WZORNICTWO W WYDANIU EKSTREMALNYM

DARIA GUBA

26.10.2010

WYDARZENIA

Zmieniające kolory deski snowboardowe, ergonomiczne narty i najlżejszy plecak na świecie - o tym, jaki związek ma wzornictwo z formą i funkcją sprzętów sportowych przekonali się zwiedzający wystawę "Ekstreme Design Gallery" w Śląskim Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie. Prezentacja była częścią festiwalu sportów ekstremalnych Freestyle City Festiwal, jaki odbył się w mieście w dniach 5-8 sierpnia tego roku.
- Początkowo produkty były tworzone zupełnie w oderwaniu od tego, co teraz uważamy za design. Brana była pod uwagę tylko i wyłącznie funkcja, ale ze względu na swój wygląd rzeczy te kompletnie się nie sprzedawały. Pierwsze deskorolki były prostokątnym kawałkiem plastiku, w który wkręcano traki od rolek. Od pewnego czasu jednak połączenie między sztuką a funkcjonalnością, zwłaszcza w sportach ekstremalnych, stało się jednym - tłumaczy Wojtek Kłapcia, kurator wystawy, projektant w firmie Pajak Sport, która wyprodukowała wyróżniony w ubiegłorocznym konkursie Śląska Rzecz, ważący 790 gramów, najlżejszy plecak na świecie.

Dziś producenci sprzętu prześcigają się we wzornictwie, bo atrakcyjny i oryginalny wygląd to przede wszystkim lepsza sprzedaż produktu. Deski snowboardowe posiadają nadruki, zmieniające kolory w zależności od tego, czy są w zimnym, czy w ciepłym pomieszczeniu. Tam, gdzie nie potrzebujemy odcinać się kolorystycznie od otoczenia, deska jest biała. Jeżdżąc po śniegu nasz sprzęt nabiera kolorów, a my nie pozostaniemy niezauważeni. - Bardzo atrakcyjny wygląd produktu wynika ściśle z jego funkcji, czyli z zastosowania takich, a nie innych materiałów i kształtów - dodaje Wojtek Kłapcia.

Ekspozycja "Ekstreme Design Gallery" podzielona została na kilka części. Jedną z nich były niekonwencjonalne fotografie autorstwa Wojciecha Antonowa, Rafała Wielgusa i Marka Ognia. Nowe trendy we wzornictwie sprzętu sportowego prezentowały produkty branży outdoorowej Waltera Grapiusa, głównie z dziedziny snowboardu i wspinaczki skalnej. Powrotem do korzeni sportów ekstremalnych były zdjęcia z lat 70. kajakowych wypraw klubu Kajman oraz najprężniej działającego związku grotołazów w Polsce - bielskiego speleoklubu.

Dziś producenci sprzętu prześcigają się we wzornictwie, bo atrakcyjny i oryginalny wygląd to przede wszystkim lepsza sprzedaż produktu. fot. Wojciech Trzcionka

Ekspozycja "Ekstreme Design Gallery". fot. Wojciech Trzcionka

Deski snowboardowe i narty posiadają dziś nadruki, zmieniające kolory w zależności od tego, czy są w zimnym, czy w ciepłym pomieszczeniu. fot. Wojciech Trzcionka