ŚLĄSKI DESIGN NAGRODZONY

MM



6.6.2011

WYDARZENIA

Już po raz szósty, pod patronatem DesignAlive.pl, nagrodzono najlepsze projekty, powstałe w minionym roku w województwie śląskim. Rozstrzygnięcie poznaliśmy w piątek podczas gali zorganizowanej przez organizatora konkursu, czyli Zamek Cieszyn.
"Śląska Rzecz" jest jedynym w kraju regionalnym konkursem designu i właśnie w takiej formule powstał przed sześcioma laty. - Mamy odwagę, by oceniać rangę powstających tu projektów i produktów - przyznaje Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn. Od tego czasu do walki o tytuł rywalizowało kilkaset produktów i projektów, powstałych na Śląsku, w firmach działających w regionie, stworzonych przez śląskich twórców. Ranga konkursu wzrasta z roku na rok i cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Na jego tegoroczną edycję zgłoszono 22 produkty oraz 33 projekty graficzne.

Konkurs odbywa się w dwóch kategoriach: produkt oraz grafika użytkowa. W pierwszej z nich najwyższą ocenę jury zyskał kocioł R-eco Pellet wyprodukowany przez cieszyńską spółkę MCI. Jego projektantami są: Tomasz Kipka, Robert Kopoczek, Szymon Fedrizzi oraz Mieczysław Świgoń. Jurorzy przyznali, że produkt spełnia standardy europejskie, jest dobrze zaprojektowany, zaś jego obsługa intuicyjna i bezpieczna. Docenili też postęp jaki w rozwoju wzorniczym produktów poczyniła cieszyńska firma.

- Konkurs zainspirował nas do tego by poprawić design naszego produktu, ale również patrzyliśmy na to, czego oczekują przyszli klienci. Dawno już odeszliśmy od tego, że nasze kotłownie są brzydkie i brudne, to ważny element naszego domu. A więc wymaga nie tylko ekonomicznego, ekologicznego, ale i eleganckiego sprzętu - mówiła Urszula Kałuża, kierownik działu handlu spółki MCI z Cieszyna. "Kocioł dobrze zaprojektowany pod względem użytkowym, nawiązuje do najlepszych wyrobów istniejących na rynku. Technologia spełnia standardy europejskie, urządzenie jest logicznie uporządkowane, ma czytelny podział funkcji zrozumiały dla użytkownika. Obsługa jest intuicyjna i bezpieczna. W stosunku do wcześniej produkowanych kotłów widać znaczący postęp w rozwoju wzorniczym produktów" - uzasadniało z kolei swój werdykt jury

W drugiej z konkursowych kategorii - grafika użytkowa - wygrała Identyfikacja wizualna kampanii promocyjnej turystyki województwa śląskiego w Nadrenii Północnej-Westfalii w 2010 roku "Guck mal! Schlesien". Projekt na zlecenie Wydziału Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego przygotował zespł pod kierunkiem Matyldy Sałajewskiej, a wdrożeniem zajęła się spłka Business Consulting z Katowic. Jury doceniło kompleksowość projektu, jego stronę graficzną oraz użyte nośniki, ich różnorodność i dowcip. - Paradoksalnie pomógł nam kryzys finansowy, ponieważ planowaliśmy wykupić reklamy w gazetach, radiu, telewizji, ale okazały się zbyt kosztowne. Postawiliśmy więc na designerską kampanię. Business Consulting oraz grupa projektantów przedstawili świeże, niekonwencjonalne pomysły i latem zeszłego roku zawładnęliśmy na kilka dni Duseldorfem - podsumował Tomasz Stemplewski, dyrektor Wydziału Promocji i Wspłpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

- Odpowiedzieliśmy na potrzeby Niemców. To zupełnie inni odbiorcy. Mają rozwinięty design w porównaniu z Polską. Trzeba było zrobić coś co przyciągnie ich uwagę, z humorem i nietypową kuchnią, a nie jakąś jarmarczną imprezę, uciec od ciężkiego śląskiego klimatu, nie bazować na tradycyjnych symbolach. I się udało - dodała Matylda Sałajewska.

