BAGATELA

TEKST: DOROTA ŁASKI, ZDJĘCIA: ANNA ORŁOWSKA

WARSZAWA 30.3.2020

ARCHITEKTURA DESIGN MIEJSCA

W warszawskiej kamienicy z 1913 roku, mieszczącej się przy ulicy Bagatela 10, znajduje się pracownia Katarzyna Baumiller Studio. Wnętrze, w którym zachowano elementy sprzed stu lat m.in. piec, sztukaterie sufitowe czy większość parkietów, oswojone zostało geometrycznymi grafikami na ścianach.

Przyjazną do pracy atmosferę tworzą przebicia między pomieszczeniami, które łączą je w wizualną całość, a której oprawą są wielkie, dwuskrzydłowe drzwi pomieszczeń w amfiladzie. Sprzyja to komunikacji i współegzystowaniu ze sobą osób w pracowni. Przeszklenia zasilają też wnętrze w światło, co ma ogromne znaczenie — mieszkanie jest skierowane w stronę studni monumentalnej kamienicy, ilość światła dziennego jest tu więc reglamentowana.

Wnętrze pracowni reprezentuje podstawowe wartości, które kształtują projekty powstające w pracowni — szacunek dla miejsca wraz z dużą dozą odwagi w zaznaczaniu indywidualnego rysu użytkownika. Wyposażenie celowo zbliża ją do atmosfery mieszkania. Stare, rodzinne meble art deco, prezent ślubny dziadków Katarzyny Baumiller wprowadzają tu klimat przedwojennej jakości, ale w zestawieniu z innymi sprzętami nie są przesadnie poważne. W niektórych pomieszczeniach parkiety były zbyt zniszczone, by je ocalić, i tam zostały częściowo wymienione na jodełkę Chapel Parket, która często pojawia się w kamienicznych realizacjach pracowni, oraz na wykładzinę w sali spotkań — naturalną, ręcznie barwioną.

Zaprzyjaźnione firmy, z którymi pracownia współpracuje przy projektach, zaznaczają tu swoją obecność, a ich produkty stanowią żywą ekspozycję. Za elementami dekoracyjnymi stoi Agencja Dobrych Marek Portfolio, do niedawna sąsiad z części frontowej w kamienicy. Grafiki to dzieło Tymka Jezierskiego, który ma swoją pracownię dwa piętra wyżej. Kwiaty i rośliny pochodzą z kwiaciarni na rogu ulicy — trudno się im oprzeć w drodze do pracy. Kooperacja sięga nawet dalej, do żoliborskich sympatii Kasi Baumiller — wazonów Malwiny Konopackiej i krzesła Mamsam.

To wyraziste wnętrze, wydobywające maksymalny potencjał z tego miejsca. Uszanowanie zastanej sytuacji i osadzenie projektu w danym kontekście, uzupełnione o odważne rozwiązania estetyczne, nadaje tej przestrzeni bardzo indywidualny rys, charakterystyczny dla stylu projektowania Katarzyny Baumiller i jej zespołu.

Więcej na: www.katarzynabaumiller.com