Konstantin Grcic: Mały, czarny kwadrat

| MM

17 października 2011 | Wydarzenia

Kaseta BASF, torebka Chanel, głośnik Marshalla czy iPad Apple’a – te wszystkie przedmioty łączy nie tylko wartość użytkowa. Dla bardzo popularnego ostatnio projektanta Konstantina Grcica istotna stała się forma przedmiotów i wpisany w nie czarny kwadrat. Wystawę można oglądać w Muzeum sztuki Nowoczesnej w Warszawie do 30 października.

Kaseta BASF, torebka Chanel, głośnik Marshalla czy iPad Apple’a – te wszystkie przedmioty łączy nie tylko wartość użytkowa. Dla bardzo popularnego ostatnio projektanta Konstantina Grcica istotna stała się forma przedmiotów i wpisany w nie czarny kwadrat. Wystawę można oglądać w Muzeum sztuki Nowoczesnej w Warszawie do 30 października.

“Black²” jest ekspozycją w wymyśloną i zrealizowaną przez niemieckiego projektanta. Aranżując przestrzeń wystawienniczą Grcic ułożył pewną historię XX-wiecznego wzornictwa, operując wybraną cechą przedmiotów. Stała się nią legendarna forma – kwadrat, który w historii sztuki i wzornictwa zajmuje miejsce osobne. Zamierzeniem projektanta w żaden sposób nie było tworzenie nowej metodologii w badaniu historii wzornictwa, postawił raczej na sytuację, w której wystawa staje się swobodną, pełną ironii i zaskakujących rozwiązań opowieścią, która wyzwala potrzebę podsumowań, nie roszczących sobie jednak prawa do całościowego traktowania zjawiska. To bardziej subiektywna opowieść projektanta o dużej karierze “małego, czarnego” przedmiotu.

Zgromadzone na ekspozycji przedmioty z jednej strony stały się ikonami, z drugiej znów należą do grona obiektów, cieszących się gigantyczną popularnością. Gric spośród tysięcy przedmiotów wybrał te, które w swojej strukturze zawierają motyw “czarnego kwadratu”, stąd na wystawie obecność m.in. kasety BASF, torebki Chanel, głośnika Marshalla czy iPad’a stworzonego przez Apple. Warto pamiętać, że przecież kaseta BASF okazała się pierwszym produkowanym przemysłowo czarnym kwadratem, a zarazem stała się inspiracją jak i wzorem – taką formę przyjęły przecież później dyskietka czy twardy dysk. W sumie na ekspozycji prezentowanych jest 50 przedmiotów.

A sama obecność kwadratu ma niezwykle długą historię, w XX wieku jedną z jego najbardziej eksplorowanych form stał się biały kwadrat Malewicza, który zawisł w przestrzeni wystawienniczej w miejscu dotychczas zarezerwowanym dla sfery sacrum, czyli ikony. Formę kwadratu, nie istniejącą w postaci czystej w naturze wykorzystywali i kolejni twórcy, m.in. Stanley Kubrick w filmie “2001: odyseja kosmiczna” zastosował ją jako symbol ludzkiej ewolucji.
Czarny kwadrat jak czysty ludzki wymysł symbolizuje szereg zjawisk. Grcic postanowił odnieść je do XX-wiecznego wzornictwa, obfitującego w zróżnicowane narracje, tworzących mnóstwo kombinacji. Grcic zdaje się nam mówić, że czarne kwadraty są wszędzie, trzeba tylko chcieć je zauważać.

Wystawa “Black²” była już prezentowana we Włoszech w Istituto Svizzero di Roma, natomiast w Warszawie można ją oglądać w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (ul. Pańska 3) do 30 października. Jest częścią trwającego festiwalu projektowania miasta “Warszawa w budowie”.

Więcej: www.artmuseum.pl

Otwarcie “Black2” – wystawa według koncepcji Konstantina Grcica from Muzeum Sztuki Nowoczesnej on Vimeo.

Powiązane artykuły:

Minimalizm do wynajęcia – wakacyjne apartamenty na warszawskiej Pradze

Czysta forma

Warszawa | 31 lipca 2020

Minimalizm na warszawskiej Pradze

Komunikacja czy porozumienie?

Komunikacja

Warszawa | 14 marca 2020

O tym dyskutowano podczas 17. edycji OKK! Design

Architektura niepodległości w Europie Środkowej

O niepodległości

Kraków | 6 stycznia 2019

„Architektura niepodległości w Europie Środkowej".