W kategorii grafika użytkowa o nagrodę otarł się album "Śląskie do przodu" opracowany na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego przez firmę Presso media+design, wydawcę DesignAlive.pl oraz Martę Noszkę -Bubak ze Studia Malutka.

Nagroda specjalna trafiła do połączonych sił Kafti Design i DADA Warsztat Dziecięcej Twórczości za kolekcję Mała Rzecz złożoną z taśm, fartuszków i poduszek. To część społecznego projektu, który urzekł jurorów, bo uczył dzieci technologii i projektowania użytkowych produktów. Te z kolei są oferowane do sprzedaży, a dochód jest przeznaczany na potrzeby dzieci z krajów rozwijających się. - Idea naszego projektu polegała na tym, żeby dzieci zaprojektowały rzecz, która pomoże innym dzieciom, w tym wypadku szkole w Kamerunie - wyjawiła Magda Eksner z DADA Warsztat Dziecięcej Twórczości. - Edukacja to jedyna szansa wybicia się dla tych dzieci, to narzędzie zwalczania ubóstwa. Dlatego cieszy nas ta nagroda, bo zwraca uwagę na ten ważny problem społeczny - dodała Monika Brauntsch z Kafti Design.

- Coraz więcej firm wie, że "Śląska Rzecz” to znacząca marka. Do naszego konkursu zgłaszają się nawet duże firmy o ugruntowanej pozycji na rynku, które mają odwagę inwestowania w dobry design i konkurowania z innymi - podsumowała Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn.

Na przygotowanej ekspozycji można oglądać 11 produktów i 17 projektów graficznych. Wystawa potrwa w cieszyńskim zamku do końca lipca, później będzie też pokazana m.in. w Muzeum Śląskim w Katowicach (2-25 września) oraz na festiwalu Łódź Design (20-30 października).

Zwycięzca konkursu
kategoria: produkt
• Kocioł R-eco Pellet
producent: MCI Sp. z o.o. Cieszyn
projekt: Tomasz Kipka, Robert Kopoczek, Szymon Fedrizzi, Mieczysław Świgoń
werdykt jury: Kocioł dobrze zaprojektowany pod względem użytkowym, nawiązuje do najlepszych wyrobów istniejących na rynku. Technologia spełnia standardy europejskie, urządzenie jest logicznie uporządkowane, ma czytelny podział funkcji zrozumiały dla użytkownika. Obsługa jest intuicyjna i bezpieczna. W stosunku do wcześniej produkowanych kotłów widać znaczący postęp w rozwoju wzorniczym produktów.

Zwycięzca konkursu
kategoria: grafika użytkowa
• Identyfikacja wizualna kampanii promocyjnej turystyki województwa śląskiego w Nadrenii Północnej-Westfalii w 2010 roku "Guck mal! Schlesien"
wdrożenie: Business Consulting sp. z o. o. Katowice na zlecenie Wydziału Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego
projekt: Matylda Sałajewska (dyrektor artystyczny projektu, identyfikacja wizualna, grafika, wydawnictwa, gadżety, meble miejskie, edycja filmów) - grupa projektowa Wzorro (aranżacje pawilonów i otoczenia): Natalia Jakóbiec, Katarzyna Pełka, Marcin Krater, Michał Kopaniszyn (kamera I edycja niektórych filmów), Marcin Doś (kamera i edycja niektórych filmów), Marcin Nowrotek (animacja, edycja filmów, animacja 3D), Tomasz Chamiga (DTP)
werdykt jury: Identyfikacja dobrze zaprojektowana graficznie, w skuteczny sposób promująca region. Jury doceniło kompleksowość projektu, jego stronę graficzną oraz użyte nośniki, ich różnorodność i dowcip. Sposób promocji regionu buduje nowy wizerunek Śląska poza granicami kraju i odpowiada aspiracjom młodych Ślązaków.

Nagroda specjalna
kategoria: produkt
• Kolekcja "Mała Rzecz" - taśma, fartuszki, poduszki
producent: Kafti Design, Pszczyna
projekt: dzieci 3-7 lat, DADA Warsztat Dziecięcej Twórczości
werdykt jury: Jury nagrodziło ideę projektu, w ramach którego dzieci uczą się technologii i projektowania użytkowych produktów, przeznaczonych następnie do sprzedaży. Zysk uzyskany ze sprzedaży przeznaczony jest na potrzeby dzieci z krajów rozwijających się, dzięki czemu projekt zyskuje charakter prospołeczny.

