„Śląska Rzecz” przyznana po raz siódmy

| MARCIN MOŃKA

28 czerwca 2012 | Wydarzenia

Ceramiczne urny na prochy, seria audiowizualnych przewodników po dziedzictwie żydowskim w miastach województwa śląskiego oraz udostępnianie zbiorów galerii malarstwa polskiego XIX-XX wieku osobom niewidomym i niedowidzącym w formie stałej trasy zwiedzania nagrodzono w konkursie „Śląska Rzecz”, organizowanym przez Zamek Cieszyn pod patronatem „Design Alive”.

Ceramiczne urny na prochy, seria audiowizualnych przewodników po dziedzictwie żydowskim w miastach województwa śląskiego oraz udostępnianie zbiorów galerii malarstwa polskiego XIX-XX wieku osobom niewidomym i niedowidzącym w formie stałej trasy zwiedzania nagrodzono w konkursie „Śląska Rzecz”, organizowanym przez Zamek Cieszyn pod patronatem „Design Alive”.

„Śląska Rzecz” to pierwszy i zarazem jedyny w Polsce regionalny konkurs, w którym nagradza się projekty i usługi powstałe w jednym województwie. Konkurs ma już swoją historię, w tym roku poznaliśmy laureatów siódmej edycji. Jak dotąd projekty oceniano i nagradzano w dwóch kategoriach: produkt oraz projekt graficzny. W tej edycji pojawiła się jednak kolejna kategoria: usługi. Międzynarodowe jury miało przed sobą trudny wybór: do konkursu zgłoszono w niemal 60 produktów, projektów graficznych oraz usług z całego województwa śląskiego. – Wprawdzie zaczęło się w Cieszynie, ale konkurs emanuje na cały region. Dzieje się tak dlatego, że ludzie uwierzyli, że design poprawia jakość życia – przyznaje Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn.

Najlepszym spośród wszystkich produktów okazały się serie urn ceramicznych Alpha, Beta, Gamma, zaprojektowane przez Bogdana Kosaka. To modułowe urny, które powstały z potrzeby nie tylko zmiany estetycznej w świadomości osób decydujących się na skremowanie prochów swoich zmarłych. Ze względu na swoją modułowość jest w nich miejsce również na pamiątki po osobach, które od nas odeszły a także dzięki użytemu do ich produkcji materiału można na nie nanosić elementy graficzne, w tym n.p. fotografie reprodukcje prac artystycznych. czy Urny mogą pełnić także inne funkcje, o których zresztą często mówi ich autor. – Są jednocześnie naczyniami, w których można przechowywać po prostu przedmioty naszej codzienności – deklaruje Kosak. Ceramik od dwóch lat mieszkający i pracujący w Cieszynie (przeniósł do miasta nad Olzą także swoją modelarnię) już po raz drugi otrzymuje główną nagrodę w konkursie, wcześniej wyróżniono jego komplet do kawy i herbaty Tomaszów.

W kategorii projekt graficzny jury za bezkonkurencyjny uznało „Opowieści nieobecnych” – serię audiowizualnych przewodników po dziedzictwie żydowskim w miastach województwa śląskiego autorstwa Piotra Jakoweńko. – Dla mnie najistotniejsze okazało się przesłanie naszego projektu, a nie jego „opakowanie”. Po prostu miało nie przeszkadzać, nie zakłócać treści. Wierzę, że właśnie tak się stało. Że ludzie dzięki takich projektom poznają i uczą się historii regionu i jego niegdysiejszej wielokulturowości – przyznaje Piotr Jakoweńko, którego projekt powstał dla Fundacji „Brama Cukermana”.

W nowej kategorii – usłudze – nagrodzono projekt „Sztuka przez dotyk” – udostępnienie zbiorów galerii malarstwa polskiego XIX-XX wieku osobom niewidomym i niedowidzącym w formie stałej trasy zwiedzania, zrealizowany w Muzeum Śląskim w Katowicach. – Projekt pokazuje, jak usługa może angażować nowych odbiorców, zwiększyć dochody i zapewnić lepszy dostęp do muzeum. punkty dotykowe, obrazy 3D i rzeźby, które można dotykać, audio- przewodniki, a także przewodniki w alfabecie Braille’a tworzą całość usługi i doświadczenia – uzasadnia Paul Thurston z Design Wales, juror konkursu. Zaś dyrektor Muzeum Śląskiego przyznaje: – Uznaliśmy, że sztuka powinna być dostępna dla wszystkich. Chcielibyśmy, aby ok. 50 procent kolekcji malarstwa polskiego była dostępna dla osób niewidomych i niedowidzących – mówi dyrektor placówki.

W tym roku zdecydowano się na przyznanie jednej nagrody specjalnej, otrzymała ją firma JJA progress Andrzej Wolski sp. j. za zaprojektowaną przez Jakuba Gałęskiego kabinę dźwiękoszczelną Progress_box. To urządzenie pozwala na zredukowanie ilości decybeli, docierających do uszu osób pracujących n.p. w przemyśle. – Wyróżniliśmy przedmiot, który pojawił się w przestrzeni wciąż bardzo w Polsce zaniedbanej – w środowisku pracy. Warto pamiętać, że właśnie w pracy spędzamy 1/3 naszego życia – przyznaje Czesława Frejlich, jurorka konkursu, redaktor naczelna kwartalnika „2+3 D”.

Na pokonkursowej wystawie w Zamku Cieszyn oglądać można wszystkie nagrodzone i nominowane produkty, w tym tom drugi albumu „Śląskie do przodu! Silesia Fast Forward”, który został zrealizowany przez Presso Media+Design, wydawcę „Design Alive”, na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Projekt publikacji stworzyli Marta Noszka-Bubak ze Studia Malutka oraz Sebastian Woźniak.

W Cieszynie wystawa trwa do 29 lipca, po czym rusza w Polskę.

Więcej: zamekcieszyn.pl

Powiązane artykuły:

Wystartowała 12. edycja konkursu VASCO Integracja 2020

VASCO Integracja

Warszawa | 27 lutego 2020

VASCO Group zaprasza do 12. edycji konkursu VASCO Integracja 2020

Trwa rejestracja do IX edycji International VELUX Award!

Velux zaprasza

Warszawa | 26 lutego 2020

Trwa rejestracja do IX edycji International VELUX Award

Wygraj z presją czasu i zdobądź 1000 euro!

Stań i walcz!

Katowice | 19 grudnia 2018

Druga polska edycja „Roca One Day Design Challenge”.

Weź udział w wyzwaniu Cosentino Design Challenge!

Wyzwanie Cosentino

Almería | 28 listopada 2018

Nowy konkurs promocję kreatywności i talentu w projektowaniu.

9. edycja ŁDF za nami. Konsekwentnie w każdym calu [zdjęcia]

Bardzo konsekwentnie

Łódź | 23 października 2015

9. edycja ŁDF. Konsekwentnie o pomysłach, projektowaniu i produkcie.