ŚWIADOME NORWESKIE PROJEKTOWANIE


MAC

21.2.2012

WYDARZENIA

Na dalekiej północy od dawna architekci projektują tak, aby pozostawać w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, wykorzystywać naturalne materiały i czerpać jak najwięcej, najlepiej z rodzimej architektury. W Krakowie otwarto wystawę poświęcona najnowszej architekturze z Norwegii.
Często mówi się o specyficznej i charakterystycznej dla Norwegii filozofii architektury, która opiera się na określonych zasadach zrównoważonego rozwoju. Nie byłoby jej gdyby nie postać zmarłego przed dwoma laty Sverre Fehna, który wciąż inspiruje architektów. To właśnie twórca m.in. Pawilonu Norweskiego na wystawę światową w Brukseli w 1958 roku czy Norweskie Muzeum Lodowców w Fjaerland przekonywał, że w każdym projekcie trzeba respektować naturalne otoczenie, by to kryterium stawało się jednym z podstawowych w pracy architekta. A sam krajobraz można przeistaczać w narzędzie projektowania. To m.in. w jego projektach osiągnięcia nowych technologii łączyły się z tradycyjnymi materiałami, dawne formy ze współczesnymi estetykami. - Oglądając tak niezwykłe projekty jak schronisko górskie Preikestolen (Helen&Hard AS) czy otwarty pawilon na jednym z placów w Sandnes (Atelier Oslo i AWP, Francja) czuje się bezpośredni związek tej architektury z tradycją, choć jest ona bardzo twórczo przetworzona. Z kolei w takich obiektach jak Muzeum Pettera Dassa w Alstadhang (biuro projektowe Snøhetta), Bank Nasion Svalbard Global w SvalSatveien (Barlindhaug Consult AS) uderza ogromny szacunek dla kontekstu natury, otoczenia budynków i potrzeba logicznego wpisania ich w krajobraz - informują kuratorzy ekspozycji "Współczesna architektura norweska 2005–2010".

Na wystawie otwartej w Krakowie wiele miejsca poświęca się "myśleniu krajobrazem" i symbiozie pomiędzy architekturą, naturą i sztuką. W Norwegii realizuje się np. projekt Narodowych Szlaków Turystycznych, które mają ułatwić dostęp do przyrody norweskiej. - Projekty platform widokowych, przystanków, stref odpoczynku oraz parkingów powierzono architektom i designerom. Niektóre z nich to dzieła wyjątkowe - punkt widokowy Sohlberg (2006) Carla-Viggo Hølmebakka, przystanek i parking w Eggum (2007, trasa Lofoty) biura Snøhetta, twórczo sumujący doświadczenia land artu i miejscowej tradycji; platforma widokowa Gudbrandsjuvet (2010, trasa Geiranger-Trollstigen) biura Jensen & Skodvin, zapierająca dech wyjątkowym współbrzmieniem pararzeźbiarskich form architektury z otaczającą naturą - dodają twórcy wystawy.

Na krakowskiej wystawie, która pierwotnie pod nazwą "SPOR. Norsk arkitektur 2005–2010" była prezentowana w zeszłym roku w Muzeum Architektury w Oslo, możemy zobaczyć obiekty powstałe niemalże na naszych oczach. Pojawiły się jako zdjęcia, plany, rysunki, wizualizacje architektoniczne czy modele. Możemy m.in. oglądać klasztor cysterski w Tautrze (proj. Jensen&Skodvin), Dom Nauczyciela w Oslo (proj. Element Arkitekter AS), ambasadę Norwegii w Katmandu (proj. Kristin Jarmund). Na wystawie znalazł się także gmach Narodowego Teatru Opery i Baletu w Oslo (biuro projektowe Snøhetta), który zdobył wiele nagród, w tym prestiżową Europejską Nagrodę dla współczesnej architektury w roku 2009 - Mies van der Rohe Award 2009. Ponadto na potrzeby ekspozycji przygotowano specjalną ścieżkę edukacyjną z myślą o najmłodszych, gdzie "na trasie" znalazły się m.in. muszla koncertowa Tubaloon w Kongsbergu, czyli ogromny dmuchany obiekt, połączenie tuby i balonu, rozkładany podczas festiwalu jazzowego oraz specjalnie zaprojektowane dla potrzeb obozu letniego Preikestolen w Strand domki-kokony na drzewach. Przygotowano również szereg imprez towarzyszących, m.in. wykłady.

Wystawa w Międzynarodowym Centrum Kultury (Rynek Główny 25) potrwa do 1 kwietnia.

Więcej: www.mck.krakow.pl

Sub Hus w Stokkøya. fot. Jiri Havran

Przystanek w Akkarvikodden. fot. ARC

Punkt widokowy w Sohlbergplassen. fot. ARC

Juvet Landscape Hotel. fot. ARC