Pozostałe produkty nominowane do nagrody i prezentowane na wystawie pokonkursowej
• Skrzydło drzwiowe bezprzylgowe Quadro
producent: Invado Sp. z o.o, Ciasna
projekt: Zespół rozwoju produktu Invado

• Krzesło Gazelli A-2980
producent: Paged Meble S.A, Jasienica
projekt: Jadwiga Husarska-Chmielarz

• Manhattan - Zestaw stół i krzesła
producent: Paged Meble S.A., Jasienica
projekt: Jadwiga Husarska-Chmielarz

• Krzesło Kioto A-4250
producent: Paged Meble S.A., 43-385 Jasienica
projekt: Paged Design Team

• Plecaki Tawoche i Cholatse
producent: Mount Sp. z o.o., Świętochłowice
projekt: Dział Przygotowania Produktu firmy Mount: Mateusz Grabowski, Natalia Jakóbiec, Katarzyna Pełka, Marcin Krater, Maciej Ciesielski

• Kolekcja kapeluszy damskich i męskich w jakości crushable
producent: Skoczowska Fabryka Kapeluszy Polkap S.A., Skoczów
projekt: Alicja Duda

• Folia do żywności z ucinarką Easy Cut
producent: Politan Sp. j. Bogdan i Rafał Dannenberg, Czyżowice
projekt: Rafał Tannenberg

• Kolekcja dywanów MOHO MORO
producent: Moho Design Sp. z o.o., Magdalena Lubińska, Katowice
projekt: Michał Biernacki (projektant), Agnieszka Przepiórzyńska (współpraca projektowa), Łukasz Paszkowski (współpraca projektowa)

• Rodzina pilotów bezprzewodowego systemu sterowania EXTA FREE oraz systemu sterowania STRIRO składająca się z następujących pilotów: pilot 8-kanałowy P-259/8, pilot 4-kanałowy P-258/4, pilot 2-kanałowy 258/2
producent: Z.M. i E. ZAMEL Sp. j., Pszczyna
projekt: Michał Tabor Render s.c

• Miejski System Informacji Bielska-Białej – projekt pilotażowy
wdrożenie: Urząd Miejski w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała
projekt: Jerzy Porębski, Grzegorz Niwiński

• Album fotograficzny "Śląskie do przodu"
wydawca: Wydział Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Katowice
projekt: zespół projektowy Presso media+design (zarządzenie projektem, koncepcja, fotografie), Marta Noszka-Bubak Studio Malutka (projekt graficzny, DTP), Beata Goleśna (konsultacje z ramienia wydawcy)

• Dwumiesięcznik "Arch" 2#, 3#, 4#
wdrożenie: Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP, Warszawa
druk: Centrum Usług Drukarskich Henryk Miller, Ruda Śląska
projekt: Roman Kaczmarczyk

• Śląskie Kopalnioki
wdrożenie: Visa Bell Sp. z o.o. Wojciech Cybulski, Pszczyna
projekt: Arch. Janusz Zygmunt, Mgr sztuki Danuta Kazimierczak

• "Replikantki"
wydawca: Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Katowice
projekt: Katarzyna Goczoł, Magdalena Piwkowska

• Wniosek aplikacyjny Katowic do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016
wydawca:
Instytucja Kultury Katowice 2016 Biuro ESK, Katowice
projekt: Zofia Oslislo-Piekarska, Marcin Kasperek, Ksawery Kaliski, Katarzyna Sokołowska

• Przewodnik po województwie "Śląskie z dzieckiem"
wydawca: Śląska Organizacja Turystyczna, Katowice
projekt: Anna Dudzińska (teksty), Milena Michałowska (ilustracje), Anna Kopaczewska (projekt graficzny)

