żywności.

Cała rozmowa Marcina Mońki z Michałem Piernikowskim o ŁDF w najnowszym, ósmym numerze kwartalnika "Design Alive"
Magazyn znajdziesz: tutaj
Prenumeratę zamówisz: tutaj

Łódź Design Festival odbędzie się w dniach od 17 do 27 października. Centrum Festiwalowe będzie znajdować się przy ul. Targowej 35.

"Design Alive" jest patronem medialnym festiwalu.

Więcej: www.lodzdesign.com

Michał Piernikowski - dyrektor Łódź Design Festival. Entuzjasta działań miejskich i projektowania. Inicjator i współorganizator wielu projektów związanych z przemysłami kreatywnymi. fot. Materiały prasowe

W zeszłym roku 11-dniową imprezę odwiedziło 45 tys. osób. fot. Wojciech Trzcionka

Festiwal w Łodzi odbywa się od 2007 roku i dziś jest uważany za jedną z najciekawszych tego typu imprez w Europie. fot. Wojciech Trzcionka