Ewa Kumlin (z prawej) ze Svensk Form oraz Catherine von Hauswolff ze Svenskt Tenn. fot. Wojciech Trzcionka

SZWECJA ZACHWYCONA POLSKIM ENTUZJAZMEM


MARCIN MOŃKA

18.5.2011

WYDARZENIA

Na zaproszenie Instytutu Polskiego w Sztokholmie gościły w naszym kraju przedstawicielki szwedzkiego środowiska zajmującego się projektowaniem: Ewa Kumlin ze Svensk Form oraz Catherine von Hauswolff ze Svenskt Tenn. Wizytę koordynował Instytut im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Dla gości ze Szwecji nie była to pierwsza wizyta w Polsce, Ewa Kumlin odwiedziła nasz kraj po raz pierwszy w 1991 roku. Teraz, po 20 latach dostrzega wyraźne zmiany, w dodatku zmierzające w dobrym kierunku.

Obie panie przez trzy dni miały okazję poznawać m.in. Warszawę, jej przestrzenie publiczne, instytucje. A przede wszystkim spotykać się z ludźmi. - Przyjechałyśmy do Polski, by odwiedzić polskie instytucje zajmujące się designem, spotkać się z projektantami, przyjrzeć się polskim realizacjom i przestrzeniom publicznym oraz by być może pomysły i rozwiązania zabrać ze sobą do Szwecji. Myślimy też o pewnej platformie wymiany, na której mogliby się spotykać polscy i szwedzcy projektanci - wyjaśnia Ewa Kumlin ze Svensk Form, czyli Szwedzkiego Towarzystwa Rzemiosła i Wzornictwa, instytucji która zajmuje się promocją designu zarówno szwedzkiego jak i międzynarodowego.

Trzy dni w Polsce były dla pań niezwykle intensywne: miały okazję przede wszystkim poznać bliżej wszystko to, co dzieje się w naszym kraju w dziedzinach, które żywo interesują Szwedów. Były zaskoczone wieloma informacjami, m.in. tym, że Polska jest czwartym na świecie producentem mebli, choć widziały że to właśnie w Polsce powstaje mnóstwo mebli dla szwedzkiego potentata spod znaku Ikea. - W dobrym designie niezwykle istotna jest zmiana - przyznają panie. Właśnie problematyką zmian zajmują się od dawna i w tej perspektywie badają zjawiska zachodzące zarówno w Szwecji, jak i wielu europejskich krajach. Stąd też wizyta w Polsce.

Ewa Kumlin i Catherine von Hauswolff miały okazję spotkać się zarówno z polskimi projektantami jak i przedstawicielami firm, które wdrażają polskie wzornictwo. - Jesteśmy naprawdę mile zaskoczone tym optymistyczną atmosferą, jaka panuje w sferze polskiego projektowania i to właśnie teraz, gdy pojawiają się wciąż nowe możliwości, zarówno finansowe - dzięki unijnemu wsparciu, jak i te w sensie społecznym, ponieważ Polacy coraz mocniej akcentują i akceptują zmiany w przestrzeni publicznej - deklaruje Ewa Kumlin.

Badając procesy projektowe zabrały ze sobą do Szwecji choćby sporą wiedzę na temat postrzegania designu w Polsce. - W Polsce wciąż panuje nie tylko problem definicyjny, ale również skojarzenie wzornictwa z przedmiotami, najczęściej drogimi i niedostępnymi dla wszystkich. Cieszymy się jednak, że część środowisk zauważa już, że projektowanie decyduje o jakości życia i wszystkim tym, co znajduje się i dzieje wokół nas. O tym rozmawialiśmy m.in. z polskimi młodymi projektantami - dodaje Ewa Kumlin.

Goście ze Szwecji równie chętnie opowiadały o roli projektanta i jego misji. - Wyznajemy zasadę "good design for a better life" i mocno w nią wierzymy, zwłaszcza teraz, w XXI wieku. Design pomaga zmieniać życie, odpowiada na ludzkie potrzeby. I z tego zdają sobie sprawę projektanci, więc obecnie "bycie designerem" to skomplikowana sprawa, ponieważ projektant musi mierzyć się z wieloma aspektami współczesnego życia: ergonomią, estetyką, ekonomią czy prawami rynku. I wszyscy wiemy, że designer nie tylko musi pełnić rozmaite role, być odpowiedzialnym za projekt, ale też i zajmować się produkcją czy PR-em, być konsultantem, ale również by sprostać zadaniom powinien współpracować z inżynierami czy technologami - mówi Catherine von Hauswolff, organizatorka wystaw oraz konsultantka Svenskt Tenn, jednego z największych w Szwecji sklepów zajmujących się designem, założonym jeszcze w 1924 roku.

Obie panie przyznały, że choć geograficznie nasze kraje łączy pewna bliskość, to jednak wciąż w Szwecji niewiele wiadomo choćby o polskim wzornictwie. Stąd też niezwykle istotna okazała się dla nich wizyta w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, gdzie miały okazję przyjrzeć się bliżej choćby projektowi "Zaprojektuj swój zysk", realizowanemu właśnie przez IWP.

Istotne okazały się również spotkania z polskimi firmami, jak choćby z przedstawicielem marki Comforty. - U nas od lat stawia się na funkcjonalność, to podstawowa kategoria projektowa. Doceniamy również znaczenie rzemiosła, i z rozmów z projektantami i specjalistami z firm wynika, że również w Polsce nawiązania do rzemiosła stają się pewnym obowiązującym kanonem - nie kryje zadowolenia Ewa Kumlin.

Mimo napiętego kalendarza spotkań goście ze Szwecji znaleźli czas, by spotkać się z nami i dowiedzieć się, jak funkcjonuje portal Designalive.pl "Mam nadzieję, że ich wiedza a zarazem misja sprawią, że dobre projekty trafią do ludzi, tak jak działo się przed laty również u nas w Szwecji" - napisała Ewa Kumlin na swoim blogu.

Niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości regularnie będą się odbywać wizyty polskich projektantów w Szwecji oraz odwiedziny skandynawskich twórców w Polsce.