• Identyfikacja wizualna projektu kulturalnego "Make your city a Better palce to live. Role of sustainable design In public space"
wdrożenie: Deutch-französischer Fonds, Consulat Général et Institut Français, Goethe-Institut Krakau, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Bauhaus-Universität Weimar, Ecole Supérieure d’Art de Saint-Etienne, Instytut Pedagogiczny w Krakowie
projekt: Agata Korzeńska

• Marka i projekty opakowań na makaron "Richtig śląskie nudle"
wdrożenie: Wytwórnia Makaronu Zbigniew Kawalec, Marek Czyż S.C., Czechowice-Dziedzice
projekt: Jarosław Szymański (koncepcja, projekt graficzny opakowania, ilustracja odręczna), Studio Projektowo-Reklamowe KRESKA, Bielsko-Biała

• Księga pracy twórczej (książeczka + plakat)
wydawca: Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek, Katowice
projekt: Ewa Kokot (wybór prac, redakcja zadań plastycznych, opracowanie wierszyków), Katarzyna Goczoł (projekt graficzny, opracowanie wierszyków)

• System identyfikacji wizualnej firmy Alta Sp. z o.o.
wdrożenie: Alta sp. z o.o., Siemianowice Śląskie
projekt: Agata Korzeńska, Paweł Krzywda

• System informacji wizualnej na terenie parkingu oraz elementy systemu informacji wizualnej w Centrum Handlowym Agora Bytom
wdrożenie: Braaten+Pedersen Plus Partners Sp. z o.o., Gliwice
projekt: Tomasz Bierkowski, Anna Kopaszewska, Joanna Baytel

• Książki "Trembling bodies" i "Korper In Aufrurh" Artura Żmijewskiego
wdrożenie: Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, Bytom
projekt: Artur Frankowski, Magdalena Frankowska (Studio Fonarte)

• Katalog i identyfikacja 12. Przeglądu "Kino na granicy"
wdrożenie: Stowarzyszenie "Kultura na granicy", Cieszyn
projekt: Bohdan Kofila Hebelin (plakaty), Sebastian Woźniak (identyfikacja na bazie plakatów)

• "Słusznie słyną dziś Gliwice…" wystawa stała odlewów artystycznych ze zbiorów Muzeum w Gliwicach
wdrożenie: Oddział Odlewnictwa Artystycznego Muzeum w Gliwicach, Gliwice
projekt: Anna Kwiecień (scenariusz wystawy), Mirosław Nizio Studio Nizio Design International (koncepcja plastyczna)

• RevitalPark 2010 - system informacji miejskiej na pograniczu czeskiego i polskiego Cieszyna
wdrożenie: Miasto Cieszyn, Czeski Cieszyn
projekt: Katarzyna Sokołowska, Wojciech Sokołowski (Sokka) oraz Michał Latko

Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn (z lewej) i Wojciech Małolepszy, przewodniczący jury konkursu "Śląska Rzecz" wręczają główną nagrodę w kategorii produkt Urszuli Kałuży z firmy MCI sp. z o. o. z Cieszyna za kocioł R-eco Pellet. fot. Wojciech Trzcionka

Od lewej: Wojciech Małolepszy, przewodniczący jury konkursu "Śląska Rzecz", Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn i laureaci w kategorii grafika użytkowa: projektantka Matylda Sałajewska, Ryszard Lenc (Business Consulting) i Tomasz Stemplewski, dyrektor Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. fot. Wojciech Trzcionka

Nagrodę specjalną w konkursie "Śląska Rzecz" odebrały Monika Brauntsch (z lewej) i Magdalena Eksner. fot. Wojciech Trzcionka

Ewa Trzcionka (w środku), prezes Presso sp. z o. o., wydawcy DesignAlive.pl, Beata Goleśna (z lewej) oraz Agnieszka Gajewska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego z albumem "Śląskie do przodu", który był nominowany do nagrody w kategorii grafika użytkowa. fot. Wojciech Trzcionka

Podczas wernisażu wystawy można bylo skosztować śląskich specjałów. fot. Wojciech Trzcionka

Poza Zamkiem Cieszyn pokonkursowa wystawa będzie też pokazana m.in. w Muzeum Śląskim w Katowicach (2-25 września) oraz na festiwalu Łódź Design (20-30 października). fot. Wojciech Trzcionka